کنترل بیماری‌های قلبی نیازمند تغییر سبک زندگی است
کد خبر: 3926314
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۳

کنترل بیماری‌های قلبی نیازمند تغییر سبک زندگی است

فوق تخصص قلب و عروق با اشاره به اینکه بیماری‌های قلبی عروقی مهمترین علت مرگ و میر در ایران است گفت: با تغییر سبک زندگی و خودمراقبتی می‌توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری و یا در صورت داشتن سابقه فامیلی، ابتلا به این بیماری را به تاخیر انداخت.

کنترل بیماری‌های قلبی نیازمند تغییر سبک زندگی استبه گزارش ایکنا از یزد، سیده مهدیه نماینده، معاون رجیستری مرکز تحقیقات قلب و عروق استان یزد، 8 مهرماه به مناسبت روز جهانی قلب سالم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طرح «کوهورت قلب سالم» از سال 1383 در سه استان یزد، اصفهان و تبریز آغاز و در هر استان دو هزار نفر تحت پوشش قرار گرفتند که با هدف شناسایی مهم‌ترین فاکتورهای ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی در استان انجام و 15 مقاله در این مورد به چاپ رسیده است.

نماینده ادامه داد: نتایج مطالعات در ده سالی که این طرح بر روی این افراد انجام شد، نشان می‌دهد از هر یک‌هزار نفر، سالانه پنج نفر در گروه سنی مورد مطالعه به بیماری قلبی و عروقی مبتلا می‌شوند، به این معنی که معادل 2 هزار نفر در سال و روزانه پنج نفر به این بیماری ابتلا پیدا می‌کنند.

معاون مرکز تحقیقات قلب و عروق استان یزد بیان کرد: آمارها نشان می‌دهد که هر چهار ساعت یک نفر به بیماران قلبی شهر یزد افزوده می‌شود، همچنین در پژوهش فوق مشخص شد که از هر یک‌هزار نفر 33 نفر به فشار خون ابتلا پیدا می‌کنند یعنی اینکه سالانه 13 هزار و 200 نفر و روزانه 36 نفر به تعداد مبتلایان به فشار خون شهر یزد اضافه می‌شود. همچنین سالانه پنج هزار و 600 نفر به دیابتی‌های یزد اضافه می‌شود به این معنی که در هر ۱.۵ ساعت یک نفر به دیابت مبتلا می‌شود.

وی اولین عامل ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی در استان یزد را فشارخون و دومین عامل را دیابت دانست به نحوی که افراد دیابتی دو برابر افراد غیردیابتی به بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا می‌شوند و افزود: بر اساس این پروژه میانگین سنی افرادی که به دیابت و فشار خون مبتلا می‌شوند 50 سال گزارش شده است این در حالی است که میانگین سنی افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی 61 سال است و می‌توان با تغییر سبک زندگی و کنترل فاکتورهای خطر، سن ابتلا را به تاخیر انداخت.

مجری اول طرح کوهورت قلب سالم یزد با اشاره به سن ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در یزد تصریح کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده، 12 درصد افراد در سنین 40 تا 45 سال به بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا می‌شوند و 60 درصد افراد که دچار سکته‌های قلبی می‌شوند فاکتورهای خطر در این افراد بروز می‌کند اما جدی نمی‌گیرند.

نماینده خطاب به مسئولان استان گفت: مسئولان استانی اگر قصد دارند تنها یک مداخله برای کنترل بیماری‌های قلبی در جامعه انجام دهند سیاست‌گذاری بر کاهش مصرف نمک است و مهم‌ترین منبع نمک، نان است، در بررسی از 60 نانوایی مشاهده کردیم که از هر 100 گرم خمیر 1.8 گرم نمک وجود دارد و متوسط مصرف نان روزانه 400 گرم است، تقریبا 7.5 تا 8 گرم نمک فقط از نان گرفته می‌شود در حالی که تنها در روز مجاز به مصرف پنج تا شش گرم نمک هستیم لذا اگر مصرف نمک در یزد کنترل شود آمار فشار خون و بیماری‌های قلبی و عروقی هم کم می‌شود.

سیدمحمود صدربافقی، فوق تخصص قلب و عروق نیز در این نشست گفت: بیماری‌های قلبی عروقی مهمترین علت مرگ و میر در ایران است و سالانه 60 هزار نفر را به کام مرگ می‌کشاند. افزایش فشار خون، دیابت، چاقی، کم تحرکی، آلودگی‌های محیطی، استرس‌های مزمن و افسردگی و مصرف دخانیات از جمله فاکتورهای خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی است .

وی تاکید کرد: با تغییر سبک زندگی و خود مراقبتی می‌توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری و یا در صورت داشتن سابقه فامیلی، ابتلا به این بیماری را به تاخیر انداخت.

یادآور می‌شود مرکز تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق یزد زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی از سال ۱۳۷۹ در بخش قلب بیمارستان افشار راه‌اندازی شده و تاکنون طرح‌های تحقیقاتی مختلفی را در زمینه بیماری‌های قلبی و عروقی انجام داده است.

انتهای پیام
captcha