انتقاد از اوقاف یزد منصفانه باشد / حقوق وقف باید رعایت شود
کد خبر: 3925806
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۲

انتقاد از اوقاف یزد منصفانه باشد / حقوق وقف باید رعایت شود

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد گفت: قطعا در عملکرد هر ارگانی انتقاداتی وارد می‌شود، اما نقد باید منصفانه باشد و در زمینه سرمایه‌گذاری بر روی موقوفات باید حقوق وقف و موقوفه را در نظر گرفت.

انتقاد از اوقاف یزد منصفانه باشد / حقوق وقف باید رعایت شودبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام حسین زارع‌زاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد، 6 مهرماه در جمع خبرنگاران استان با اشاره به اینکه اقدامات اوقاف در زمینه‌های مختلف در حال اجراست، کمک و مساعدت به فقرا، دانش آموزان، بیماران، ایتام، خرید جهیزیه، کمک به ازدواج و ... را از آن جمله دانست و اظهار کرد: در پنج سال گذشته 9 میلیارد و 258 میلیون تومان صرف نیات خیریه، 4 میلیارد و 800 میلیون صرف نیات اجتماعی شامل مراکز عمومی، بیمارستان‌ها و ...، 5 میلیارد و 400 میلیون تومان صرف مساجد و 773 میلیون تومان صرف مدارس شده است.

وی بیشترین سهم در اجرای نیات موقوفات را مربوط به نیات مذهبی در جهت ترویج معارف دین و اهل‌بیت(ع) با مبلغ 16 میلیارد و 306 میلیون تومان دانست و افزود: همچنین در این مدت 38 میلیارد و 438 میلیون تومان اجرای نیات امینانه واقفان انجام شده است.

کمک به معیشت مردم از محل موقوفات

زارع‌زاده ادامه داد: اقدام جدیدی که از سال گذشته آغاز شده کمک به معیشت مردم است که در این راستا مراکز قرآنی و فرهنگی به مراکز اجتماعی، فرهنگی و قرآنی با عنوان افق تبدیل و این مسئولیت در قالب این مراکز در حال برگزاریست.

وی با اشاره به اجرای طرح «ضریح آرزوها» در سال جاری که در این قالب صورت گرفت افزود: در قالب این طرح نامه‌هایی از سوی افراد مختلف بویژه خردسالان و ایتام به امامزاده سیدجعفر محمد(ع) یزد انداخته شده بود، با جمع‌آوری کمک 400 میلیون تومانی هیئات مذهبی اقدامات لازم انجام و 62 خانوار از این اقدام بهره‌مند شدند.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد با اشاره به تهیه بسته‌های ارزاق در قالب طرح‌های تبرکات مهدوی، ضیافت همدلی، جشن ولایت علوی، شمیم حسینی ویژه ایام محرم و صفر گفت: از شش ماه دوم سال گذشته تاکنون 12 هزار و 270 بسته با اعتبار سه میلیارد و 67 میلیون تومان و همچنین 146 هزار و 972 پرس غدا با اعتبار 346 میلیون تومان در اختیار مردم قرار گرفت.

اوقاف اعتبار دولتی برای هزینه‌های فرهنگی ندارد

وی با اشاره به مواردی که در فضای مجازی به صورت غیرمنصفانه مطرح می‌شود در زمینه اینکه اوقاف کار فرهنگی ندارد بیان کرد: اوقاف هیچ اعتبار دولتی برای هزینه‌های فرهنگی ندارد اما تاکنون اقدامات متعددی را در دستور کار قرار داده و در فضای امامزادگان، یا در قالب نیات واقفان و یا مناسبتی برگزار کرده که اقشار مختلف از آن بهره‌مند شده‌اند.

زارع‌زاده با اشاره به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد که در شش ماهه دوم سال گذشته در قالب 20 زندانی محقق شد و امسال باید آزادی 24 زندانی انجام شود گفت: از شروع طرح تاکنون 28 زندانی از ظرفیت موقوفات و امامزادگان استان آزاد شده‌اند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه مبارزه و مقابله با کرونا اقدامات اوقاف شهرستان یزد را یادآور شد و گفت: توزیع 966 هزار ماسک، 10 تن مواد ضدعفونی کننده، 10 هزار گان، 10 هزار پرس غذا بین کادر درمان و بهداشتی و ... از آن جمله است .

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد از ثبت 265 وقف جدید در طول 5 سال گذشته خبر داد و افزود: اگر بخواهیم موقوفات توانمند شوند و از ظرفیت آن استفاده شود هیچ راهی نداریم که بر روی موقوفات ساخت و ساز صورت گیرد.

بدهی 10 ساله برخی دستگاه‌های اجرایی به وقف

وی با اشاره به اینکه 74 درصد رقبات موقوفات استان مرتبط با بخش کشاورزی است گفت: اینکه عنوان می‌شود زمین‌های وقفی به صورت رایگان در اختیار نهادی یا ارگانی قرار داده شود،  وقتی با نیت واقف همخوانی نداشته باشد این امکان میسر نخواهد شد زیرا که نیت واقف نباید تضعیف شود و البته برخی دستگاه‌های اجرایی 10 سال بدهی خود را به وقف پرداخت نکرده‌اند.

زارع‌زاده افزود: ما به دنبال تعامل دو سویه هستیم تا در راستای اجرای امینانه نیت واقف بتوانیم برای استان کسب درآمدی باشد، خوشبختانه برخی از شهرستان‌ها در این رابطه تعامل خوبی دارند مانند شهرستان اردکان که در قبال پذیره ساخت 58 واحد مسکونی و تجاری در منطقه جنت‌آباد به صورت تهاتر مجوزهای لازم را صادر کرده است.

وی با اشاره به نشست کمیسیون املاک و اجارات با حضور مسئولان کشوری به میزبانی استان یزد از بررسی 50 مورد املاک وقفی و تعیین تکلیف 200 رقبه خبر داد و گفت: تعیین تکلیف املاک وقفی به پیشنهاد این اداره‌کل صورت گرفته و اینکه شهرداری یکی از شهرها در ملک موقوفه بدون اجازه شرعی پارک و فضای سبز احداث کرده، جایز نیست و اینکه عنوان می‌شود زمین را به اوقاف برگردانید تا آن را به زباله‌دانی تبدیل کند به دور از انصاف است.

وی با اشاره به اینکه قطعا در عملکرد هر ارگانی انتقاداتی وارد می‌شود اما نقد باید منصفانه باشد بیان کرد: در دفترخانه‌های میبد املاک وقفی در حالی خرید و فروش می‌شود که نه مبنای شرعی دارد نه مبنای قانونی و ما می‌خواهیم از موقوفه به بهترین نحو ممکن بهره‌برداری لازم صورت گیرد.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد با اشاره به وجود 31 هزار و 300 رقبه منفعتی در استان افزود: 92 درصد رقبات استان کمتر از پنج هزار متر است و 51 درصد رقبات کمتر از 500 متر است که 10هزار متر آن در تصرف اوقاف و 2میلیون و 500هزار متر مابقی در تصرف مردم است.

وی در پاسخ به سوالی در زمینه شایعاتی که در فضای مجازی در زمینه گم شدن چند نسخه خطی در موزه کاظمینی در محل امامزاده جعفر(ع) یزد عنوان شده، گفت: یک برگ سند و اثری که مربوط به این موزه بوده، گم نشده و در حال بررسی هستیم و تمام آنچه تحویل امامزاده شده، موجود است.

انتهای پیام
captcha