مراسم دومین جایزه سالانه «به مهربانی» برگزار شد
کد خبر: 3936566
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳
به همت مؤسسه خیریه دارالاکرام؛

مراسم دومین جایزه سالانه «به مهربانی» برگزار شد

مراسم دومین جایزه سالانه «به مهربانی» از سوی مؤسسه خیریه دارالاکرام و به مناسبت روز جهانی کودک برگزار شد.

به گزارش ایکنا، مراسم آنلاین دومین جایزه سالانه «به مهربانی» با حضور چند نفر از کارشناسان و پژوهشگران و نیز حضور اسکایپی برخی از مدیران شعب مؤسسه خیریه دارالاکرام در محل ستاد این مؤسسه برگزار شد.

مؤسسه خیریه دارالاکرام از سال 1398 جایزه سالیانه‌ای را با هدف ترویج و تقدیر از تلاش‌های ملی جهت ارتقای وضعیت و حقوق کودکان طراحی کرده تا هر ساله در روز جهانی کودک به منتخبان اهدا کند. موضوع فراخوان جایزه سال 1399، «تلاش‌های مربوط به تغییر موفق سبک زندگی، متناسب با شرایط بحران کرونا با تمرکز بر حق تحصیل کودکان، به ویژه کودکان نیازمند حمایت‌های خاص» بوده است.

شاخص‌های انتخاب از سوی هیئت داوران نیز شامل مواردی چون فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی داوطلبانه شهروندان، فعالیت‌های گروهی و سازمانی برای تدارک زیرساخت‌های فنی و تخصصی مورد نیاز تحصیل کودکان، فعالیت‌های حمایتی و امدادی افراد و نهادهای مختلف که مستقیماً به مقوله تحصیل و امکانات مادی دانش‌آموزان کم‌برخوردار مربوط می‌شود، فعالیت‌های حمایتی افراد و نهادهای مختلف در مورد سایر نیازهای خانواده‌های کم‌برخوردار، فعالیت‌های متنوع در عرصه هنری، تفریحی وسرگرمی برای کودکان، فعالیت‌های انجام شده برای کودکان دارای نیازهای خاص(کودکان دارای معلولیت)، فعالیت‌های رسانه‌ای آموزشی و ترویجی برای رفع نیازهای مربوط به تغییر سبک زندگی متناسب با حق تحصیل کودکان بوده است که همگی با توجه به شرایط خاص تحصیل کودکان در شرایط کرونا مورد نظر قرار گرفته‌اند.

در این مراسم «مریم اربابی، معلم مدرسه ابتدایی شاهد گرمه» از استان خراسان شمالی که در زمان ابتلا به کرونا و بستری بودن در بیمارستان، همچنان خدمتگزاری و تدریس را رها نکرد، «سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور» به دلیل ابتکارات و طرح‌های نوآورانه جهت خدمت‌رسانی به کودکان دارای معلولیت و نیازهای خاص و نیز «مؤسسه نیکوکاری» مهرآفرین به دلیل تلاش‌های حمایتی قابل توجه از کودکان نیازمند در استان‌های مختلف در بحران کرونا به عنوان منتخبان جایزه سالانه «به مهربانی» در سه بخش معرفی شدند.

حسین ساکت، حقوقدان پیشکسوت و رئیس هیئت‌مدیره انجمن حقوق‌شناسی، به عنوان اولین سخنران این مراسم، ضمن تحسین و قدردانی از این اقدام مؤسسه دارالاکرام، آن را به عنوان الگویی برای دیگر کشورها در منطقه معرفی کرد.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن حقوق‌شناسی در ادامه ضمن اشاره به شرایط نامطلوب زنان و کودکان در ایران و سایر کشورهای جهان و اعمال خشونت نسبت به آن‌ها، هرگونه اقدام در پشتیبانی و حمایت از حقوق کودکان بی‌گناه و بی‌پناه را شایسته تقدیر و ستایش دانست.

ساکت ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران دارالاکرام و خیران کشور برای حمایت از کودکان، اظهار کرد: برای داشتن آینده‌ای درخشان، باید کودکانی مستعد، آماده و سرشار از علم و دانش و هنر داشته باشیم.

در ادامه این مراسم، مریم اربابی، از منتخبان جایزه سالانه «به مهربانی» که از طریق اسکایپ در این مراسم شرکت کرده بود، طی سخنانی ضمن تشکر از برگزارکنندگان این مراسم و برازنده بودن عنوان این همایش(جایزه سالانه به مهربانی)، بخشش، مظلومیت و مهربانی را از جمله ویژگی‌های بارز معلم فداکار دانست.

در ادامه طائفی، معاون مدرسه شاهد، از مریم اربابی به عنوان بهترین معلم مدرسه نام برد. همچنین، مریم تقوی، مدیر شعبه مشهد مؤسسه دارالاکرام از طریق اسکایپ، به نمایندگی از سایر مدیران شعب به خانواده این معلم فداکار تسلیت گفت و ضرورت برگزاری جایزه سالانه (به‌ویژه در بحران کرونا) برای کودکان آسیب‌دیده اجتماعی و فرهنگی را حائز اهمیت دانست.

مصطفایی، نماینده مؤسسه خیریه مهرآفرین نیز در سخنانی ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران مؤسسه دارالاکرام، جایزه سالانه به مهربانی را از جمله مهمترین اقدامات این مؤسسه برشمرد و اظهار کرد: در مؤسسه مهرآفرین نیز همچون دارالاکرام، از صدقه دادن پرهیز می‌شود و تاکنون این مؤسسه رویکرد اجتماعی شرکتی را دنبال کرده است.

نماینده مؤسسه مهرآفرین افزود: اقدامات این مؤسسه در حمایت تحصیلی از کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست به‌ویژه در بحران کرونا، در سه مرحله و با کمک بنگاه‌های اقتصادی صورت گرفته است.

وی به تهیه تبلت، موبایل و سایر لوازم الکترونیک جهت آموزش مجازی، ایجاد واحد پشتیبانی جهت آموزش کاربرد این لوازم برای دانش‌آموزان و پشتیبانی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری با حمایت بنگاه‌های اقتصادی داوطلب اشاره کرد.

برقی، نماینده سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، سخنران بعدی این مراسم بود. وی ضمن سپاس از تمامی فعالان حوزه حقوق کودک که در مسیر عدالت انسانی گام برمی‌دارند، اظهار کرد: هم‌اکنون 152 هزار کودک استثنایی در هزار و 600 مدرسه خاص و د هزار مدرسه پذیرا، مشغول به تحصیل و در حال رشد و تکامل هستند.

وی در ادامه سخنان خود از نیکوکارانی که توانسته‌اند با مهربانی، لبخندی بر لب کودکان کم‌توان ذهنی که از داشتن آغوش گرم خانواده محروم هستند، بنشانند، قدردانی و تشکر کرد.

برقی از راه‌اندازی نهضت توان‌افزایی با هدف تأمین کالاهای آموزشی، کمک‌ آموزشی و توانبخشی با هزینه‌ای معادل 355 میلیارد ریال خبر داد و برای جلب مشارکت سایر نهادهای مردمی و دولتی نیز اعلام آمادگی کرد.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن حقوق‌شناسی حمایت مؤسسه دارالاکرام از دانش‌آموزان کم‌برخوردار در سراسر کشور را اقدامی ارزنده در جهت رشد و شکوفایی این دانش‌آموزان برشمرد.

در پایان و پس از اهدای جوایز به منتخبان مراسم، مصطفی میراحمدی‌زاده، مدیرعامل مؤسسه دارلاکرام طی سخنانی ضمن قدردانی از شرکت حاضران در این مراسم، پس از مروری گذرا بر فعالیت شعبه‌های 21 گانه دارالاکرام در 15 استان و 86 شهر کشور، اظهار کرد: کار خیر را باید با دقت، سلامت، شفافیت و نیز پرهیز از صدقه‌پروری انجام داد تا مانع توسعه منابع انسانی نشود.

وی تصریح کرد: تجربه سال‌ها فعالیت در این حوزه نشان داده است که نیت خیر الزاما به کار خیر منجر نمی‌شود و چه بسا انسان‌های بزرگی که علیرغم نیات خیر، ممکن است به دلیل ندانستن راه درست آن، به جای کمک ضربه نیز بزنند.

یادآور می‌شود، علاقه‌مندان می‌توانند ویدیوی کامل این مراسم را در شبکه‌های اجتماعی آپارات و اینستاگرام «به مهربانی» مشاهده کنند.

انتهای پیام
captcha