6 دلیل برای حفاظت از کودکان در برابر آلودگی هوا / راه‌های مراقبت در محیط خانه و شهر
کد خبر: 3947508
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸

6 دلیل برای حفاظت از کودکان در برابر آلودگی هوا / راه‌های مراقبت در محیط خانه و شهر

سازمان جهانی بهداشت با اشاره به اهمیت مراقبت از کودکان در شرایط آلودگی هوا، توصیه‌هایی را برای مراقبت از آنها در محیط داخل و خارج خانه ارائه داد.

شش دلیل حفاظت از کودکان در آلودگی هوا/ راه‌های مراقبت در خانه و بیرون از خانهبه گزارش ایکنا، سازمان جهانی بهداشت با اشاره به اهمیت حفاظت از کودکان در شرایط آلودگی هوا به بیان توصیه‌هایی برای مراقبت از آن‌ها در خانه و بیرون از خانه پرداخته است.

در شش دلیل حفاظت از کودکان در برابر آلودگی هوا آمده است:

1- ریه‌های کودکان هنوز در حال تکامل بوده و آلودگی هوا می‌تواند این روند بیولوژیکی را دچار اختلال کند.

2- بدن کودکان کمتر قادر به متابولیسم، سم‌زدایی و دفع مواد سمی موجود در آلودگی هواست.

3- مغز کودکان هنوز در حال رشد بوده و ترکیبات عصبی در آلودگی هوا می‌تواند بر رشد شناختی کودکان تأثیر گذارد.

4- کودکان نسبت به بزرگسالان هوای بیشتری در واحد وزن بدن خود دارند.

5- کودکان فعالیت بیشتری دارند و بنابراین در آلودگی هوا بیشتر تنفس می‌کنند.

6- نوزادان متولد شده از زنانی که در دوران بارداری خود در معرض آلودگی هوا قرار داشته‌اند، به احتمال زیاد زودرس و کم وزن هستند.

6 راه برای محافظت از کودکان در برابر آلودگی هوای داخل خانه


1- در خانه یا در نزدیکی کودکان سیگار نکشید و اطمینان حاصل کنید که آن‌ها تحت مراقبت هستند.

2- برای پخت و پز، گرمایش و روشنایی خانه از سوخت و فناوری‌های پاکیزه‌تری استفاده کنید. برق، گاز طبیعی، گاز مایع، اجاق‌های بیوگاز یا خورشیدی را انتخاب کنید.

3- در صورت عدم دسترسی به گزینه‌های تمیز کننده، از اجاق‌هایی که میزان کم سوخت‌های جامد مانند زغال را مصرف کرده و دود کمی در هوا منتشر می‌کنند استفاده کنید.

4- اگر تهویه آشپزخانه یا محل آشپزی به سختی انجام می‌شود، همیشه در یک مکان با تهویه مناسب یا بیرون غذا طبخ کنید.

5- از چراغ‌های نفتی یا اجاق گاز برای پخت و پز و روشنایی خودداری کنید.

6- شمع نسوزانید و از خوشبو کننده‌های هوا که مواد شیمیایی سمی به هوا می‌افزایند استفاده نکنید

5 روش برای محافظت از کودکان در برابر آلودگی هوای خارج از منزل

 
1- آتش‌زدن زباله‌های خانگی و کشاورزی را متوقف کنید. برای بازیافت و دفع زباله در هر زمان ممکن آن‌ها را خشک(کمپوست) کرده و از خدمات شهری برای دفع آن‌ها استفاده کنید.

2- به این فکر کنید که چگونه می‌توان کودک خود را در معرض آلودگی هوا ناشی از انتشار گاز‌های خروجی وسایل نقلیه قرار نداد. برخی از اقدامات شامل پرهیز از وارد شدن به خیابان‌های پرتردد با کودک خود و شناخت خیابان‌های آرامتر با ترافیک کمتر است. همچنین در صورت مشاهده وسیله نقلیه به شدت آلوده کننده که در حال نزدیک شدن هستند باید بلافاصله کودک را از آن منطقه خارج کرد.

3- فرزندان خود را سالم نگه داشته و مطمئن شوید که واکسیناسیون آن‌ها در زمان درست خود انجام شده است. همچنین رژیم‌های غذایی سالم و فرصت زیادی برای بازی و تحرک بدنی داشته باشند.

4- اگر شهری که در آن زندگی می‌کنید دارای ایستگاه نظارت بر کیفیت هواست، سطح آلودگی هوا را کنترل کنید و از تأثیرات آلودگی هوا بر روی فرزندان خود آگاه باشید تا بدانید چه زمان و چگونه اقدامات محافظتی را انجام دهید(به عنوان مثال در خانه بمانید).

5- آگاهی جامعه خود در مورد تأثیر آلودگی هوا بر سلامت را افزایش داده و با ارائه دهندگان خدمات سلامت، رهبران جامعه و مقامات مربوطه همکاری کنید تا سیاست‌های کاهش آلودگی هوا را اجرا کنند و از سلامت کودکان محافظت کنند.
انتهای پیام
captcha