به گزارش ایکنا از یزد، غلامعلی سفید، رئیس شورای اسلامی شهر یزد 6 آذرماه در ستاد مناسبسازی این شهر با اشاره به اینکه یزد به عنوان یک الگو در زمینه دسترس پذیری معرفی شده است، اظهار کرد: مناسبسازی شهری در یزد عمق و کیفیت خوبی پیدا کرده و به عنوان یادگاری ارزشمند از این دوره از تاریخ مدیریت شهری باقی خواهد ماند.
سفید تاکید کرد: هرچند به غیر از مناسب سازی، امنیت و روشنایی و ایمنی نیز باید مدنظر باشد اما امیدواریم با همه جانبهنگر شدن طرحها، شامل کیفیت بهتر و پوشش بیشتر طرح مناسب سازی باشیم.
وی از شهردار، نماینده کمیته مناسب سازی شورا، ستاد مناسب سازی و اعضای آن قدردانی کرد و گفت: لازم است از تجربه و نیاز معلولان با استفاده از مشارکت فکری آنها بهره گرفته شود زیرا در نهایت بهرهبرداران اصلی آنها هستند.
سلمانی، معاون امور زیربنایی و عمرانی شهرداری یزد نیز در این جلسه با تشریح مسیر هفت خوان، اظهار کرد: به جز شهرداری منطقه 3، تمام مناطق شهرداری یزد همچنین سازمان عمران شهرداری و شهرداری بافت تاریخی در اجرای طرح مشارکت دارند.
سلمانی با اشاره به اینکه اردکان، چندی پیش به عنوان شهر بدون مانع لقب گرفت، افزود: پیمانکار مناسبسازی معابر اردکان برای طرح هفت خوان نیز انتخاب شده و امیدواریم با اقداماتی که انجام میشود، هم مناسبسازی هم پیرایش شهری به خوبی محقق شود.
وی تاکید کرد: تلاش شده با برنامهریزی مناسب و به کارگیری تیمی قوی، مناسب سازی معابر به جز مسیر هفت خوان، در تمام معابر شهری یزد انجام شود و در فضاهای جدید نیز مناسب سازی به شکل ویژه مدنظر باشد.
سپنتا نیکنام، عضو شورای شهر و رئیس کمیته مناسبسازی شهری در یزد نیز در این جلسه اظهار کرد: بعد از انتخاب یزد به عنوان پایلوت شهر دسترس پذیر، پروژهای با عنوان «هفت خوان» طراحی شد.
نیکنام با اشاره به ضرورت اجرای این طرح در یزد عنوان کرد: اگر قرار باشد روزی معلولی با ویلچر یا فردی با کالسکه بچه در سطح شهر حرکت کند، پس از طی یک مسافت کوتاه با موانع بسیاری مواجه خواهد شد که هفت خوان در صدد رفع این موانع در یک مسیر مشخص است.
وی ادامه داد: طرح هفت خوان در واقع یکی از نمادهای جامعه معلولان یعنی مدرسه دانش آموزان استثنایی در میدان همافر را در قالب یک مسیر رفت و برگشت به مسجد جامع یزد به عنوان یک نماد فرهنگی پیوند میدهد.
نیکنام افزود: این طرح مسیر رفت و برگشت 10 کیلومتری بین میادین همافر، باهنر، آزادی، شهید بهشتی، امیرچقماق و برج ساعت را تسطیح و موانع آن را رفع میکند. در این میادین و پیادهروهای بین آنها، گرهها و مشکلات اساسی وجود داشت که با همکاری مهندسان و مشاوران و همراهی حوزه معاونت امور زیربنایی و عمرانی و حوزه ترافیک و معاونت شهرسازی شهرداری یزد در صدد رفع آنها هستیم.
وی با اشاره به اصلاح هندسی میدان همافر اظهار کرد: یکی از تاکیدات رئیس شورا، رفع گلایههای دانش آموزان و مسئولان مدرسه استثنایی است بر این اساس اصلاح هندسی میدان همافر از ضلع مقابل مدرسه آغاز شد.
رئیس ستاد مناسبسازی شهری یزد یادآور شد: در این بخش، فضای پارکینگ، مسطح سازی پیاده رو و رفع موانع در پیادهروها مورد توجه است ضمن اینکه تلاش میشود تا قبل از روز جهانی معلولان، پل موجود در میدان نیز جمع آوری و یک پل عابر پیاده ایجاد شود.
وی به تشریح طرحهای ارائه شده برای سایر گرهها پرداخت و گفت: پارکینگ ویژه معلولان در اغلب طرحها دیده شده و علاوه بر مناسب سازی معابر، این موارد نیز لحاظ شده و تلاش ما ایجاد در دسترسترین و مستقیمترین مسیر عابر پیاده است.
محسن عباسی هرفته، رئیس کمیسیون عمرانی شورای شهر یزد نیز در این جلسه اظهار گفت: دسترسپذیری آرزویی برای شهرهای ما بود و اگر گاهی سفری به شهرهای توسعه یافته داشته باشیم، میبینیم که چقدر در این شهرها در این زمینه و جزئیات وابسته به آن، کار شده است.
عباسی هرفته عنوان کرد: یکی از ارکان شهر دسترس پذیر، پیاده محوری است و طرح هفت خوان، یک فرهنگ نوین شهرداری ایجاد و جریانسازی میکند و مسیر توقعات مردم از خدمات شهری را تغییر میدهد.
وی افزود: مردم باید پیاده محوری را از شهرداری مطالبه کنند و به این باور برسند که حرکت خودشان در شهر بیشتر از حرکت خودروهایشان موضوعیت دارد و این امر، بیشترین مطالبات مردم که در حوزه شهری مربوط به آسفالت است را به سمت ساماندهی معابر میبرد.
عباسی هرفته، طرح هفت خوان را یک حرکت بنیادین در راستای پیاده محوری دانست و گفت: اگر مطالبات اجتماعی به سمت ساماندهی پیادهراهها برود، آنگاه میتوانیم امیدوار باشیم که در گامهای بعدی کارهای اساسیتری در این زمینه انجام شود. مناسبسازی معابر در محور هفت خوان میتواند سنگی باشد که در آبی انداخته شده و تلالو آن کل شهر را پوشش میدهد.
نجمه نادری، دبیر کمیته مناسبسازی شهری یزد نیز به تشریح طرح هفت خوان در گرههای مختلف پرداخت و اظهار کرد: خیابان مسجد جامع همواره به لحاظ دسترس پذیر بودن مورد اشکال و انتقاد بوده و مشکلاتی دارد که در اجرای طرح هفت خوان در صدد رفع آنها هستیم.
نادری همچنین به تشریح مشکلات برج ساعت به عنوان یک المان پرداخت و افزود: همسطحسازی محدوده پیرامون برج ساعت در دست بررسی و مطالعه است و طرحهایی نیز برای آن ارائه شده است.
وی همچنین با تاکید بر ایجاد امکان دسترسی برای نابینایان عنوان کرد: مسیر فعلی متاسفانه نابینایان را گمراه میکند بر این اساس تعریف یک مسیر درست الزامی است و ما این مهم را در هفت خوان دنبال میکنیم.
انتهای پیام