درخواست سازمان ملل از رژیم صهیونیستی برای تهیه واکسن فلسطینیان
کد خبر: 3947821
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱

درخواست سازمان ملل از رژیم صهیونیستی برای تهیه واکسن فلسطینیان

کارشناسان سازمان ملل متحد از رژیم اسرائیل خواستند به عنوان نیروی اشغالگر، امکان دسترسی سریع و عادلانه به واکسن کرونا برای مردم فلسطین را فراهم کند.  

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری وفا، کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار انجام تعهدات قانونی اسرائیل برای فراهم کردن امکان دسترسی سریع به واکسن‌‌ کرونا برای فلسطینیإن شدند.
 
 این کارشناسان از رژیم اسرائیل خواستند به عنوان قدرت اشغالگر، به وظیفه قانونی خود برای دسترسی سریع و عادلانه به واکسن ویروس کرونا برای مردم تحت اشغال فلسطین عمل کند.
 
در بیانیه این کارشناسان آمده است: اسرائیل تضمین نکرده است که فلسطینیان در کرانه باختری و نوار غزه به واکسن دسترسی داشته باشند. آنها همچنین از وخیم‌تر شدن وضعیت بهداشت و درمان در نوار غزه  که از 13 سال قبل با بحران قطع برق، کمبود جدی آب آشامیدنی،  فقر گسترده و بیکاری ناشی از محاصره  دست و پنجه نرم می‌کند، ابراز نگرانی کردند.
 
آنها تأکید کردند که اسرائیل طبق کنوانسیون ژنو ملزم به تسهیل برنامه‌های امدادرسانی است از جمله تجهیزات پزشکی اهدایی از سوی کشورهای دیگر است. در ماده 60  این کنوانسیون آمده است که این محموله‌ها و کمک‌های خارجی به هیچ وجه، مسئولیت رژیم اشغالگر در رابطه با فراهم ساختن مراقبت‌های بهداشتی برای جمعیت محاصره شده را از بین نمی‌برد.
 
در ادامه این بیانیه آمده است که قانون بین‌المللی حقوق بشر که به طور کامل در سرزمین اشغالی فلسطین قابل اجرا است، بیان می‌دارد که همه حق دارند از بالاترین سطح ممکن از سلامت جسمی و روانی برخوردار باشند و ممانعت از دسترسی برابر به مراقبت‌های بهداشتی، تبعیض‌آمیز و غیرقانونی است.
 
این کارشناسان همچنین از تصمیم مقامات اشغالگر برای واکسینه نکردن زندانیان فلسطینی ابراز نگرانی کردند.
انتهای پیام
captcha