صدایی که به عرش الهی می‌رسد
کد خبر: 3936255
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰

صدایی که به عرش الهی می‌رسد

امام جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به روایتی از پیامبر(ص)، بیان کرد: در بین صدا‌های عالم، پیامبر(ص) ۳ صدا را استثنایی معرفی می‌کنند که گردش قلم‌ دانشمندان به هنگام نوشتن یکی از این صداها است.

3 صدایی که به عرش الهی می‌رسدبه گزارش ایکنا از یزد، آیت‌الله سیدمحمد کاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزد، امروز، 30 آبان ماه در نشست مجازی کتاب و کتاب‌خوانی با اشاره به روایتی از پیامبر گرامی اسلام که فرمودند: «ثَلاثُ تَخرُقُ الْحُجُبَ وَ تَنْتَهِی إلَی مَا بَینَ یدَی اللَّهِ: صَرِیرُ أَقْلامِ الْعُلَمَاءِ وَ وَطْی أَقْدامِ الُمجَاهِدینَ وَ صَوْتُ مَغازِلِ الُمحْصَناتِ» اظهار کرد: در بین همه صداهایی که در عالم وجود دارد، پیامبر 3 صدا را به عنوان صدای استثنایی معرفی می‌کنند از آن جهت که موجب دگرگونی می‌شود و پرده‌ها را پاره می‌کند و انسان‌ها را به خدا نزدیک خواهد کرد و این صداها، صدایی است که پیوسته باید برای ما نیز صدای مطلوب تلقی شود.

مدرسی ادامه داد: صدای گردش قلم‌های دانشمندان به هنگام نوشتن یکی از این صداها است، زیرا که در زمان‌های قدیم وقتی مطلبی را می‌نگاشتند با همین قلم‌های معمولی صدای ملیحی شنیده می‌شد که این صدا را عرب «صریر» می‌داند، چون علم را برای نسل خود و بعد از آن ثبت و ضبط می‌کند و پرده‌های جهل و نادانی و بی‌بصیرت را می‌دراند و از بین می‌برد.

وی صدای قدم‌های رزمندگان در میدان جهاد را دومین صدایی برشمرد و که خداوند دوست دارد و افزود: «وَطْی أَقْدامِ الُمجَاهِدینَ»، صدای گام رزمندگان؛ کسانی که در طول سال‌های متمادی در دوران دفاع مقدس به دفاع از انقلاب و اسلام و کسانی که در جبهه‌های حریم دفاع از اهل بیت در کشورهایی مثل سوریه و عراق و لبنان به نبرد با دشمن پرداختند.

امام جمعه بخش مرکزی یزد ادامه داد: صدای سوم صدایی است که از چرخش چرخ ریسندگان یعنی صنعت‌گران، بافندگان و تولیدکنندگان به وجود می‌آید و همچنین بانوانی که در این عرصه پیشگام باشند و کار اقتصادی انجام دهند و کمک خانواده به لحاظ اقتصادی باشند. صدای چرخ ریسندگی این زنان پاکدامن با صدای گام رزمندگان هم‌نواست و این دو، هم‌صدا با صدای قلم نی دانشمندان است.

وی با اشاره به اینکه در واقع سه صدای چاپخانه‌ها، توپخانه‌ها و کارخانه‌ها ارزشمند است، افزود: در فرهنگ اسلامی نسبت به نوشتن کتاب اهمیت بسیاری قائل شده است حتی در روایاتی از پیامبر(ص) داریم که مراقب باشید علم خود را با نوشتن در بند بگیرید و به حافظه اکتفا نکنید و به کتابت توجه کنید و همچنین برای کتابت و نوشتن ثواب‌های زیادی بیان شده است.

انتقاد از کم‌توجهی به نشر کتاب

استاد حوزه‌های علمیه یزد ادامه داد: معتقد به پیغمبری هستیم که مأموریتش با قلم شروع می‌شود و در فرهنگ شیعه همواره، عرصه تدوین کتاب پیشگام بوده و از امتیازات شیعه این است که در طول تاریخ پیوسته اهل کتابت بوده و این افتخار را داریم که بزرگان، ائمه و پیشگامان هدایتی پیوسته، ما را تشویق به علم کردند.

امام جمعه بخش مرکزی یزد افزود: گرانی کتاب و نوشت‌افزار و کم‌توجهی به نشر کتاب در جامعه امروز مایه تأسف است و اینکه برخی کتاب‌ها با 500 نسخه چاپ می‌شود ضعف به شمار می‌آید، زیرا در کشور 80 میلیونی، این تعداد چاپ ضعف و کم‌توجهی به نشر محسوب می‌شود. باید به دنبال مطالعه روش‌مند همراه با یادداشت‌برداری در چارچوب اصول حدیثی باشیم و هنگام مطالعه روایات اهل بیت را با برداشت‌های زیبا همگام کنیم.

بهترین کتاب‌ها برای مطالعه عموم

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداسماعیل شاکر، امام جمعه اردکان، نیز در این نشست، راه سعادت را علم‌آموزی و مفتاح علم کتاب و مطالعه دانست و افزود: در فرهنگ دینی ما آموزش علم و آموختن علم جایگاه بس والایی دارد و از برترین نعمت‌هایی که خداوند متعال به بندگانش عطا می‌کند، نعمت علم است.

وی با اشاره به روایتی از  امام على(ع) که می‌فرمایند: «اَلْعِلْمُ اَصْلُ كُلِّ خَيْرٍ، اَلْجَهْلُ اَصْلُ كُلِّ شَرٍّ؛ دانايى، ريشه همه خوبى‌ها و نادانى ريشه همه بدى‌هاست» اهمیت علم و دانش را یادآور شد و گفت: نکته بعدی که در زمینه کتاب و کتاب‌خوانی مهم است، معرفی کتاب است که باید مورد توجه باشد، امروزه در زمینه‌های مختلفی کتاب تدوین شده و شناسایی کتاب خوب و مطالعه آن باید مورد توجه باشد.

شاکر بهترین کتاب‌ها برای مطالعه عموم را یادنامه‌های علما، شهدا و اولیای الهی برشمرد و بیان کرد: کتاب «سیمای فرزانگان» استاد رضا مختاری، کتابی پرمحتوا و گران‌بها است که در بخش‌های مختلفی به زندگی علمای بزرگ و صلحا و اولیای الهی اختصاص یافته است.

وی کتاب‌های شهدا را از دیگر کتب مؤثر دانست و افزود: اگر فرهنگ مطالعه در جامعه ترویج یابد و مردم با کتاب و کتاب‌خوانی مأنوس شوند به آرامشی معنوی دست پیدا خواهند کرد، زیرا که انسان تا برخی لذت‌ها را درک نکند، نمی‌تواند به حقیقت آن دست یابد.

راهکارهای علاقه‌مندی به کتاب

حجت‌الاسلام محمد کارگر‌شورکی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد، نیز بیان کرد: کتاب انسان را به گذشته و آینده می‌برد، گاهی شاید نتوان از حضور اساتید استفاده کرد، اما کتاب این امکان را برای هر فردی فراهم می‌کند. همچنین کتاب باعث افزایش آرامش و کاهش استرس، تقویت ذهن، داشتن خواب راحت، مقابله با افسردگی، افزایش آگاهی، تقویت حافظه، افزایش تمرکز، تقویت قدرت تحلیل، توسعه تفکر انتقادی و ... خواهد شد.

وی با اشاره به راهکارهای علاقه‌مندی به کتاب اظهار کرد: باید فواید کتابخوانی در سطح جامعه بیان و تبیین شود بدین نحو که خلاصه‌ای از کتاب در معرض افراد در سطح‌های مختلف قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha