حافظان و قاریان دو نسل بر سر سفره قرآن و نهج‌البلاغه
کد خبر: 3946325
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۵
گزارش ایکنا از بازدید جمعی از پیشکسوتان قرآنی از مؤسسه آل‌البیت قم؛

حافظان و قاریان دو نسل بر سر سفره قرآن و نهج‌البلاغه

جمعی از استادان، پیشکسوتان و مسئولان نهادهای قرآنی کشور در قالب چهارمین نشست پیشکسوتان و فعالان قرآنی امروز، 18 دی‌ماه با حضور در شهر قم، ضمن دیدار با حجت‌الاسلام شهرستانی، نماینده آیت‌الله العظمی سیستانی در ایران، از مؤسسه آل‌البیت لحفظة القرآن الکریم بازدید کردند.

نشست پیشکسوتان و فعالان قرآنی

به گزارش خبرنگار ایکنا، جمعی از استادان، پیشکسوتان و مسئولان نهادهای قرآنی کشور در قالب چهارمین نشست پیشکسوتان و فعالان قرآنی، در کنار نسلی از نوجوانان و جوانان حافظ و قاری قرآن، با حضور در مؤسسه آل‌البیت(ع) لحفظة‌القرآن بر سر سفره قرآن و اهل بیت نشستند و از اجرای برنامه این آینده‌سازان بهره‌مند شدند.

در این بازدید عباس سلیمی، معاون فرهنگی و امور زائران آستان حضرت عبدالعظیم(ع)؛ سیدمحسن موسوی‌بلده، احمد حاجی‌شریف، محمدرضا صلح‌جو و حجت‌الاسلام علی حبیبی، پیشکسوتان قرآنی؛ حجج اسلام اخوان‌صباغ، رئیس و شفیعی، مدیرکل امور استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم، مهدی قره‌شیخلو، رئیس و محمدمهدی بحرالعلوم، معاون آموزش مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه؛ سیدحسین موسوی‌بلده، رئیس شورای عالی قرآن شهرداری تهران؛ محمدحسین حسنی، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان و مدیرعامل ایکنا و میثم طاهرآبادی، از اعضای اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآنی، حضور داشتند.

در ابتدای این برنامه، محمدمهدی فاطمی‌نیا، قاری و حافظ نوجوان، به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید به سبک قاری شهیر مصری، مصطفی اسماعیل پرداخت که با تشویق اساتید روبه‌رو شد. در ادامه محمدمهدی اسلامی، حافظ کل قرآن و نهج‌البلاغه و از مسئولان مؤسسه، طی سخنانی به پیشینه تأسیس این مرکز پرداخت و گفت: پنج سال قبل، در شهر قم و در محضر مراجع، طی مراسمی، محفوظاتم را ارائه دادم و از جمله در یکی از برنامه‌ها با جناب آقای شهرستانی ملاقاتی داشتم و با پیشنهاد ایشان، مقیم این شهر شده و این مرکز را تأسیس کردم.


بیشتر ببینید و بخوانید:


وی هدف از تأسیس این مرکز را تربیت حافظان و قاریان قرآن و مسلط به یک زبان در راستای اجرای طرح نخبه‌پروری و تبلیغ قرآن برشمرد و افزود: در طول سال‌ها فعالیت مؤسسه، قرآن‌آموزان نوجوان و جوان در کنار حفظ کل یا اجزایی از قرآن، 250 حکمت نهج‌البلاغه را نیز فرا می‌گیرند و برخی از آنان به زبان‌های عربی و انگلیسی مسلط هستند.

اسلامی افزود: حافظان مؤسسه، قرآن را با روش‌های مختلف از جمله ذکر شماره آیات و صفحه، بیان صفحات و آیات قبل و بعد و ... ارائه می‌دهند؛ همچنین تعدادی از این افراد که عمدتاً در سنین زیر 16 سال هستند، موفق به أخذ مدارک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم قرآنی شده‌اند. از دیگر امور صورت گرفته از سوی یکی از نوجوانان قرآنی، تولید نرم‌افزار موبایلی شامل دو جزء قرآن کریم، همراه با ادعیه‌های قرآنی و 40 حکمت نهج‌البلاغه است.

از نکات جالب این جلسه، ارائه محفوظات برخی از این نوجوانان به ویژه بیان حکمت‌های نهج‌البلاغه یا دیدگاه حضرت امام علی(ع) درباره ویژگی حاکمان و مسئولان جامعه و نحوه معاشرت با مردم بود.

نشست پیشکسوتان و فعالان قرآنی

از آموزه‌های بیان شده در این جلسه، فرمایش امام علی(ع) در هنگام پذیرش خلافت بود که امام، فلسفه پذیرش حکومت را گرفتن پیمان الهی از علما برای احقاق حق برشمردند. از دیگر مطالب مطرح شده، تأکید بر انس و مجالست با قرآن براساس خطبه 176 نهج‌البلاغه بود که حضرت فرمودند: هرکس با قرآن همنشینی کند، برنمی‌خیزد مگر اینکه بر هدایت او افزوده و از ضلالتش کاسته شده است.

یکی از حافظان نوجوان هم به شرح آیه 33 سوره مبارکه اسراء «وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَانًا فَلَا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ إِنَّهُ كَانَ مَنْصُورًا» و تأویل آن به امام حسین(ع) پرداخت و تأکید کرد: آیه فرموده است که «و نفسى را كه خداوند حرام كرده است، جز به حق مكشيد و هركس مظلوم كشته شود به سرپرست وى قدرتى داده‏‌ايم پس [او] نبايد در قتل، زياده‏‌روى كند، زيرا او [از طرف شرع] يارى شده است»؛ امام زمان(عج) هم خواهند آمد و انتقام خون امام حسین(ع) را خواهند گرفت.

در ادامه عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی، ضمن تجلیل از نوجوانان حافظ و قاری قرآن تأکید کرد: تلاش کنید در سطح قرائت و حفظ باقی نمانید و حتما وارد وادی مفاهیم و تدبر در قرآن و نهج‌البلاغه بشوید تا به واسطه پیام و نور قرآن، سبک زندگی قرآنی در زندگی شما متجلی شود.

وی همچنین با تأکید بر انس با نهج‌البلاغه تصریح کرد: برای شیعه، مناسب نیست که فردی مانند جرج جرداق بیش از 200 بار نهج‌البلاغه را خوانده باشد و بگوید من هر بار که مطالعه کردم، نکته جدیدی یافتم و آن وقت ما یکبار در طول عمر این کتاب شریف را نخوانده باشیم.

همچنین محمدرضا صلح‌جو، از اساتید قرآنی خطاب به مربیان قرآن کشور، تأکید کرد: تلاش کنید تا روند آموزش قرآن به نوجوانان و جوانان فرایند طبیعی خود را سپری کند و تحت فشار قرار نگیرند؛ چون تجربه نشان داده است، اگر فرایند دینداری به صورت طبیعی باشد، در آینده افراد بهتر و جامعه‌پذیرتری خواهیم داشت.

آخرین توصیه این جلسه از سوی سیدحسین موسوی‌بلده، خطاب به این قاریان و حافظان نوجوان بود که از فراگیری یک زبان غافل نشوید و تأکید بر این نکته که اگر مبلغ و حافظ و قاری قرآن، مسلط به یک زبان باشد، موفقیت بیشتری در ارتباط با کشورهای دیگر و تبلیغ قرآن به دست می‌آورد.

نشست پیشکسوتان و فعالان قرآنی

دومین برنامه اساتید و مسئولان قرآنی، بازدید از موزه امام علی(ع) در مجتمع آیت‌الله العظمی سیستانی در شهر مقدس قم بود؛ در این موزه چندین قرآن نفیس از جمله قرآن حکاکی شده بر روی 313 سنگ در نجف (نماد تعداد اصحاب امام زمان) نگهداری می‌شود؛ در خلق این اثر چوب‌های ونگه، گابون آفریقا، گردوی شیرین، عناب خراسان و ... به کار رفته است.

همچنین در این موزه، لباس‌های ورزشی اهدایی برخی بازیکنان فوتبال ایران و عراق، تبرکی‌های عتبات عالیات و تکه‌سنگ‌های حرم‌های مطهر، کلید طلایی حرمین عسکریین(ع) و آثار هنری و دستی معلولان نگهداری می‌شود. از نکات جالب توجه در این موزه وجود سند حرمین عسکریین(ع) است.

نشست پیشکسوتان و فعالان قرآنی

آخرین برنامه استادان، پیشکسوتان و مدیران قرآنی کشور در قالب چهارمین نشست پیشکسوتان و فعالان قرآنی دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی، نماینده آیت‌الله العظمی سیستانی در ایران بود که مشروح این خبر متعاقباً ارسال خواهد شد. 

گزارش از علی فرج‌زاده 

انتهای پیام
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۹ - ۰۱:۱۶
5
1
تو دوران کرونا آیا این سفر الزامی بوده؟!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳۹۹/۱۰/۱۹ - ۱۱:۱۱
با توجه به لزوم وجود چنین جلساتی در جهت تبلیغ قرآن و تشویق حفاظ قرآن کریم( البته با رعایت پروتکل های بهداشتی ) این نوع جلسات باعث رشد جامعه قرآنی می شود
لبیک یا حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۹ - ۱۱:۳۰
0
0
ماشاءالله به این حافظان قرآن کریم و نهج البلاغه و همچنین احسنت بر اساتید عزیزی که با وجود مشغله های فراوان و خطر ابتلا به بیماری همه گیر کرونا در این جلسات حضور می یابند
captcha