امیرخانی: سازمان جهانی منتخبان فرهنگیان تشکیل شود
کد خبر: 3949187
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۷
گزارش ایکنا از همایش «راه ابریشم»

امیرخانی: سازمان جهانی منتخبان فرهنگیان تشکیل شود

رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران گفت: از دولت می‌خواهم به هر وسیله ممکن تلاش کند تا سازمانی جهانی از منتخبین فرهنگیان و نخبگان غیرسیاسی تشکیل شود تا این جهان دست از جنگ بردارد.

امیرخانی: سازمان جهانی منتخبان فرهنگیان تشکیل شود/ پاکتچی: فلسفه هنر را دریابیمبه گزارش خبرنگار ایکنا، نخستین دوره نمایشگاه و همایش بین المللی خوشنویسی «راه ابریشم» عصر امروز ۳ بهمن با حضور علیرضا اسماعیلی، رئیس فرهنگستان هنر، غلامحسین امیرخانی؛ رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، حجت‌الله ایوبی؛ دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو، احمد پاکتچی؛ سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی در یونسکو، محمدعلی کیانی؛ مديركل همكاری‌های فرهنگی و امور ايرانيان خارج از كشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، احمد محیط طباطبایی؛ رئیس ایکوم ایران و علی نیکزاد؛ نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در فرهنگستان هنر برگزار شد.

احمد پاکتچی در این همایش گفت: ایران در راه ابریشم نقطه عطفی مهمی بوده و نقش مهمی را ایفا کرده است. ایرانی‌ها در این مسیر در کنار تجارت کالا، فرهنگ و هنر و دانش را صادر کردند و می‌کنند.

وی افزود: اگر در هنر به دو جنبه فرم و محتوا توجه کنیم، در نگاه ایرانی غلبه محتوا بر فرم را مشاهده می‌کنیم. بر خلاف برخی از آثار امروزی که فرم‌گرا و محتوا‌گریز هستند. هنرمندان ایرانی در گذشته و امروز به روشنی نشان داده‌اند، اصل محتواست.

پاکتچی در ادامه بیان کرد: ما کلیتی به نام فلسفه هنر داریم و هر هنر نیز فلسفه‌ای دارد که نیاز است در رابطه با فلسفه هنر خوشنویسی کار کمی انجام شده است. باید تلاش کنیم تا گوهر‌های این هنر را از ابهام خارج کرده و به عرصه بیاوریم. توجه به زیبایی‌شناسی و فلسفه هنر خوشنویسی نشان می‌دهد نگاه هنرمندان نقطه آغاز جوشش این هنر و خلق اثر فاخر است.

وی تصریح کرد: ما می‌توانیم با نگاه وجودشناسانه و روانشناسانه به خوشنویسی، به عبارات پرمغز و کوتاه پی ببریم. زیرا زیبایی‌شناسی در فرهنگ ما منفک از وجودشناسی خط نیست. محتواست که باید مورد توجه قرار باشد. ما باید بتوانیم از میان فرم‌ها محتوا را بشناسیم و در فضای راه ابریشم به دیگر زندگان این عالم معرفی کنیم که هنر با زندگی ایرانی‌ها به هم آمیخته است.

در ادامه حجت‌الله ایوبی در سخن کوتاهی از برگزارکنندگان این رویداد هنری قدردانی کرد و گفت: زیبایی این رویداد را به زادروز استاد امیرخانی که امروز است، تقدیم می‌کنم.

امیرخانی: صدای هنر را به گوش مشتاقان اندیشه برسانیم

استاد امیرخانی در ادامه این آیین گفت: خوشنویس از ابتدایی که خود را شناخت فهمید باید به چیزی غیر از زبان نیاز دارد تا تجربه‌های خود را مکتوب کند و شاگردان این مکتب مسئولیت سنگین دارند تا میراث‌دار این هنر باشند.امیرخانی: سازمان جهانی منتخبان فرهنگیان تشکیل شود

وی در ادامه به سه عنصر دانش، کار و اخلاق اشاره کرد و افزود: اکنون باید در این حرکت تاریخی قدری بایستیم و تأمل کنیم، زیرا شتاب و سرعت این تأمل را از انسان‌ها گرفته و شتاب بی‌اندیشه به بشر امروز تحمیل شده است و فرصت نمی‌شود کارنامه خود را به معلم تاریخ بسپرند. زیرا جهان امروز چنین فرصتی را نمی‌دهد تا کشور‌ها بتوانند خود را با یکدیگر مقایسه و ارزیابی کنند. باید بدانیم بشر امروز چه چیزی کم دارد. کمبود از اخلاق است. با وجود اینکه شاید بیشترین تعداد نسخه‌های مکتوب و هنر‌ها را ایرانی‌ها دارند.

امیرخانی با طرح این پرسش که امکانات فرهنگ در عرصه هنر ما چقدر است و آیا قدرت کشور‌ها در سلاح است، گفت: افراد زیادی داریم که بتوانند صدای فرهنگ را به صورت هنرمندان به گوش جهانیان برسانند. متأسفانه ما این امکان را فراهم نمی‌کنیم تا صدای رسای هنر و فرهنگ ایران‌زمین را به گوش انسان‌های مشتاق سخن و اندیشه برسانیم. شاید همایش «راه ابریشم» مقدمه‌ای برای این مسئله باشد. باید این موقعیت حساس را قدر دانست و هنر را در مقابل هنر کشور‌های دیگر قرار داد.

وی در ادامه پیشنهاد کرد: همانطور که سازمان ملل با آدم‌های سیاسی وجود دارد، از دولت می‌خواهم به هر وسیله ممکن تلاش کند تا سازمانی جهانی از منتخبین فرهنگیان و نخبگان غیرسیاسی تشکیل شود تا این جهان دست از جنگ بردارد و به جای تقابل به تعامل برسد و دیگرخواهی در جهان رواج یابد.

اسماعیلی: ایرانیان الگوی سیاست، ادبیات و هنر

اسماعیلی؛ رئیس فرهنگستان هنر در این همایش گفت: راه ابریشم مسیر زندگی است که فرهنگ را در تاریخ پرفراز و نشیب خود به بلوغ رساند و علاوه بر اینکه توانست اقتصاد غرب و شرق را به هم متصل کند، بلکه جهان انسان و فرهنگ غرب و شرق را به هم پیوند داد.

امیرخانی: سازمان جهانی منتخبان فرهنگیان تشکیل شود

وی افزود: ایرانیان در مسیر راه ابریشم، الگویی از سیاست، ادبیات و هنر شدند، زیرا در چهارراه حوادث از طریق شیوه حکومت‌داری توانستند با پیوند قومیت‌ها گوناگون فرهنگی فارغ از مرز‌ها بسازند.

اسماعیلی با بیان اینکه با خلاقیت هنر شکل می‌گیرد، ادامه داد: هنر شرقی همچون ابریشم دارای دو عنصر مهم ظرافت و استحکام است و هنرمندان با بهره‌گیری از این دو توانسته‌اند آثار فاخر و مهمی خلق کنند. البته خلاقیت در تمام مردم ایران مشهود است.

حیدری: نمایش ۶۵۰ اثر خوشنویسی در ایران

محمد حیدری دبیر اجرایی همایش و نمایشگاه «راه ابریشم» در ادامه با ارائه گزارشی گفت: در این رویداد از ۲۵۰ هنرمند از ۳۰ کشور مختلف، در حوزه خوشنویسی دریافت کردیم که در مجموع بیش از هزار اثر را شامل می‌شد. از این تعداد ۶۵۰ اثر در نمایشگاه‌های گوناگون به نمایش درخواهد آمد.

وی افزود: نمایشگاه مشهد روز گذشته افتتاح شد و امروز نمایشگاه تهران با ۲۵۰ اثر افتتاح می‌شود و نمایشگاه دیگری نیز در بازار بزرگ تهران افتتاح خواهد شد. این نمایشگاه به صورت مجازی نیز در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.

حیدری ادامه داد: کشور پاکستان با ۸۸ اثر از ۱۶ هنرمند بیشترین آثار را به خود اختصاص داده است.

امیرخانی: سازمان جهانی منتخبان فرهنگیان تشکیل شود

در پایان این همایش از تمبر یادبود اولین نمایشگاه بین‌المللی خوشنویسی راه ابریشم نیز رونمایی شد. همچنین نمایشگاه خوشنویسی رقص قلم با آثار هنرمندانی از ۳۰ کشور در محل فرهنگستان هنر آغاز به کار کرد که تا هفتم دی میزبان علاقه‌مندان به آثار هنری خواهد بود.

انتهای پیام
captcha