آمریکا در آستانه تحلیف بایدن/ از خطر خشونت در روز تحلیف تا سرازیرشدن موج مهاجران
کد خبر: 3948267
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹

آمریکا در آستانه تحلیف بایدن/ از خطر خشونت در روز تحلیف تا سرازیرشدن موج مهاجران

در آستانه تحلیف جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، شهر واشنگتن به پادگانی نظامی تبدیل شده و همزمان با انتشار اخباری مبنی بر لغو محدودیت‌های مهاجرتی، کاروانی متشکل از هزاران مهاجر هندوراسی با گذشتن از مرز گواتمالا در حال رساندن خود به مکزیک و سپس مرز آمریکا هستند.

آمریکا در آستانه تحلیف بایدن/ از خطر خشونت در روز تحلیف تا سرازیرشدن موج مهاجران

به گزارش ایکنا؛ به نقل از «یورونیوز»، جو بایدن، رئيس‌جمهوری منتخب آمریکا برنامه دارد در همان روز تحلیف، با صدور چندین دستورالعمل اجرایی، برخی از فرمان‌ها و اقداماتی که دونالد ترامپ در چهار سال اخیر صادر کرده را لغو کند.

رسانه‌های آمریکایی به نقل از منابع نزدیک به بایدن گزارش دادند که این فرامین جدید به موضوعات مربوط به محدودیت‌های مهاجرتی، تغییرات اقلیمی و همچنین اقدامات اولیه برای مقابله با بحران ویروس کرونا اختصاص خواهد داشت.

از جمله اقداماتی که رئيس‌جمهوری آمریکا بعد از ادای سوگند در روز چهارشنبه انجام خواهد بود، لغو فرمان محدودیت مهاجرتی جنجالی دونالد ترامپ خواهد بود. رئيس‌جمهوری آمریکا، ژانویه ۲۰۱۷ در فرمان معروف به Muslim ban در نخستین روزهای حضورش در کاخ سفید دستور داد ورود شهروندان کشورهای عمدتا مسلمان‌نشین ایران، سوریه، یمن، لیبی، سودان و سومالی برای دوره‌های نود روزه قابل تمدید معلق شود. این محدودیت برای سوری‌ها بدون محدودیت زمانی وضع شده بود.  ترامپ بعدها نام شهروندان چاد و کره شمالی را هم به این فهرست اضافه کرد.

از دیگر اقداماتی که رئيس‌جمهوری جدید آمریکا در نظر دارد بلافاصله پس از ورود به کاخ سفید اجرایی کند می‌توان به پیوستن دوباره به پیمان تغییرات اقلیمی پاریس، تمدید توقف اخذ اقساط وام‌های دانشجویی، توقف اخراج و توقیف اموال مستاجرانی که نتوانسته‌اند اجاره خود را پرداخت کنند و البته الزامی کردن استفاده از ماسک در سفرهای بین ایالتی و همچنین اماکن دولتی اشاره کرد.

با توجه به اینکه بیشتر این اقدامات با فرامین اجرایی رئیس‌جمهوری آمریکا صادر شده، بایدن هم می‌تواند با صدور یک فرمان دیگر آنها را لغو و بی‌اثر کند و برای اجرایی شدن آنها نیازی به تایید کنگره ندارد.

ران کلاین، گزینه ریاست کارکنان کاخ سفید در دولت جو بایدن در نامه‌ای که روز شنبه در اختیار رسانه‌های آمریکایی قرار داده از برنامه‌های فراوان 10 روز نخست جو بایدن در کاخ سفید رونمایی کرده است.

طبق این برنامه بایدن در روز دوم حضور خود در کاخ سفید بر اقدامات اجرایی متمرکز بر روی رسیدگی به بیماری کووید-۱۹ تمرکز می‌کند و فرامینی را صادر خواهد کرد که بر موضوعاتی چون پیشبرد و بهبود وضعیت مقابله با این ویروس خطرناک می‌پردازد.

بایدن در روزهای بعد اقداماتی در راستای آنچه کلاین آنها را «پیشبرد عدالت و حمایت از جوامع رنگین پوستان» نامیده، انجام خواهد داد. از جزئیات این اقدامات می‌توان به اصلاح عدالت کیفری، گسترش دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و تلاش برای ارتباط دوباره میان خانواده‌هایی که به دلیل سیاست‌های دولت ترامپ در مرزهای آمریکا از یکدیگر جدا شده‌اند، اشاره کرد.

در عین حال کلاین تایید کرده که اجرایی شدن برخی از این برنامه‌ها نیازمند تایید کنگره آمریکا خواهد بود. اتفاقی که پس از اعلام نتایج دور دوم مجلس سنا در ایالت جورجیا چندان برای دولت جو بایدن دشوار نخواهد بود. چرا که دموکرات‌ها حالا اکثریت هر دو مجلس نمایندگان و سنا را در اختیار دارند و کار برای پیشبرد برنامه‌های بایدن ساده‌تر خواهد بود.

جو بایدن روز چهارشنبه ۲۰ ژانویه با ادای سوگند رسما دوران ریاست جمهوری خود را آغاز خواهد کرد و به جای دونالد ترامپ وارد کاخ سفید می‌شود.
 
حرکت مهاجران به سمت مرزهای آمریکا

در پی اعلام وعده‌های رئیس‌جمهور منتخب آمریکا برای تغییر سیاست‌های سختگیرانه مهاجرتی ترامپ، کاروانی متشکل از هزاران مهاجر هندوراسی با گذشتن از مرز گواتمالا در حال رساندن خود به مکزیک و سپس مرز آمریکا هستند.

بنا بر گزارش «اسپوتنیک»، این مهاجران ثبت نشده که از فقر، خشونت گروه‌های تبهکاری و پیامدهای فاجعه‌های اخیر جوی در هندوراس می‌گریزند، اغلب با پای پیاده و متعلقات کم سفر می‌کنند و قصد دارند ابتدا از مرز مکزیک بگذرند و خود را به مرز آمریکا برسانند.
 
آمریکا در آستانه تحلیف بایدن/ از خطر خشونت در روز تحلیف تا سرازیرشدن موج مهاجران
 
جو بایدن گفته قصد دارد به سیاست‌های مهاجرتی سختگیرانه ترامپ مانند بازداشت‌های طولانی، جدا کردن خانواده‌ها و تامین بودجه دیوار مرزی میان آمریکا و مکزیک پایان دهد و سیاست‌های دوره «باراک اوباما» را احیا کند. بایدن همچنین وعده داده سیستم مهاجرتی عادلانه و انسانی را ایجاد کند و به علل مهاجرت مردم آمریکای لاتین بپردازد و در این زمینه کمک کند.

در سال ۲۰۱۸ زمانی که چند کاروان از مهاجران خود را به مرز آمریکا و مکزیک رساندند، ترامپ پنج هزار نیرو برای ممانعت از ورود آن‌ها به خاک آمریکا به مرزهای جنوبی اعزام و با آن‌ها بسیار خشن برخورد کرد. هنگامی که در آن زمان از ترامپ دلیل چنین برخوردی سؤال شد گفت گاز اشک‌آور بسیار ایمن است. او همچنین گفته بود والدین نباید به جایی بروند که می‌دانند گاز اشک‌آور وجود دارد.

استقرار 25 هزار نیروی گارد ملی

از سوی دیگر، پایگاه خبری «عربی 21» با اشاره به این که واشنگتن در آستانه تحلیف بایدن به یک پایگاه نظامی تبدیل شده است، گفت: 25 هزار نفر از نیروهای گارد ملی طی دو روز آینده در پایتخت آمریکا مستقر می‌شود.
 
همچنین، در فرودگاه‌های سختگیری‌های شدیدی نسبت به سفر به واشنگتن صورت خواهد گرفت، این در حالی است که گزارش‌های حاکی از افزایش درخواست‌ها برای انتقال اسلحه فردی در سفرهای منتهی به واشنگتن است.
آمریکا در آستانه تحلیف بایدن/ از خطر خشونت در روز تحلیف تا سرازیرشدن موج مهاجران
 
این در حالی است که سیاستمداران، اصحاب رسانه و کاربران شبکه‌های اجتماعی دونالد ترامپ را مسئول این حوادث و تبدیل شدن واشنگتن به یک پادگان نظامی دانسته‌اند. 

خطر خشونت در روز تحلیف 

از سوی دیگر، رئیس سابق اف‌بی‌آی با اشاره به حوادث خشونت‎بار اخیر کنگره گفت خطر همچنان وجود دارد و او نگران خشونت بالقوه از سوی افراد مسلح در روز تحلیف «جو بایدن» است که باید بسیار جدی گرفته شود.

«جیمز کومی»، رئیس سابق اف‌بی‌آی در اشاره به حوادث خشونت‌بار اخیر کنگره گفت: خطر همچنان وجود دارد و او نگران خطر بالقوه از سوی افراد مسلح در روز تحلیف است.

وی در مصاحبه با شبکه «اسکای نیوز» گفت: نگرانم زیرا افراد مسلح و آشفته‌ای هستند که تصور می‌کنند کشورشان از آن‌ها گرفته شده است. بنابراین این تهدیدی است که مجریان قانون در ایالت‌ها باید خیلی آن را جدی بگیرند.

آمریکا در آستانه تحلیف بایدن/ از خطر خشونت در روز تحلیف تا سرازیرشدن موج مهاجران

کومی در ادامه در اشاره به حوادث کنگره و عملکرد ناموفق پلیس در برخورد با طرفداران ترامپ با توجه بیشتر بودن تعداد آن‌ها از معترضان، گفت: از شکست آشکار در دفاع از ساختمان کنگره عصبانی شدم. این در حالی است که دو هزار نیرو همیشه در آنجا برای محافظت از ساختمان کنگره قرار دارند. درک این شکست برای کشور ما مهم خواهد بود.

ششم ژانویه (۱۷ دی) همزمان با بر‌گزاری جلسه مشترک کنگره آمریکا برای تأیید نهایی پیروزی بایدن، عده‌ای از هواداران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور که در مقابل این ساختمان تجمع کرده بودند به داخل آن یورش بردند. در جریان این حملات پنج نفر کشته و ده‌ها نفر هم زخمی شدند.

ایالت‌های آمریکا در آماده‌باش کامل

۱۰ روز پس از حمله مرگبار به ساختمان کنگره آمریکا که با واکنش‌های گسترده جهانی روبرو شد، شهرهای سراسر ایالات متحده در آستانه مراسم تحلیف جو بایدن به شدت نگران موج جدیدی از اعتراضات خشونت آمیز است.

به گزارش رویترز، در حالی که مراسم تحلیف جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا قرار است چهارشنبه 20 ژانویه برگزار شود، شهرهای مختلف آمریکا به خصوص واشنگتن شاهد تشدید تدابیر امنیتی از جمله ایجاد موانع و استقرار هزاران نیروی گارد ملی است.

آمریکا در آستانه تحلیف بایدن/ از خطر خشونت در روز تحلیف تا سرازیرشدن موج مهاجران
اف‌بی‌آی به اداره‌های پلیس نسبت به تظاهرات مسلحانه در هر 50 ایالت آمریکا طی روزهای شنبه تا چهارشنبه هشدار داده است. میشیگان، ویرجینیا، ویسکانسین، پنسیلوانیا و واشنگتن از جمله ده‌ها ایالتی هستند که نیروهای گارد ملی را برای تقویت تدابیر امنیتی مستقر کرده‌اند.

 ادعای حمایت مالی ازشورشیان هوادار ترامپ با بیتکوین
     
از سوی دیگر، اداره پلیس فدرال آمریکا «اف بی آی» همزمان با اجرای تدابیر گسترده امنیتی در واشنگتن در آستانه آغاز به کار جو بایدن رئیس‌جمهوری منتخب، به تحقیق در باره کمک مالی دولت‌های بیگانه به شورشیان مهاجم به کنگره پرداخته است.

بنابر گزارش ان بی سی نیوز، مقامات کنونی و پیشین اف بی آی به این شبکه خبری گفته‌اند که این تحقیق به پرداخت‌هایی به مبلغ ۵۰۰ هزار دلار رمزارز بیتکوین توسط دولت‌ها، سازمان‌ها یا شهروندان بیگانه به افراد و گروه‌های اصلی هوادار دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری کنونی که دوره‌اش در 20 ژانویه (اول بهمن ماه) به پایان می‌رسد، برای طراحی، تحریک و اجرای شورش ۶ ژانویه (۱۷ دی ماه) در پایتخت آمریکا می‌پردازد.
انتهای پیام
captcha