مسجد قاجاری در بافت تاریخی یزد موریانه‌زدایی شد
کد خبر: 3923164
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵

مسجد قاجاری در بافت تاریخی یزد موریانه‌زدایی شد

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد گفت: عملیات اجرایی کنترل و پاکسازی موریانه‌های مسجد حضرت زینب(س)، متعلق به دوره قاجار، زیرنظر گروه تحقیقات و کنترل عوامل بیولوژیک پایگاه پژوهشی این نهاد انجام شد.

مسجد قاجاری در بافت تاریخی یزد، موریانه‌زدایی شدبه گزارش ایکنا از یزد، به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، علی اصغر صمدیانی، معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد با بیان اینکه مسجد حضرت زینب (س) متعلق به دوره قاجار است اظهار کرد: این مسجد در دوره قاجار و پهلوی فعال بوده، اما در هفتاد سال گذشته مورد استفاده قرار نگرفته و در این سال‌ها سقف مسجد فرو ریخته و به دیوارهای آن آسیب‌های جدی وارد شده است.

وی افزود: در سال جاری به همت هیئت امنا مسجد، مرمت این بنا آغاز شده و در طی تخلیه نخاله، آثاری از دوره تیموری نیز در مسجد شناسایی شده است. متروکه شدن مسجد در سالیان متمادی و طبیعت بنای خشتی یک ریزاقلیم مناسب برای فعالیت موریانه‌ها در این بنای تاریخی ایجاد کرده است.

صمدیانی تصریح کرد: برای حذف موریانه‌ها از بنا و جلوگیری از آسیب‌های آن پس از مرمت، عملیات حفاظت بنا با استفاده از سموم با ماندگاری بالا توسط واحد تحقیقات و کنترل عوامل بیولوژیک اداره‌کل میراث فرهنگی یزد و با همکاری هیئت امنای مسجد، انجام شد. این سموم برای دوره ۲۰ تا ۲۵ سال بنا را در برابر آسیب موریانه‌ها محافظت خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha