«بچه گرگ‌های دره سیب» در کمین سیمرغ‌های فیلم فجر
کد خبر: 3949299
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
بر پرده نقره‌ای جشنواره/ 2

«بچه گرگ‌های دره سیب» در کمین سیمرغ‌های فیلم فجر

فیلم سینمایی «بچه گرگ‌های دره سیب» بعد از کسب جوایز جشنواره فیلم کودک در رقابت کسب سیمرغ‌های فیلم فجر شرکت کرده است.

فریدون نجفی، کارگردان فیلم سینمایی «بچه گرگ‌های دره سیب» در گفت‌و‌گو با ایکنا علت حضورش در سینمای کودک را چنین توضیح داد: جایگاه کودک و سینمای کودک در کشورمان، دغدغه‌های روانشناسی و تربیتی کودکان، حقوق کودکان، سلایق و علایق آن‌ها با آن دنیای ناب و پاک و ساده که در عین حال پیچیدگی‌های خاص خود را، به لحاظ شناخت لایه‌های زیرین شخصیت‌‌شناسی دارند، برای من حائز اهمیت است.

این فیلمساز افزود: به‌نظرم کودکان مهم‌ترین مخاطبان هستند، چرا که بزرگسالان و آینده‌سازان فردا هستند. کودکانی که باید با روحیات سالمی چون، مهربانی، محبت، فدارکاری، سازش، اعتماد بنفس و قوی بودن، پرورش یابند تا بتوانند اول از همه قهرمان زندگی خود و سپس جامعه باشند. از دیگر دلایل مهم انتخابم، دنیای معصومانه این قشر است چرا‌که هجو در بخش سینمای کودک و نوجوان جایی ندارد، همینطور زبان سینمای کودک ساده اما پرمغز است، چنانچه می‌توان از جانب این قشر حرف‌هایی زد که تاثیرگذاری بالایی دارد و می‌توان جهانی را تغییر داد.

وی افزود: بزرگان سینمای کشورمان؛ عباس کیارستمی، بهرام بیضایی، امیر نادری، ابراهیم فروزش و ... با این ژانر سینما دست و پنجه نرم کردند و بسیار قدرتمند راه خود را ادامه دادند. به جرات می‌توانم بگویم که انتخاب این ژانر شاید به ظاهر آسان باشد و تعداد زیادی هم در این ژانر فعالیت کنند؛ اما افراد موفقی که در سطح بالایی در عرصه ملی و بین‌الملل کار کنند اندک هستند. هر فیلمسازی در این ژانر پیچیده و سخت، موفق عمل کرده و امتحان خود را خوب پس دهد، غریب به یقین فیلمسازی برای او در دیگر ژانرهای سینما، آسان‌تر است.

«بچه گرگ‌های دره سیب» در کیمن سیمرغ‌های فیلم فجر

وی با بیان اینکه، نزدیک به یک دهه است که حال سینمای کودک و نوجوان خوب نیست، گفت: نهادها و سازمان‌هایی مدعی تولید این فیلم‌ها هستند که مدیرانشان انحصاری عمل می‌کنند و راه هنرمندان مستعد را از طریق شوراهای غیرمتخصص، که سینمای روز کودک و نوجوان را نمی‌شناسند سد می‌کنند. ضمن اینکه فیلمسازانی‌ به اشتباه وارد این ژانر سینمایی می‌شوند که حامیانشان مسئولانی هستند که، برای رفع تکلیف خود باید آماری ارائه دهند. بطور کلی سینمای کودک کمبود بسیار زیادی دارد؛ باید درباره‌ کودک و جایگاه سینمای کودک در ایران فرهنگسازی و به همگان معرفی و شناسانده شود. بخصوص تهیه‌کنندگان توجیه شوند و به این موضوع توجه ویژه کنند. باید فیلم‌های کودک و نوجوان شاد و پرنشاطی بسازیم تا زیبایی و شادی را به آنها هدیه بدهیم. درست است که فیلم‌های زیادی در کل دنیا بخصوص مراکز مهمی چون والت دیزنی و ... تولید می‌شود و اکثراً هم کیفیت خوبی دارند، اما ما به فیلم‌های کودک و نوجوانی احتیاج داریم که هر کدام بوی فرهنگ و مرز و بوم خودمان را بدهد. در واقع باید فیلم‌های مطابق با سن خودشان ببینند. زیرا با دیدن فیلم‌هایی با رده سنی بالا آنچنان که باید رشد فکری نمی‌کنند و راه کودک و نوجوانی را به سلامت پیش نمی‌برد تا وارد مرحله جوانی شوند.


  • بیشتر بخوانیم

فیلم فجر با «آفتاب نیمه‌شب» طلوع می‌کند

‌وی درباره «بچه گرگ‌های دره سیب» و ایده شکل‌گیری آن چنین توضیح داد: ایده اولیه فیلم در راستای یک داستان واقعی تلخ و به نوعی یک آسیب اجتماعی بود که با ایجاد تغییراتی سعی کردم آن را در قالب یک داستان شاعرانه به تصویر بکشم و به آن رنگ گرمی بدهم تا بر عمق جان مخاطب رسوخ کند.

نجفی درباره جایگاه موضوعات دینی در فیلمش گفت: در همه کارهای من توجه به آیین‌ها و باروهای بومی و دینی جز بایدها بوده است. در این کار هم این موضوع را مد نظر قرار داده‌ام، اما همانگونه که پیشتر گفتم ترجیحم این است به موضوعات مدنظرم نگاهی غیرمستقیم داشته باشم، چون می‌دانم کودک بدین طریق بهتر جذب کار خواهد شد. 

«بچه گرگ‌های دره سیب» در کیمن سیمرغ‌های فیلم فجر

وی درباره داستان فیلم چنین بیان کرد: آشو پسر یازده ساله‌ای است که پدرش مظنون به قتل و متواری است و فکر می‌کند مادرش را نیز در کودکی از دست داده است. در یک سفر اجباری، حقایقی را در می‌یابد که داستان‌های جدیدی را برایش رقم می‌زند.

سوگل طهماسبی، علی اسیوند، محمد‌رضا عالی‌ور، سمیرا بالی‌پور، امیررضا فرامرزی، حبیب تاجمیری، غلامشاه قنبری، سمیرا پرویزی، مسیح نجفی، مرجان خسروی، مهدی حسن‌زاده، آرش نیکبخت، زهرا طاهری، مرتضی رحیمی، آیسا رحیمی، آستاره بختیاری، آذر فرامرزی و ... در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند. این فیلم توانست در جشنواره فیلم کودک و نوجوان چند جایزه کسب کند.

عوامل این فیلم عبارتند از؛ نویسنده و کارگردان: فریدون نجفی، تهیه‌کننده: مجید برزگر و شهرام ابراهیمی، موسیقی: مسعود سخاوت‌دوست، فیلمبردار: حسین سیدیان، صدابردار: سعید بهرامی، تدوین: حمیدرضا برزگر، صداگذار: آرش قاسمی، چهره‌پرداز: داریوش صالحیان، جانشین تهیه‌کننده: آرش نیکبخت، مجری طرح: ناصر قائدی شبیر جوانبخش، مدیر تولید: جواد یوسفی و دستیار کارگردان و برنامه ریز سید: رضا آل احمد.

انتهای پیام
captcha