«كتاب‌خون» به یاری بیماران نیازمند اهدای خون آمد
کد خبر: 3936090
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۶

«كتاب‌خون» به یاری بیماران نیازمند اهدای خون آمد

مدیركل روابط عمومی نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور از راه‌اندازی پویش «كتاب‌خون» به‌همت این نهاد به‌منظور دعوت از عموم مردم و اهالی فرهنگ برای اهدای خون خبر داد.

به گزارش ایكنا از فارس، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، مهدی توکلیان، مدیركل روابط عمومی نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور امروز، 28 آبان‌ماه با اشاره به مسئولیت‌های اجتماعی نهاد كتابخانه‌های عمومی از راه‌اندازی پویش «كتاب‌خون» خبر داد و گفت: با توجه به اینکه در ایام سرد سال قرار داریم و سازمان انتقال خون ایران نیز از مردم خواسته است به دلیل کمبود ذخایر خونی کشور به پایگاه‌های انتقال خون کشور مراجعه کرده و خون اهدا کنند، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با راه‌اندازی پویشی ملی با عنوان «کتاب‌خون» از عموم مردم کشور و اهالی فرهنگ برای اهدای خون دعوت کرده است.

وی افزود: همچنین در راستای همین پویش کتابداران و کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خود پیشگام این پویش شده و با حضور در پایگاه‌های اهدای خون در این اقدام خداپسندانه شرکت کرده‌اند.

دبیر اولین جشنواره «کتاب‌خوان و رسانه» در ادامه سخنان خود ضمن تشریح فعالیت‌های این جشنواره گفت: شهریورماه امسال فراخوان مشارکت اهالی رسانه در نخستین جشنواره کتاب خوان و رسانه منتشر شد و به حمد الهی از همان روزهای نخست اقبال خوبی از سوی خبرنگاران و اصحاب رسانه صورت گرفت و مطالب رسانه‌ای خوب و جذابی نیز تولید شد.

توكلیان افزود: با توجه به شرایط حاکم بر جامعه و شیوع ویروس کرونا مشکلاتی در راه ایجاد دبیرخانه جشنواره داشتیم که با تدابیر اندیشیده شده دبیرخانه مجازی طراحی و پیاده سازی شده است. همچنین پوستر و لوگوی جشنواره توسط طراحان خوشنام و خوشفکری طراحی شده که طی مراسمی همزمان از دبیرخانه مجازی، پوستر و پایگاه اطلاع رسانی جشنواره رونمایی خواهد شد.

دبیر نخستین جشنواره «کتاب‌خوان و رسانه» بیان كرد: از اصحاب رسانه در سراسر کشور انتظار می‌رود در فرصت‌های مناسبی همچون هفته کتاب به تولید محتوای مورد نظر در راستای اهداف جشنواره اقدام کنند تا در نهایت این تولیدات موجب تشویق مخاطبان به حضور در کتابخانه‌های عمومی و گسترش فرهنگ مطالعه شود.

وی تصریح کرد: کتاب و کتابخوانی و حضور در کتابخانه نیازمند هیچ دستاویزی نیست، با این حال در فراخوان جشنواره مناسبت‌هایی پیش بینی شده است تا اصحاب رسانه بتوانند آن را دستمایه تولیدات رسانه‌ای خود کنند.

توکلیان با تشریح مناسبت‌های پیش رو برای تولید محتواهای رسانه‌ای گفت: تمرکز بر توسعه فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه‌ها از جمله راه‌اندازی بخش کودک و نوجوان در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور به مناسبت ۳۰ آبان روز جهانی کودک، ۱۳ آبان روز دانش‌آموز، نقش نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در ایجاد زیرساخت‌های مناسب و ریل‌گذاری در جهت توسعه فعالیت‌های فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی به‌مناسبت ۱۰ آذر روز مجلس، اهمیت نقش پژوهش در ایجاد تحول و تغییر کتابخانه‌ های عمومی کشور از پایگاه‌های امانت کتاب به مراکز فرهنگی و اجتماعی با محور کتاب به‌مناسبت ۲۵ آذر روز پژوهش، نقش کتابخانه‌های عمومی در حفظ و تقویت هویت ایرانی و اسلامی به‌مناسبت ۳۰ آذر شب یلدا و ولادت حضرت زینب (س))، همدلی و همراهی کتابخانه‌های عمومی با آسیب دیدگان حوادث طبیعی به‌مناسبت ۵ دی سالگرد زلزله بم،  توجه به کتابداران و کتاب‌خوان‌های ادیان و غیرمسلمانان در کتابخانه‌های عمومی به‌مناسبت ۱۲ دی آغاز سال نو میلادی و  نقش کتابخانه‌های عمومی در توسعه و ترویج فرهنگ اصیل انقلاب اسلامی در بهمن ماه و به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی از جمله موضوعاتی است که اصحاب رسانه می‌توانند با محور آن دست به تولید محتوای رسانه‌ای بزنند.

بنا بر این گزارش، اولین جشنواره «کتاب‌خوان و رسانه» با هدف زنده نگه داشتن فضای کتابخانه و کتابخوانی با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و اهمیت نقش مطالعه، تقویت ارتباط رسانه‌ها با کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مدیران کشوری و استانی و اعضای کتابخانه‌های عمومی، مسئولیت‌پذیری اصحاب رسانه در قبال خدمات و برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی، ایجاد زمینه شکوفایی استعدادها و خلاقیت اصحاب رسانه در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه و آشنایی بیشتر مردم ایران اسلامی با ظرفیت‌های فرهنگی، خدمات و برنامه‌های موجود در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و در نهایت توسعه گفت‌وگوهای عمومی و نخبگانی درباره کتابخانه‌های عمومی برگزار می‌شود.

نخستین جشنواره «کتاب‌خوان و رسانه» در سال پایانی قرن در موضوعات «کتابخانه»، «کتابدار»، «کتاب خوان»، «اهدای کتاب»، «کتابخانه و خانواده»، «مسئولیت اجتماعی نهاد کتابخانه های عمومی کشور»، «ترویج فرهنگ مطالعه»، «برگزاری محافل تخصصی در طول سال با رویکرد مورد نیاز ملی و استانی» مانند: «محافل ادبی»، «فضای مجازی و کتابخانه»، «توجه به نقش آموزش در کتابخانه های عمومی» و... برگزار می‌شود و فعالان عرصه رسانه می‌توانند آثار منتشر شده خود از تاریخ انتشار فراخوان را تا ۲۲ بهمن‌ماه به دبیرخانه مجازی این جشنواره که به زودی رونمایی خواهد شد، ارسال کنند.

انتهای پیام
captcha