فیلمسازی در حوزه ائمه(ع) همسو با وحدت جهان اسلام باشد
کد خبر: 3947971
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
حسین تراب‌نژاد در گفت‌و‌گو با ایکنا:

فیلمسازی در حوزه ائمه(ع) همسو با وحدت جهان اسلام باشد

وقتی قرار است در فیلم یا سریالی روایتی از جهان اسلام یا ائمه(ع) داشته باشیم باید به یک نکته مهم توجه کنیم؛ آن نیز و‌حدت در جهان اسلام است که هیچگاه نباید آسیب ببیند.

حسین تراب‌نژاد، فیلمنامه‌نویس سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با ایکنا درباره شرایط نگارش فیلمنامه در ژانر تاریخی تصریح کرد: اولین و مهمترین شرط برای نگارش فیلمنامه تاریخی این است که نویسنده به اتفاقاتی که در آن مقطع رخ داده، مسلط باشد، زیرا تا زمانی‌که در این زمینه آگاهی لازم را نداشته باشد با سبک زندگی آدم‌های آن دوران آشنایی نخواهد داشت و نخواهد توانست در این رابطه تصویرسازی مناسبی داشته باشد.

نکته دوم اینکه در روایت رخداد تاریخی نباید قله‌های ماجرا تحریف شوند، البته در فرعیات می‌توان برای دراماتیزه کردن قصه، تغییراتی را به وجود آورد اما در اصول به هیچ وجه چنین امری قابل انجام نیست. این اتفاق اگر رخ دهد مطمئن باشید اثر تولیدی با هیچ اعتراضی نیز مواجه نخواهد شد.

وی افزود: روایت تاریخی باید حاصل مضمونی برای زمان حال داشته باشد، چون صرف روایت یک رخداد انتظار نمی‌رود نتیجه مثبتی داشته باشد، چرا که افرادی که علاقمند به این حوزه هستند مطمئناً از طریق مطالعه به داشته‌های تاریخی دست یافته‌اند، مهم آن است در یک کار نمایشی واقعه تاریخی به‌گونه‌ای بیان شود که برای زمان حال نیز آن اتفاق ملموس بوده و اصطلاحاً جریان‌سازی داشته باشد. این اصل در کارهای داوود میرباقری به بهترین نحو رخ می‌دهد.

روایت زندگی حضرت زهرا(س) در سینما بسیار سخت است

این فیلمنامه‌نویس با بیان اینکه آیا می‌شود به صورت مستقیم زندگی حضرت فاطمه(ع) را در سینما و تلویزیون روایت کرد؟ گفت: فیلم ساختن درباره ائمه جزو مسائل مهم در حوزه فرهنگ است. اما به نظرم درباره حضرت زهرا(س) روایت مستقیم بسیار سخت است، چون اگر بخواهیم روایت واقعیت کنیم موضوعاتی مطرح می‌شود که سبب اختلاف در جهان اسلام خواهد شد. فیلم «بانویی از بهشت» نیز که هم‌اکنون ساخته شده چنین است. این فیلم در ظاهر روایتی شیعی از زندگی حضرت زهرا (س) دارد، اما موضوعاتی که مطرح می‌کند در شرایط فعلی بسیار حساس و اختلاف‌انگیز است.

روایت غیرمستقیم

وی پیشنهاد کرد: راهکار من برای پرداختن به زندگی حضرت زهرا(س) روایت غیر مستقیم است. برای مثال با فیلمسازی درباره حضرت زینب(س) یا حضرت فاطمه معصومه(س) قادریم به چنین خواسته‌ای دست یابیم، چون اشاره به زندگی این دو بانوی برجسته در حقیقت نشان دادن گوشه‌ای از عظمت حضرت زهرا(س) است. خوشبختانه جواد افشار مشغول کار روی پروژه حضرت معصومه(س) است؛ سریالی که امید می‌رود به یکی از کارهای خوب تلویزیون تبدیل شود.

این نویسنده در پایان تاکید کرد: قرار بود چند سال پیش سریالی تاریخی در بازه زمانی به امامت رسیدن امام سجاد(ع) تا شهادت اما جعفر صادق(ع) کار کنیم. در آن مجموعه قرار بود آنچه رخ داده از زبان آدم‌هایی روایت شود که در عاشورا حضور داشتند. برای این کار به مطالعات وسیعی دست زدم و پی بردم آدم‌هایی که می‌توان به واسطه آنها وقایع تاریخی را بدون مشکل روایت کرد زیاد هستند، تنها کافیست در این رابطه مطالعه کافی صورت گیرد. درباره آن پروژه هم باید بگویم متاسفانه تلویزیون همکاری لازم را نکرد و تولید آن منتفی شد!

انتهای پیام
captcha