هجرتی تاریخی برای خدا و در راه خدا / وقتی پیام انقلاب جهانی شد
کد خبر: 3927050
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳
به مناسبت روز هجرت امام خمینی(ره) از عراق به پاریس؛

هجرتی تاریخی برای خدا و در راه خدا / وقتی پیام انقلاب جهانی شد

یار دیرین امام خمینی(ره) در بیان خاطراتش از هجرت امام به پاریس اظهار کرد: مبنای انقلاب اسلامی در تهران و نجف برای مردم روشن شد و باید پیام انقلاب به گوش جهانیان می‌رسید؛ بنابراین هجرت به پاریس محقق شد.

هجرتی که انقلاب اسلامی را به جهانیان معرفی کرد13 سال پس از ورود امام خمينی(ره) به عراق و اقامت در نجف اشرف و به دنبال فشارهای دولت بعث برای محدود كردن فعاليت‏‌های سياسی ايشان، ایشان با چند تن از نزديكان صبح روز 12 مهر 1357 به كويت مهاجرت كرد، اما دولت اين كشور از ورود ايشان با وجود داشتن ويزا جلوگيری کرد. از اين رو، ساعاتی را در مرز ماندند. در ساعات پايانی روز، مأموران مرزی عراق به امام اطلاع دادند كه بازگشتشان به نجف بلامانع است،‌ اما امام از بازگشت به نجف خودداری كردند و شب را در بصره گذراندند و تصميم گرفتند به پاريس بروند. عصر روز 13مهر 57، امام و همراهان به بغداد منتقل شده و روز بعد با كاروان كوچک همراهش برای خدا و در راه خدا، هجرتی تاريخی و سرنوشت‏‌ساز را آغاز کرد و در محله نوفل‏ لوشاتو در حومه پاريس اقامت گزيد. در مدت اقامت 4 ماهه امام در پاريس، نوفل لوشاتو به مهم‏ترين مركز خبری جهان تبديل شده بود. حضرت امام تا چند روز پيش از پيروزی انقلاب اسلامی ايران در همين مكان به سر بردند و ملت مسلمان ايران را در سرنگونی رژيم شاهنشاهی رهبری کردند.

آیت‌الله محمدرضا ناصری، یار دیرین امام خمینی(ره)، در گفت‌وگو با ایکنا از یزد با اشاره به هجرت تاریخی امام از عراق به پاریس در 13 مهرماه 57 اظهار کرد: هجرت‌هایی که ایشان داشتند، حرکتی برای تکمیل و به ثمر رسیدن انقلاب بود که اگر صورت نمی‌گرفت، انقلاب تکمیل نمی‌شد. اوایل انقلاب، دوستان و اطرافیانشان اشاره می‌کردند که این حرکت ممکن است برای شما خطر داشته باشد، اما ایشان بیان کردند تا این اقدام را انجام ندهم حرکت انقلاب شروع نمی‌شود.

ناصری با بیان اینکه حرکات امام سه حلقه داشت، بیان کرد: «ایران»، «حرکت نجف و پاریس» و «نتیجه گرفتن در تهران» از حلقه‌های حرکات امام است. حلقه اول در ایران بیداری و بصیرت مردم بود. امام پرده از ظلمت و تاریکی‌ها برداشت و تلاش طاغوتیان در سال‌های متمادی در راستای کمرنگ کردن اسلام و اعتقادات را بازگو کرد.

وی با اشاره به تبعید امام(ره) از ترکیه به عراق، اظهار کرد: ایشان در ترکیه سختی‌های زیادی را تحمل کردند اما از هر فرصتی استفاده می‌کردند و در آنجا کتاب «تحریرالوسیله» را به رشته تحریر در آوردند. امام(ره) در نجف باب دیگری از حرکات باز کرد و علما و بزرگان نجف را با علم و دانش خود همراه و با طرح مبنای حکومت اسلامی، حرکت انقلاب اسلامی ایران را تثبیت کرد. به یاد دارم سال 48 وقتی امام طرح حکومت اسلامی و بحث ولایت فقیه را مطرح کردند، شبانه صوت ایشان را در قالب نوار پیاده کرده و روز بعد به صورت اعلامیه پخش می‌کردیم. بیانات ایشان به حدی روشن بود که کسی نتوانست ایرادی وارد کند.

ناصری افزود: مبنای انقلاب اسلامی در تهران و نجف برای مردم روشن شد و باید برای جهانیان روشن می‌شد؛ لذا هجرت به پاریس محقق شد. امام در هجرت سوم خود که به پاریس بود، حقایق اسلام و انقلاب را به جهان معرفی و بسیاری از توطئه‌ها را علیه حرکت انقلاب خنثی کرد به طوری که در بازگشت به ایران و زمانی که تشکیل حکومت اسلامی را اعلام کرد، هیچ کس در برابر این بیانات اعتراضی نکرد و امام با مدیریت توانمند خود توانست این انقلاب را به درستی هدایت و به سرانجام برساند.

وی در پایان گفت: امام در هجرت اول در تهران اقدامات را انجام و در هجرت دوم در نجف علما و بزرگان و کشورهای اسلامی را با مبنای انقلاب آشنا و در هجرت سوم در پاریس دنیا را متوجه انقلاب کرد و این نشان از مدیریت عظیم امام بود، در حالی که هنگام بازگشت به تهران فرمودند: «من حکومت تشکیل می‌دهم و تو دهن این دولت می‌زنم» و کسی نتوانست حرفی بزند و پایه انقلاب اسلامی محکم شد.

انتهای پیام
captcha