تلاش مجلس برای افزایش سهم اعتبارات فرهنگی از بودجه عمومی به حداقل 2 درصد
کد خبر: 3944448
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۳
عضو کمیسیون تلفیق در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

تلاش مجلس برای افزایش سهم اعتبارات فرهنگی از بودجه عمومی به حداقل 2 درصد

احمد راستینه، با اشاره به سهم ناچیز(1/7 درصد) اعتبارات فرهنگی از بودجه عمومی کشور، تأکید کرد که مجلس به دنبال افزایش این سهم به حداقل 2 درصد است.

به گزارش ایکنا، میزان اعتبارات فرهنگی در  لایحه بودجه سال 1400 از همان روز نخست ارائه آن از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی، محل مناقشه و اعتراض به ویژه از سوی بهارستان‌نشینان بوده است؛ اتفاقی که باید اذعان داشت مربوط به این دوره نیست و در دوره‌های گذشته و در دولت‌ها و مجالس قبلی که گاهاً رویکردهای سیاسی متفاوتی هم داشته‌اند، وجود داشته است.

احمد راستینه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم و نماینده این کمیسیون در کمیسیون تلفیق بودجه 1400، در گفت‌وگو با ایکنا، از سهم 1/7 درصدی اعتبارات بخش فرهنگ از بودجه عمومی کشور خبر داده و آن را بسیار ناچیز عنوان کرده که نمی‌تواند اهداف فرهنگی مدنظر را که بسیار هم حائز اهمیت است، محقق سازد.

اولین متهم در این مواقع، سازمان برنامه و بودجه است و انگشت اتهام به سمت آن‌هاست در این مورد نیز آن‌طور که این عضو کمیسیون فرهنگی خبر داده، نسبت به نوع رویکرد سازمان اعتراض شده است. وی در این‌باره گفت: همان ابتدا که سهم ناچیز اعتبارات فرهنگی مشخص شد، اعتراض رسمی کمیسیون فرهنگی مجلس به رئیس سازمان برنامه و بودجه ارسال شد و به دنبال آن در جلسات متعدد پیگیر اصلاح این وضعیت بوده‌ایم.

به گفته راستنیه، پیشنهادات در این ارتباط ثبت شده و اولویت اصلی در این بحث‌ها و جلسات، افزایش سهم اعتبارات فرهنگی از بودجه عمومی به حداقل 2 درصد است.

نماینده مردم شهرکرد در خانه ملت، همچنین تصریح کرد: موضوع دیگری که در کمیسیون فرهنگی و کمیته فرهنگی کمیسیون تلفیق در دستور است، احصای دستگاه‌های فرهنگی مؤثر، بررسی اعتبارات آن‌ها و کمک به اصلاح وضعیت بودجه آن‌هاست.

حال که کمیسیون تلفیق با وجود همه اعتراضات، با کلیات لایحه بودجه سال 1400 به طور مشروط موافقت کرده و به دنبال انجام اصلاحات مدنظر با همکاری دولت است، باید منتظر ماند و دید سهم حوزه فرهنگ از این اصلاحات چه میزان خواهد بود.

انتهای پیام
captcha