رویکرد تشکیلاتی ـ تربیتی در فعالیت‌های فرهنگی بسیج دانشجویی
کد خبر: 3949118
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷
جانشین سازمان بسیج دانشجویی بیان کرد:

رویکرد تشکیلاتی ـ تربیتی در فعالیت‌های فرهنگی بسیج دانشجویی

جانشین سازمان بسیج دانشجویی با اشاره به رویکرد تحولی در مجموعه بسیج دانشجویی و اهمیت به مسئله‌محوری در پنج حوزه، اظهار کرد: در فعالیت‌های فرهنگی با توجه به رویکرد تشکیلاتی ـ تربیتی، دوره‌های دانشگاهی تعریف، طراحی و برگزار می‌شود. همچنین، 1800 گروه جهادی را در کل کشور در ذیل بسیج دانشجویی ساماندهی کردیم و عمدتاً اوج فعالیت آنها در ایام عید و تابستان است.

حمید بالایی، جانشین سازمان بسیج دانشجویی، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به نحوه فعالیت بسیج دانشجویی در دانشگاه‌ها، بیان کرد: این مجموعه در بیش از 2400 دانشگاه در کل کشور دفاتر فعال دارد و در کل حدود 3200 واحد دانشگاهی داریم. فعالیت بسیج دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها به ‌عنوان یک اقدام خودجوش دانشجویی تلقی می‌شود؛ لذا به میزانی که محیط دانشجویی جدی‌تر، فعال‌تر و پویاتر باشد، ظرفیت فعالیت بسیج دانشجویی نیز در این دانشگاه‌ها فعال‌تر است.

وی افزود: در حال حاضر اگر بخواهیم بین دانشگاه‌های سراسری، دانشگاه‌های علوم پزشکی، دانشگاه آزاد و ... اولویت‌بندی و دسته‌بندی کنیم، فعال‌ترین دانشگاه‌های ما مراکز استان‌ها و مراکز شهرستان‌های بزرگ‌اند. بدین ترتیب بالغ بر 400 دانشگاه جزو دانشگاه‌های پیشرو و فعال در فضای فعالیت‌های بسیج دانشجویی هستند. سپس دانشگا‌ه‌های شهرستان‌های کوچکتر جزو دانشگاه‌های فعال‌ هستند. با توجه به اینکه در برخی دانشگاه‌ها حضور دانشجو کمرنگ‌تر است، فعالیت‌ها بیشتر مناسبتی‌اند یا در بازه‌های زمانی خاص مثل اردوهای راهیان نور انجام می‌شوند یا این دانشگاه‌ها در یادواره شهدا و برخی از برنامه‌های ملی، که بسیج دانشجویی برگزار می‌کند،‌ نقش‌‌آفرینی می‌کنند؛ مثلاً دانشگاه پیام نور جزو این دسته است. 

شیب نسلی مانع تأسیس دفاتر بسیج دانشجویی

بالایی اظهار کرد: متناسب با میزان حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها فعالیت‌های بسیج دانشجویی در برخی حداکثری و در بعضی دیگر حداقلی است، اما تقریباً یکسری برنامه‌های ملی، که برای دانشگاه‌هاست، از جمله راهیان نور و فعالیت‌های تربیتی را به صورت متمرکز در همه دانشگاه‌ها برگزار می‌کنیم که کم و کیف آنها با یکدیگر کمی متفاوت است. همچنین، 400 دانشگاه مذکور در قیاس با بقیه فعال‌تر و جلوترند و شاخص‌‌های ارزیابی آن‌ها و رتبه‌بندی‌ دانشگاه‌ها انجام و میزان فعالیت مجموعه بسیج دانشجویی رتبه‌بندی می‌شود و اتاق وضعیت سازمان بسیج دانشجویی میزان فعالیت تمامی دانشگاه‌ها را رصد می‌کند.

وی تصریح کرد: در برخی دانشگاه‌ها بسیج دانشجویی وجود ندارد، زیرا دانشگاه کمتر پشتیبانی کرده است یا در دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای و مراکز کوچکتر امکان وجود دفاتر بسیج دانشجویی فراهم نبوده و همچنین در برخی از آنها تعداد دانشجویان بسیار کم شده است. بنابراین تقریباً در 600 واحد دانشگاهی دفاتر دانشجویی وجود ندارد. البته در برنامه‌های توسعه و رویکرد تحولی درصدد راه‌اندازی این دفاتر هستیم.

رویکرد تحولی در برنامه‌های بسیج

جانشین سازمان بسیج دانشجویی با اشاره به برنامه‌های آتی این مجموعه، بیان کرد: براساس رویکرد تحولی، که از سال 97 در مجموعه بسیج دانشجویی شکل گرفت، به مسئله‌محوری در پنج حوزه اهمیت داده می‌شود و در فعالیت‌های فرهنگی با توجه به رویکرد تشکیلاتی ـ تربیتی، دوره‌های دانشگاهی تعریف، طراحی و برگزار می‌شود، به طور مثال در تابستان سال گذشته بیش از 35 هزار نفر روز دوره‌های آموزشی در مجموعه بسیج دانشجویی در کل کشور برگزار شد و در مجموع در سال‌های 98 و 99 بالغ بر 70 هزار نفر از آموزش‌های بسیج دانشجویی استفاده کردند.

وی ادامه داد: همچنین، 1800 گروه جهادی را در کل کشور در ذیل بسیج دانشجویی ساماندهی کردیم و عمدتاً اوج فعالیت آنها در ایام عید و تابستان است. هم‌اکنون برای ایام تعطیلات عید گروه‌های جهادی دانشگاه‌های تهران برنامه‌ریزی کرده‌اند تا بتوانند در منطقه خارک خدمت کنند. علاوه بر این اکنون به سبب شیوع کرونا گروه‌های جهادی علوم پزشکی در قالب پرستار و پزشک جهادی در بیمارستان‌ها مشغول فعالیت و خدمت‌رسانی هستند و بعضی از دانشجویان بسیجی نیز، فعالیت‌های پشتیبانی از خدمات پزشکی و پرستاری دارند.

بالایی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ‌سازی مرکز قرآن و عترت بسیج فعالیت می‌کند، اظهار کرد: تلاش هسته خانواده این است که بتواند زمینه‌ای را برای ازدواج آسان فراهم کند و از تهیه جهیزیه برای افراد محروم، بی‌سرپرست و بدسرپرست گرفته تا رایزنی با دستگاه‌های متولی امر ازدواج فعالیت‌هایی است که مستمر انجام می‌شود.

وی در پایان بیان کرد:‌ برخی از برنامه‌های بسیج دانشجویی نیز مناسبتی است؛ از جمله هفته گذشته مراسمی در گرامیداشت علامه مصباح برگزار شد، آثار ایشان محور اجرای طرح ولایت بسیج دانشجویی به عنوان بزرگترین دوره تربیتی در کل کشور بود، همواره فعالیت‌های بسیج دانشجویی پیگیری و در پایگاه Bso، که متعلق به بسیج دانشجویی است، منتشر می‌شود.

انتهای پیام
captcha