نیاز شدید به تمام گروه‌های خونی داریم
کد خبر: 3945722
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷
در فارس؛

نیاز شدید به تمام گروه‌های خونی داریم

مدیركل انتقال خون استان فارس اعلام كرد: در دوران شیوع كرونا حجم اهدای خون بسیار كاهش یافته است و به‌همین دلیل نیاز شدید و فوری به تمام گروه‌های خونی داریم.

به گزارش ایكنا از فارس، به نقل از روابط عمومی اداره‌كل انتقال خون فارس، مسعود ترابی، مدیركل انتقال خون استان فارس امروز، 15 دی‌ماه از كاهش حجم اهدای خون در دوران شیوع كرونا خبر داد و گفت: به‌همین دلیل نیاز شدید و فوری به تمام گروه‌های خونی در استان داریم.

وی با بیان اینكه استان فارس در وضعیت هشدار ذخائر خونی قرار دارد، گفت: در ۹ ماهه امسال ۱۰۲ هزار و ۵۱۲ نفر برای اهدای خون به پایگاه‌ها و مراکز انتقال خون در سطح استان مراجعه کردند که از این تعداد ۵۰۱۳ نفر زن و ۷۲ هزار و ۱۹۲ نفر مرد بودند، این در حالی‌است که سال گذشته ۱۶۷ هزار و ۵۷۳ مراجعه کننده داشتیم که نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش ۳۸.۸۳ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرکل انتقال خون فارس بیان کرد: مردم نیک‌اندیش استان در همین مدت ۷۷ هزار و ۲۰۵ سی سی خون اهدا کردند که نسبت به مدت مشابه پارسال که ۱۱۸ هزار و ۴۰۷ سی سی خون بوده است با کاهش ۳۴.۸ درصدی فرآورده‌های خونی روبه‌رو هستیم.

ترابی در رابطه با علت کاهش روند اهدای خون در استان فارس، گفت: شیوع بیماری کرونا و عوارض ناشی از آن علت عمده کاهش اهدای خون در سطح استان بوده است.

وی با بیان اینكه تمام مراجعان برای اهدا خون در بدو ورود به وسیله دستگاه لیزری تب‌سنجی شده و دست‌های آن‌ها نیز با مواد ضدعفونی استریل می‌شود و پس از دریافت ماسک به محل اهدا خون راهنمایی می‌شوند، گفت: در سالن اهدای خون نیز بین پرسنل سازمان و اهداکنندگان به وسیله پارتیشن‌های شیشه‌ای فاصله ایجاد شده و تماس مستقیم به‌طور کامل از بین رفته است.

مدیركل انتقال خون فارس اظهار كرد: در سالن پذیرش نیز بین صندلی اهداکنندگان فاصله‌گذاری اجتماعی به‌طور کامل رعایت شده و تخت‌های خون‌گیری هم با فاصله بسیار زیادتری نسبت به گذشته قرار گرفته‌اند تا در زمان اهدا خون نیز فاصله‌گذاری رعایت شده باشد. علاوه بر این، پک‌هایی که در هنگام خون‌گیری مورد استفاده قرار می‌گیرد عموما یک بار مصرف و کاملا استریل و بهداشتی هستند.

ترابی با بیان اینکه بهترین زمان برای اهدای پلاسما بهبود یافتگان کووید ۱۹ حداقل ۲۸ روز بعد از بهبودی است، ادامه داد: از اردیبهشت ۹۹ تا پایان آذرماه امسال ۶۴۵ نفر مراجعه‌کننده داشتیم که از این تعداد ۵۸۰ نفر موفق به اهدای پلاسما شده‌اند.

وی با یادآوری اینكه افراد واجد شرایط برای اهدای پلاسما می‌توانند از ساعت ۸ صبح تا ۱۴ بعدازظهر به پایگاه انتقال خون واقع در میدان نمازی شیراز جنب درمانگاه امام رضا (ع) مراجعه کنند، عمر و ماندگاری خون کامل را ۳۰ روز و پلاکت را حداکثر ۳ روز اعلا كرد و گفت: بیش از ۵۰ درصد خون‌های اهدایی به مصرف بیماران تالاسمی و بیماران خاص از جمله بیماران سرطانی می‌رسد که به این هدیه نجات بخش نیاز مستمر دارند.

مدیركل انتقال خون فارس در پایان گفت: در شهر شیراز پایگاه‌های قصردشت و نمازی از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه شب آماده پذیرش اهداکنندگان خون است.

انتهای پیام
captcha