از فعالیت جهادی بانوان یزدی تا تداوم برنامه‌های قرآنی در فضای مجازی
کد خبر: 3937996
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱

از فعالیت جهادی بانوان یزدی تا تداوم برنامه‌های قرآنی در فضای مجازی

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان یزد گفت: طرح‌های قرآن و عترت این نهاد که هر سال به صورت حضوری برگزار می‌شد امسال با شیوع و همه‌گیری کرونا ویروس در فضای مجازی به جد در حال پیگیری است.

از فعالیت جهادی بانوان یزدی تا تداوم برنامه‌های قرآنی در بستر مجازیمریم حسن‌پور، معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان یزد، در گفت‌وگو با ایکنا از یزد، با اشاره به اجرای طرح‌های قرآنی این نهاد در فضای مجازی با شیوع و همه‌گیری کرونا ویروس اظهار کرد: تصحیح قرائت نماز، تجوید و روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم ویژه طلاب جدیدالورود تا پایه سوم و برنامه‌های دیگر در زمینه صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه تا پیش از شیوع کرونا به صورت حضوری برای طلاب اجرایی می‌شد که با همه‌گیری و شیوع ویروس منحوس کرونا به صورت مجازی پیگیری شد.

وی ادامه داد: در این راستا تصحیح قرائت نماز ویژه طلاب جدید الورود به صورت تلفنی انجام شد و تجوید و روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم ویژه طلاب تا پایه سوم با ایجاد گروه در شبکه‌های مجازی و با حضور اساتید محترم اجرایی شد.

تداوم برنامه‌های قرآنی

حسن‌پور با اشاره به اینکه برنامه‌های «عترت» نیز به هیچ‌وجه تعطیل نشد، بیان کرد: بخشی از این برنامه‌ها به صورت درسی و با ارسال صوت در شبکه پیام‌رسان ایتا و پرسش و پاسخ محقق شد و بخشی به صورت فوق برنامه نیز با حضور اساتید برجسته صورت گرفت.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان یزد با اشاره به برگزاری مسابقات «قرآن و عترت حوزه علمیه خواهران» گفت: در سال‌های گذشته این مسابقات به صورت مجزا در حوزه علمیه خواهران و در بخش‌های «حفظ»، «مفاهیم قرآن»، «تفسیر»، «نهج‌البلاغه» و «صحیفه سجادیه» برگزار می‌شد، با توجه به اینکه این مسابقات، با مسابقات مرکز خدمات موازی بود، تصمیم گرفته شد که برنامه‌ها هماهنگ و یکپارچه برگزار شود و امسال این مسابقات در زیر مجموعه مرکز خدمات انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طلاب خواهر در ثبت‌نامی که انجام شده، تا 15 آذرماه و در بخش حفظ ارزیابی می‌شوند ادامه داد: شروع مسابقات مصادف با ولادت حضرت زهرا(س) و ایام الله دهه فجر و اختتامیه آن نیز همزمان با میلاد امیرالمومنین، علی (ع) خواهد بود.

حسن‌پور مسابقه «حفظ» در بخش شفاهی و مسابقه «نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه» به صورت کتبی را از محورهای مسابقات دانست و بیان کرد: مسابقه حفظ شامل یک جزء، 5 جزء، 10جزء، 15جزء، 20جزء و کل قرآن کریم و به صورت شفاهی برگزار خواهد شد بدین نحو که ابتدا با طلاب خواهر تماس تلفنی و یا ارتباط تصویری گرفته می‌شود و در این بخش ارزیابی و اگر  در مرحله ارزیابی امتیاز لازم را کسب کنند برای مسابقات انتخاب می‌شوند.

وی ادامه داد: مسابقات به دلیل همه‌گیری و شیوع ویروس کرونا به صورت آنلاین برگزار خواهد شد، البته افرادی که در ارزیابی امتیاز لازم را کسب خواهند کرد، پیش از مسابقه آموزش‌هایی را خواهند داشت که از طریق آموزش آنلاین مرکز خدمات و یا تماس تلفنی برگزار می‌شود.

حسن‌پور افزود: آزمون کتبی مسابقات اعم از «صحیفه سجادیه» از درسنامه صحیفه سجادیه به تهیه مرکز رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان  و «نهج البلاغه» نیز از درسنامه نهج‌البلاغه تالیف حمید محمدی برگزار خواهد شد. مسابقات کتبی ارزیابی اولیه را ندارد  و صوت و فایل مربوطه به صورت آفلاین در سامانه آموزش مجازی مرکز خدمات بارگزاری و آزمون کتبی در ایام دهه فجر به صورت 20 سوال تستی و آنلاین انجام خواهد شد.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان یزد گفت: جوایز این مسابقات از رتبه اول تا سوم هر رشته در مرحله نهایی جوایز نفیس همراه با تقدیرنامه و همچنین افرادی که حد نصاب لازم را کسب کنند تا سقف پنج نفر در هر رشته و در پایان جشنواره نیز که در روز تولد امام علی(ع) برگزار می‌شود، بین تمام شرکت‌کنندگان جوایزی به قید قرعه اهدا خواهد شد.

وی بیان کرد: طلاب حوزه علمیه خواهران استان یزد کما فی‌السابق که در عرصه قرآن و مسابقات قرآنی خوش درخشیده‌اند، امسال نیز حضور باشکوهی را داشته باشند و بتوانند در مسابقات قرآنی رتبه‌های خوبی را کسب کنند.

فعالیت جهادی بانوان طلبه در اوج‌گیری کرونا

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ارائه خدمات اجتماعی از سوی طلاب با شیوع کرونا گفت: با شیوع کرونا و در کنار کادر درمان طلاب خواهر نیز پای کار آمده و در برنامه‌های مختلف به ارائه خدمت پرداختند به نحوی که با شیوع موج سوم در استان با تهیه آب‌میوه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مشغول و آب‌میوه تهیه و به بیمارستان‌ها ارسال می‌کنند.

حسن‌پور افزود: خانواده‌های نیازمند که درگیر کرونا شده، شناسایی و سعی در رفع مشکلات و کمک برای تهیه مایحتاج آنها خواهد شد به نحوی که با کمک خیران نسبت به تهیه غذای گرم اقدام و به در منازل آنها تقدیم می‌شود و اگر خانواده‌ای نیازمند درگیر کرونا نیاز به مشاوره و مراقبت‌های لازم داشته باشند از سوی طلاب اقدامات لازم صورت می‌گیرد. 

وی با اشاره به اینکه از عموم مردم تقاضا می شود در راستای شناسایی نیازمندان واقعی به ما کمک کنند گفت: طلابی که برای کمک به کادر درمان اعلام آمادگی کرده اند نیز با برگزاری نشست های توجیهی و در قالب تیم ده نفره به بیمارستان اعزام می‌شوند.

حسن‌پور با اشاره به انجام مشاوره در روزهای کرونایی گفت: اکنون 12 نفر از طلاب برجسته در زمینه مشاوره به صورت تلفنی در خدمت بانوان استان هستند و به صورت رایگان مشاوره خواهند داد.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان یزد با اشاره به تغسیل اموات کرونایی نیز گفت: اکنون 17 نفر از طلاب در این زمینه به تغسیل اموات کرونایی خانم مشغول هستند.

انتهای پیام
captcha