ضرورت شناخت متغیرهای اصلی فرهنگ / نظام ارزیابی فرهنگی ایجاد شود
کد خبر: 3933130
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵
به مناسبت روز فرهنگ عمومی /

ضرورت شناخت متغیرهای اصلی فرهنگ / نظام ارزیابی فرهنگی ایجاد شود

امام جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به متغیر‌های اصلی فرهنگ و فاصله پژوهش‌ها از اجرا تا عمل، بر ایجاد نظام ارزیابی و برنامه‌ریزی فرهنگی، تحول فرهنگی و بهره‌مندی از گروه‌های علمی و تخصصی تأکید کرد.

لزوم شناخت متغیرهای ریشه‌ای فرهنگ / نظام ارزیابی و برنامه‌ریزی فرهنگی ایجاد شودفرهنگ عمومی به معنای فرهنگ غالب و گسترده‌ای است كه در ميان عموم جامعه رواج و رسوخ دارد و حوزه‌ای از عقايد،‌ ارزش‌ها، جلوه‌های احساسی و هنجارهاست كه اجبار اجتماعی غيررسمی از آن حمايت می‌کند و فراتر از گروه‌ها و اقشار خاص در كليت جامعه مورد قبول است.

شورای فرهنگ عمومی در سال 1387، 14 آبان‌ را به نام «روز فرهنگ عمومی» نامگذاری کرد. به همین مناسبت ایکنا یزد گفت‌وگویی با آیت‌الله سیدمحمدکاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزد و استاد حوزه‌های علمیه استان، داشته است که در ادامه می‌خوانید:

وی با اشاره به متغیرهای اصلی فرهنگ کشور اظهار کرد: این متغیرها به صورت منظم و با روش‌های علمی و داده‌های تجربی تولید نمی‌شود و معمولاً متکی بر برداشت‌ها و سلیقه‌های شخصی افراد است و در هر شهرستان و استانی متفاوت است. فرهنگ بومی حساب خاصی دارد، اما به صورت کلی اگر بخواهیم فرهنگ عمومی را در نظر بگیریم باید یک سیاست‌گذاری فرهنگی غالب را نهاد فرهنگ عمومی در نظر داشته باشیم. تاکنون دقت در سیاست‌گذاری‌ها کمتر مورد توجه قرار گرفته و حتی زمینه پیشرفت و موفقیت فراهم نشده و امکان ارزیابی آن وجود نداشته است. پس شناخت متغیرهای ریشه‌ای فرهنگ ضرورت دارد.

مدرسی ادامه داد: اقداماتی هم که در سال‌های اخیر در شورای فرهنگ عمومی به صورت کلی انجام شد، بیانگر حجم کوشش‌ها در تفسیر وضع فرهنگی کشور است، اما نظامی برای ارزیابی و میزان کیفیت تأثیر برنامه‌ریزی فرهنگی وجود ندارد؛ بنابراین ضرورت دارد گزارش‌ها به شکل منظم ارزیابی و طرح‌ها کاملاً اجرا شود.

امام جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به اینکه تاکنون تلاش شورای فرهنگ عمومی بیشتر به موضوعات و مشکلات جاری فرهنگی معطوف بوده است بیان کرد: این موارد بسیار مهم است، اما برای تحول فرهنگی کافی نیست؛ بنابراین دبیرخانه شورا در مرکز و همچنین در هر استانی باید تلاش کند تا با تهیه اطلاعات و گزارش‌های لازم، ارزش‌های بنیادی فرهنگ و مواردی را که در حقیقت بازگشت به اخلاق فردی و اجتماعی دارد مورد توجه قرار دهند.

وی ادامه داد: نتایج مصوبات و پژوهش‌ها به مرحله اجرا نمی‌رسد و در حقیقت در همان مرحله تدوین باقی می‌ماند. به نظر می‌رسد که بین پژوهش‌ها و مصوباتی که در شورای فرهنگ عمومی هر استانی تصویب می‌شود تا اجرا فاصله وجود دارد و باید در این زمینه هم‌فکری شود.

مدرسی در پایان بر بهره‌مندی از گروه‌های علمی و تخصصی به منظور عرضه راه‌حل‌های اجرایی در موضوعات گوناگون فرهنگ عمومی تأکید کرد و افزود: گروه‌های کارشناسی و اجرایی باید با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی شکل گیرد و آیین‌نامه‌های اجرایی هم محقق شود و این موارد را از جمله اقدامات دبیرخانه شورای فرهنگی عمومی هر استانی در نظر بگیریم.

انتهای پیام
captcha