حفظ ۱۵ جزء قرآن در ایام کرونایی
کد خبر: 3933532
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
گفت‌وگو با نوجوان قرآنی /

حفظ ۱۵ جزء قرآن در ایام کرونایی

سیدحسین صالحی توانسته بهترین بهره را از زمان شیوع کرونا و حضور بیشتر در منزل ببرد و ۱۵ جزء دیگر از قرآن را به محفوظاتش بیفزاید. اما او چگونه در این مسیر قرار گرفت؟

دوشنبه/حفظ ۱۵ جزء قرآن در هشت ماه کرونایی / می‌خواهم حافظان قرآن زیادی پرورش دهم

به اصطلاح خودمانی شیطنت از چهره‌اش می‌بارد. درست یا غلط در ذهنم سؤال ایجاد می‌شود که او با این همه هیجان در جمع حافظان کل قرآن چه می‌کند؟ تعجبم وقتی بیشتر می‌شود که سنش را می‌پرسم و می‌گوید 17 سال. در اوج نوجوانی و اقتضاهای خاص این سن و سال؛ تمرکز بر حفظ قرآن در این حوالی با تصور ما فاصله دارد؛  آنچه در ادامه می‌خوانید، حاصل گفت‌وگو با سیدحسین صالحی است که موفق به حفظ 15 جزء قرآن در دوران کرونا شده است و حالا عنوان حافظ کل قرآن کریم مرکز آموزش حفظ قرآن آستان عبدالعظیم(ع) را داشته باشد.

 

سیدحسین از 9 سالگی با تشویق‌های مادرش به خواندن قرآن علاقه‌مند شد. در همان سال‌ها با کلاس‌های مرکز آموزش قرآن آشنا ‌شد؛ اما بیشتر به قرائت علاقه نشان داد و به فراگرفتن اصول تجوید پرداخت و در ادامه حفظ و قرائت را توأمان پیش ‌برد.

او که صوت و لحن و تجوید را به خوبی ادا می‌کند، می‌گوید: بعد از اینکه دوره قرائت را سپری کردم به کلاس‌های صوت و لحن استاد محمد برخورداری رفتم، آن زمان خواهرم که پنج سال از من بزرگتر است مشغول حفظ قرآن بود، سال 96 بود که خواهرم حفظ قرآن را به پایان رساند. وقتی او را می‌دیدم که قرآن را حفظ می‌کند، خیلی تشویق و ترغیب شدم، به‌ویژه زمانی که مراسم تجلیل از حافظان کل قرآن برگزار شد، آن موقع یک حس وصف‌نشدنی در دل من ایجاد شد که خیلی مرا به حفظ قرآن تشویق و علاقه‌مند کرد. از همان لحظه با حمایت خانواده و توصیه‌ها و تشویق‌های خواهرم به حفظ قرآن پرداختم. در ابتدا به جلسات عمومی استاد میرزایی در مصلای شهرری رفتم، بعد از اینکه یک جزء قرآن را آنجا حفظ کردم، استاد میرزایی من را تشویق کرد که به کلاس‌های مرکز آموزش حفظ قرآن آستان عبدالعظیم(ع) برای حفظ قرآن بیایم و به تدریج با روزی دو خط شروع کردم و بعد به روزی پنج خط و در نهایت یک صفحه رسید.

حفظ ۱۵ جزء قرآن در هشت ماه کرونایی / می‌خواهم حافظان قرآن زیادی پرورش دهم

به شیوه و روند حفظ قرآنش اشاره و بیان می‌کند: با امتحانات و مسابقاتی که برگزار می‌شد، توانستم حفظ و مرورم را قوی‌تر کنم به همین دلیل به سطح بالاتری از توانایی رسیدم، مسابقات و رتبه‌ها ادامه پیدا کرد و انگیزه من بیشتر شد تا به دوره کرونا رسیدیم، در این دوره به من تلنگری زده شد. تا قبل از آن در مدت دو سال و چهار ماه، 15 جزء را حفظ کرده بودم؛ اما در هشت ماهی که درگیر کرونا شده‌ایم، با تلاش خودم، حمایت خانواده و اساتید مرکز آموزش، توانستم 15 جزء باقی‌مانده قرآن کریم را نیز با کیفیت خوب حفظ کنم. در آزمون حفظ کل قرآن کریم شرکت کردم و قبول شدم و به‌عنوان حافظ کل قرآن کریم در مرکز آموزش، نامم ثبت شد.

وقتی از سیدحسین درباره وضعیت درسی و رشته تحصیلی‌اش می‌پرسم، می‌گوید: رشته تجربی را در پایه دوازدهم می‌خوانم، وقتی قرآن را حفظ می‌کردم دوستانم می‌گفتند حفظ قرآن به درست صدمه نزند، اما اینکه قرآن را حفظ می‌کردم کمک بیشتری به من می‌کرد که درسم را جلو ببرم. به قول استادم هر چقدر که بیشتر حفظ کنی ذهن برای یادگیری آماده‌تر می‌شود. حفظ قرآن غیر از بحث معارف که بسیار وسیع است، در درک مطالب درسی نیز بسیار کمکم کرد و سه سال تحصیلی گذشته‌ام را با معدل‌های بالا گذراندم، الان معدلم 19.79 است. سال گذشته هم 19.50 بودم. موقعی که حفظ قرآن را شروع ‌کردم، به باشگاه فوتبال و کلاس زبان نیز می‌رفتم. وقتی حفظ قرآن را با جدیت شروع کردم زبان و فوتبال را ادامه ندادم.

تربیت حافظان قرآن؛ هدف آینده سیدحسین

سیدحسین برنامه آینده‌اش را تحصیل در یکی از رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی یا داروسازی عنوان می‌کند و فعلاً هدفش رتبه برتر شدن در کنکور سراسری است تا بتواند در یکی از این سه رشته ادامه تحصیل بدهد. درباره هدف آینده‌اش در رشته قرآن کریم نیز می‌گوید: همانطور که در مسابقات استانی و منطقه‌ای در این سه سال توانستم رتبه‌های اول و دوم را کسب کنم، می‌خواهم در مسابقاتی نظیر مسابقات امام علی(ع) و مسابقات آزمون سراسری قرآن و عترت و سازمان تبلیغات رتبه‌های خوبی را کسب کنم و جزو اساتید مرکز آموزش قرآن کریم شوم و شاگردان بسیاری را پرورش دهم.

حفظ ۱۵ جزء قرآن در هشت ماه کرونایی / می‌خواهم حافظان قرآن زیادی پرورش دهم

سیدحسین از استادان میرزایی، امیر آقایی، محمودی، باباخان و حجت‌الاسلام میریحیی به عنوان اساتیدی نام می‌برد که در مسیر حفظ قرآن یاری‌گرش بوده‌اند.

از او درباره نگاه همسالانش به او که حالا حافظ کل قرآن است، می‌پرسم که پاسخ می‌دهد: دوستانم از اینکه حافظ شدم خیلی خوشحال شده‌اند، دو نفر از دوستان صمیمی‌ام به من گفتند به ما یاد می‌دهی چگونه قرآن را حفظ کنیم، علاوه بر این مسجد امام حسن مجتبی(ع) در شهرک علایین کلاس‌های حفظ قرآن را برگزار کرده که قرار است حفظ قرآن را به نونهالان آموزش دهم. غیر از خانواده که برایم هدایای زیادی گرفتند و من را تشویق کردند، فامیل و بستگان نیز خیلی کمک کردند، همان شبی که حافظ شدم و برای ضبط فیلم به حرم حضرت عبدالعظیم(ع) رفتیم، چند نفر از بچه‌های فامیل با من تماس گرفتند و گفتند که دوست داریم حفظ قرآن را شروع کنیم از کجا باید شروع کنیم که من با اساتید مرکز آموزش ارتباط برقرار کردم و از آن‌ها کمک خواستم و اینها را با هم آشنا کردم و اینها به سمت حفظ قرآن کریم رفتند.

وی درباره کلاس‌های مرکز آموزش قرآن در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) می‌گوید: مرکز آموزش شهریه کمی دارد، شهریه از 70 هزار تومان برای افراد معمولی شروع می‌شود و برای کسانی که بالای 26 سال و یا خردسال هستند هزینه به 110 هزار تومان نیز می‌رسد. آخر ترم نیز در رشته‌های قرائت، حفظ قرآن و تواشیح اختتامیه برگزار و از قرآن‌آموزان تجلیل می‌شود و هزینه‌ای که برای ثبت‌نام پرداخت شده و شاید هم بیشتر برمی‌گردد. علاوه بر آن مرکز آموزش کارت‌های امتیازی را در نظر گرفته که کودکان و ‌قرآن‌آموزان را با آن‌ها تشویق می‌کنند که از جوایزی که در قفسه‌ها هست استفاده کنند و بهره ببرند. جوایز شامل توپ فوتبال، لوازم الکترونیکی، شارژر، پاوربانک، لوازم‌التحریر، عطر و ادکلن، قرآن، قلم قرآنی، مفاتیح و ... است و قرآن‌آموزان با امتیازی که می‌گیرند هدیه خود را انتخاب می‌کنند.

حفظ ۱۵ جزء قرآن در هشت ماه کرونایی / می‌خواهم حافظان قرآن زیادی پرورش دهم

رضایت از زندگی؛ مهم‌ترین ثمره حفظ قرآن

این نوجوان حافظ قرآن با دعوت دیگران و به ویژه همسالانش به حفظ قرآن، ادامه می‌دهد: حفظ قرآن غیر از بحث معنویت که در من ایجاد کرد، حس طراوت و شادابی و حس رضایت از زندگی را در وجود من ایجاد کرد، هیجان و روحیه ما را بالاتر می‌برد، بعد از کلاس‌ حفظ، مسابقه ورزشی برگزار می‌کردیم و سرتاسر کلاس حفظ قرآن شادابی و خنده بود و چیزی به‌عنوان غم و ناراحتی نداشتیم و با اینکه در ایام کرونا تلاش زیادی کردم و سختی‌هایی را تحمل کردم، اما از تلاشی که کردم راضی هستم، به‌طور مثال زمانی که خانواده مشغول گذراندن اوقات فراغت کنار یکدیگر بودند من در اتاق قرآن را حفظ می‌کردم، آیات مشابه را علامت می‌زدم، یا مرور می‌کردم. اینکه خواهرم حافظ قرآن است خیلی به من کمک کرد، با هم مباحثه و مرور می‌کردیم به‌طور مثال یک جزء را تعیین می‌کردیم و با همدیگر آیه به آیه می‌خواندیم یا اینکه اول من پنج صفحه می‌خواندم و بعد او پنج صفحه بعدی را می‌خواند، با همدیگر در حفظ قرآن تمرین داشتیم.

تا چند سال پیش حافظان قرآن در کنکور سراسری سهمیه داشتند، اما چند سالی است که این سهمیه حذف شده و سیدحسین برقراری این سهمیه را باعث تشویق همسالانش می‌داند، شروع حفظ قرآن از مدرسه‌ها را راهکاری دیگر برای ایجاد علاقه به حفظ بیان می‌کند، او از مسئولان می‌خواهد که پایگاه‌های قرآنی بیشتر شوند، جاهایی نظیر مرکز آموزش قرآن کریم رواج پیدا کنند، می‌گوید دوستانی دارد که از قلهک یا مشیریه به مرکز آموزش می‌آیند و چند بار مسیر عوض می‌کنند که تا به مرکز بیایند و برگردند. او می‌خواهد مسابقات و جوایز بیشتر شوند، نظیر مسابقات امام علی(ع) که در سراسر کشور برگزار می‌شود کم است. می‌گوید اگر مسابقات بیشتری برگزار شود، کسانی که حافظ قرآن شده‌اند اما فراموش کرده‌اند به خاطر مسابقات و جوایز مناسب، قرآن را مرور و خود را قوی‌تر می‌کنند.

سیدحسین تاکنون رتبه‌هایی زیادی را کسب کرده، به رتبه‌هایی که کسب کرده اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: حفظ قرآن را در 10 ترم به پایان رساندم که سه سال طول کشید، در این مدت همیشه در مسابقات مرکز آموزش رتبه اول یا دوم را کسب می‌کردم. در مسابقات منطقه‌ای پایه نهم، دهم و یازدهم، هر سه بار اول شدم. در پایه نهم در مسابقات استانی رتبه‌ای کسب نکردم اما سال دهم در رشته حفظ ویژه در پنج جزء دوم شدم و سال یازدهم در رشته حفظ ویژه 10 جزء دوم شدم و سعی می‌کنم امسال که دوازدهم هستم اول شوم، در آزمون سراسری قرآن و عترت که جامعة‌القرآن برگزار می‌کند قبول شدم و از نمره 100، 95 را کسب کردم که جایزه آن را نیز دریافت کردم، در مسابقات امام علی(ع) شرکت کردم و توانستم از حد نصاب نمره 100، کامل آن را کسب کنم، و با نمره کامل مسابقه را پشت سر گذاشتم. در مسابقات بسیج در سال گذشته و سال قبل از آن توانستم از سطح منطقه بالا بروم و در کل استان تهران دوم شوم، اما امسال که اول شدم متأسفانه ادامه‌اش به خاطر کرونا برگزار نشد. مسابقات قرآنی را جامعة‌القرآن با همکاری سازمان اوقاف برگزار کرد و از کسانی که پنج جزء قرآن کریم را در مدت شش ماه حفظ کرده بودند با جایزه 500 هزار تومانی تجلیل شد که در آن مسابقات نیز توانستم حد نصاب لازم را کسب و جایزه را دریافت کنم.

حفظ ۱۵ جزء قرآن در هشت ماه کرونایی / می‌خواهم حافظان قرآن زیادی پرورش دهم

آیه 111 سوره توبه «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ؛ در حقيقت ‏خدا از مؤمنان جان و مالشان را به [بهاى] اينكه بهشت براى آنان باشد خريده است» و آیه 40 سوره قمر «وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ؛ و قطعا قرآن را براى پندآموزى آسان كرديم پس آيا پندگيرنده‏‌اى هست» را آیات مورد علاقه‌اش می‌داند و می‌گوید: خداوند در آیه 40 سوره قمر می‌فرماید که همواره حفظ قرآن را آسان کرده‌ایم، پس کسانی که می‌خواهند قرآن را حفظ کنند صبر و بردباری داشته باشند تا بتوانند در این مسیر موفق باشند، حفظ قرآن بسیار کار آسانی است.

سیدحسین با یادآوری شیرینی‌های مسیر حفظ قرآن از خاطرات خوشش می‌گوید و ادامه می‌دهد: اساتیدمان تشویق‌مان می‌کردند که در مسابقات آخر ترم دارالقرآن مدال و رتبه کسب کنیم، چند بار رتبه‌های اول را به سفر قم بردند و در سفر یک روزه قم خاطرات خوبی برای‌مان درست شد. اوایل حفظم در کلاس استاد میرزایی نیز قرار شد هرکس بتواند در مدت دو هفته، یک جزء قرآن را حفظ کند، به اردوی دربند برود، تقریباً همه قرآن‌آموزان که بیست نفر بودیم در مدت دو هفته یک جزء را حفظ کردیم و با هم به اردوی دربند رفتیم.

او حفظ قرآن را آسان و پشتکار را مهم‌تر از همه می‌داند و می‌گوید: در مسیر حفظ و نگهداری محفوظات، تلاش و پشتکار با صبر حافظ رابطه مستقیمی دارد و حافظ قرآن باید صبر کند تا این دوره سپری شود، خانواده‌ها نیز نقش مهمی دارند، خانواده من قرآن‌خوان هستند و خواهرم حافظ هست و این بسیار مرا به قدم نهادن در راه حفظ قرآن تشویق کرد، منظورم این است که خانواده باید زمینه مناسبی را برای فرزندشان فراهم کند تا فرزند بتواند با شوق و انگیزه و حس دلش قرآن را حفظ کند، بعضی‌ها از هفت یا هشتسالگی فرزند را تشویق به حفظ می‌کنند که به نظرم خوب نیست و باید کودک کودکی‌ کند و زمانی که علاقه و توانایی داشت با اراده و انگیزه جلو بیاید و در این صورت تأثیر حفظ قرآن در زندگی‌اش بیشتر از حفظ اجباری است.

انتهای پیام
captcha