استان مازندران در شرایط نامناسب کرونایی به سر می‌برد
کد خبر: 3948057
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷
رئیسی:

استان مازندران در شرایط نامناسب کرونایی به سر می‌برد

سخنگوی ستاد ملی مدیریت کرونا با اشاره به اینکه استان مازندران در شرایط نامناسب کرونایی به سر می‌برد، از برگزاری راهپیمایی 22 بهمن به صورت نمادین و راهپیمایی با موتورسیکلت خبر داد.

راهمپیمایی 22 بهمن به صورت نمادین برگزار می‌شود/ وضعیت نا مناسب مازندرانبه گزارش خبرنگار ایکنا، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، امروز 27 دی‌ماه، در یک ارتباط زنده تلویزیونی به تشریح آخرین مصوبات این ستاد و وضعیت بیماری کرونا پرداخت.

وی با اشاره به بررسی وضعیت بیماری کووید ۱۹ در جهان، گفت: اروپا در وضعیت بسیار نابسامانی در مورد میزان بیماری به سر می‌برد. انگلستان از مرز هزار و ۵۰۰ مرگ روزانه عبور کرده است. در حال حاضر شیب بیماری آمریکا و اروپا شبیه به هم بوده و این موضوع نگران‌کننده است.

وی با تأکید بر اینکه جهش صورت گرفته در ویروس در انتقال بیماری مؤثر بوده است، گفت: به همین دلیل حتماً نیاز است که مراقبت کنیم. کشور‌هایی مانند ژاپن و برزیل و آفریقای جنوبی هم نمونه‌هایی از ویروس جهش یافته داشتند و این باعث شده که در تمام کشور‌ها پرواز‌ها لغو و محدود شود. در کشور ما نیز پرواز‌ها بسیار محدود شده‌اند.

وی با اشاره به وضعیت بیماری در کشور گفت: وضعیت بیماری کرونا و روند ابتلا و مرگ در کشور ما نزولی است، اما استان مازندران همچنان در وضعیت خوبی نیست و اکثر شهر‌های آن که شامل ۱۰ شهر می‌شوند در وضعیت قرمز قرار دارند. استان گیلان و گلستان نیز درگیر هستند. بندر گز و کردکوی که در وضعیت قرمز بودند، کمی مهار شده و به رنگ نارنجی تبدیل شدند. آمل، بابل، تنکابن، جویبار، رامسر، ساری، سوادکوه، فریدون کنار، قائمشهر و نکا، ۱۰ شهر قرمز کشور هستند که نیاز است پروتکل‌های بهداشتی را جدی‌تر رعایت کنند.

رئیسی یادآور شد: علاوه بر این ۱۰ شهر که در وضعیت قرمز هستند، ۲۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۶۳ شهر در وضعیت زرد و ۲۵۲ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. ۲۳ شهر نارنجی در سه استان گیلان و مازندران و گلستان بوده که عمده آن‌ها در استان مازندران قرار دارند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: در چند روز گذشته در برخی نقاط کشور شاهد عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی بودیم. مسافرت‌هایی به جنوب کشور و به ویژه جزیره قشم اتفاق افتاده و مسافرت‌های زیادی به سمت شمال داشتیم. این هشدار جدی است که اگر رعایت‌ها ضعیف شود، می‌تواند موج چهارم بیماری در اواخر بهمن یا اوایل اسفند شکل گیرد. هر موجی که شکل می‌گیرد بین ۸ تا ۱۰ هزار فوت بیشتر رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: گرچه الان به شرایط نسبی مطلوب رسیدیم اما باید مدنظر داشته باشیم که کوچکترین ساده انگاری می‌تواند باعث شروع خیز بیماری شود. اگر در منطقه‌ای اعلام شود که وضعیت کم خطر است، به این معنی نیست که ویروس ضعیف شده و باید بار سفر را ببندیم. متأسفانه تجربه اردیبهشت و خرداد و تیر را داشتیم. در اردیبهشت شرایط مناسبی بود و پس از آن پیک سنگینی را تجربه کردیم. اگر رعایت نکنیم، موج چهارم بیماری شکل می‌گیرد و دوباره محدودیت‌ها در اواخر اسفند و تعطیلات عید نوروز برمی‌گردد.
 
سخنگوی ستاد ملی مدیریت کرونا گفت: بیش از ۳۰ هزار نفر وارد جزیره قشم شدند و این می‌تواند باعث ایجاد کانون آلودگی به بیماری باشد. مراسمی که در برخی استان‌ها برگزار شد نیز بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود.

وی در ادامه به تشریح مصوبات جلسه امروز ستاد ملی مدیریت کرونا پرداخت و گفت: مهم‌ترین مصوبه امروز در مورد برگزاری مراسم ۲۲ بهمن سال روز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بود. مراسم ۲۲ بهمن به هیچ وجه شکل سال‌های قبل نیست و به صورت نمادین و با خودرو‌ها برگزار می‌شود.

رئیسی بیان کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفت با توجه به شرایط ناپایدار بیماری کرونا در کشور، امسال مراسم ۲۲ بهمن را به طور متفاوت و به صورت نمادین برگزار کند، لذا در همه شهر‌ها راهپیمایی به صورت موتوری برگزار می‌شود و کسی پیاده در این مراسم حضور نخواهد داشت. ضمن اینکه سخنرانی ریاست جمهوری نیز امسال از طریق صدا و سیما پخش می‌شود.

سخنگوی ستاد ملی مدیریت کرونا بیان کرد: در مورد مدارس نیز پرسش‌های زیادی در هفته گذشته مطرح شد که برخی از آنها ضد و نقیض بود. مدارس به هیچ وجه به صورت اجباری برگزار نمی‌شوند و برای پایه‌های اول و دوم ابتدایی در مناطق آبی و زرد حضور فیزیکی به صورت اختیاری خواهد بود.
 
وی تأکید کرد: حضور فیزیکی در مدارسی که تعداد دانش‌آموزان آن کم بوده و هر کلاس ۱۰ نفر یا کل مدرسه ۵۰ نفر است به صورت دو روز در هفته که اجباری نیست خواهد بود اما حضور کادر مدرسه و کارکنان بر عهده آموزش و پرورش است که خود آن‌ها باید در این رابطه تصمیم بگیرند.
انتهای پیام
captcha