انتخابات زیر یوغ استکبار و اشغالگران نمی‌تواند به نفع فلسطین باشد + فيلم
کد خبر: 3949401
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
ناصر ابوشریف در گفت‌وگو با ایکنا:

انتخابات زیر یوغ استکبار و اشغالگران نمی‌تواند به نفع فلسطین باشد + فيلم

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران تصریح کرد:‌ بر این باوریم که رهبری فلسطین باید منتخب باشد، اما این انتخابات باید واقعی و نه بازتولید یا مشروعیت‌بخشی به محمود عباس باشد. انتخاباتی که زیر یوغ استکبار و به شکلی که اشغالگران بخواهند برگزار شود، مورد موافقت ما نیست و نمی‌تواند در درازمدت به نفع فلسطین باشد.

به گزارش ایکنا، مردم فلسطین از جمله ملت‌هایی هستند که طی چهار سال گذشته بیشترین آسیب را از دولت ترامپ به دلیل حمایت‌های یک‌جانبه از رژیم صهیونیستی متحمل شده‌اند. آنچه در اين ميان اهميت بيشتری دارد، نقش خائنانه رژيم ارتجاعی عرب برای سازش با صهيونيست‌هاست كه اين روزها ابعاد تازه‌ای به خود گرفته است. همچنین براساس توافق ابومازن و اسماعیل هنیه در مقام رهبران جنبش‌های فتح و حماس، مقرر شد که انتخابات پارلمانی، ریاست حکومت خودگردان و شورای ملی فلسطین در ۳ زمان متفاوت برگزار شود. جنبش حماس، با نامه‌ای که اسماعیل هنیه به ابومازن ارسال کرد و انعطافی که نشان داد، راه را برای برگزاری انتخابات گشود. لذا در این شرایط امکان برگزاری انتخابات یک قدم به اجرا نزدیکتر شده است.

در همین باره ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره تازه‌ترین تحولات فلسطین و تأثیر پیروزی جو بایدن، به عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا، بر مسئله فلسطین سخن گفت که شرح آن از نظر می‌گذرد:

ایکنا ـ دولت ترامپ اقدامات بی‌سابقه‌ای را علیه آرمان فلسطین مرتکب شد، از اعلام طرح موسوم به معامله قرن یا معرفی قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، انتقال سفارت آمریکا به قدس و تأیید طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی تا هدایت قطار عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی. به نظر شما تعامل بایدن با آرمان فلسطین چگونه خواهد بود؟

تفاوتی اساسی‌ میان رؤسای جمهوری آمریکا وجود ندارد. دولت‌های آمریکا همگی در حمایت از اسرائیل واحد و یکپارچه هستند. در آمریکا بین این دولت و آن دولت درباره خدمت به رژیم اشغالگر صهیونیستی فرقی وجود ندارد. دولت اوباما با وجود اینکه رابطه پرتنشی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، داشت، اما بیش از 38 میلیارد دلار به اسرائیل کمک کرد. وجه اختلاف میان دولت‌های بایدن با ترامپ صرفاً به دیدگاه‌های متفاوت دولت‌ها در شیوه حمایت از اسرائیل منوط می‌شود. دولت‌های دموکرات معتقدند که حفظ موجودیت رژیم صهیونیستی درباره آرمان فلسطین در راه حل تشکیل دودولتی نهفته است؛ اما برای تشکیل یک کشور فلسطینی در کرانه باختری و نوار غزه هیچ کاری نکرده‌اند.

 

 

رژیم صهیونیستی حتی برای لحظه‌ای به موضوع حل مسئله فلسطین در چارچوب راه حل دو دولتی نیندیشیده است. البته ما به این فرضیه اعتقادی نداریم و باورمان این است که فلسطین به فلسطینیان و مسلمانان تعلق دارد و رژیم جعلی صهیونیستی در سرزمینی که به آن تعلق ندارد تأسیس شده است. بنابراین از لحاظ ماهیتی هیچ فرقی بین دولت‌های آمریکا نیست. تنها فرقشان در نحوه حمایتشان از اسرائیل و تأمین امنیت آن است. هیلاری کلینتون، وزیر خارجه اسبق آمریکا، معتقد بود که راه حفظ موجودیت اسرائیل، عادی‌ شدن روابط آن با کشورهای پیرامونش است و این خدمت بزرگی است که باید به اسرائیل کرد. دولت ترامپ هم تلاش کرد که با تحمیل سیاست خود به فلسطینی‌ها، اعراب و جهان، مسئله را به شکلی آشفته حل کند. از همین رو درصدد منحل کردن مسئله فلسطین برآمد نه اینکه بخواهد بر اساس واقعیت‌ها مشکل را حل کند.

ایکنا ـ نظرتان درباره قول گزینه بایدن برای تصدی سمت وزارت خارجه آمریکا به منظور حفظ به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و ماندن سفارت آمریکا در این شهر چیست؟

همان‌طور که گفتم دولت‌های آمریکا با هم فرقی نمی‌کنند. همگی در کنار رژیم باطل صهیونیستی و علیه حقوق فلسطینیان و مسلمانان هستند. آمریکا چه دولت دموکرات داشته باشد و چه جمهوری‌خواه بزرگ‌ترین دشمن آرمان اسلامی انقلابی در منطقه است و همگی در راستای منافع اسرائیل فعالیت می‌کنند. بنابراین وزیر خارجه دولت جدید آمریکا هم با پمپئو، که از نتانیاهو صهیونیستی‌تر بود، فرق زیادی ندارد و وزیر خارجه جدید آمریکا یهودی است، اگرچه آن را به صراحت بیان نکرده است. او با همه قدرت از اسرائیل حمایت خواهد کرد. در دولت قبلی آمریکا سفارت خود را به قدس منتقل کرد و این شهر را پایتخت رژیم صهیونیستی خواند و ترامپ به زور میان برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی سازش برقرار کرد، اما مأموریت وزیر خارجه جدید آمریکا ادامه این سیاست نیست.

مطمئناً ما به عنوان ملت فلسطین با این کار مخالفیم. ما به مشروعیت این رژیم صهیونیستی و حامیان آن هم اعتقادی نداریم. آنها شرکای جنایت تأسیس رژیم صهیونیستی و آواره کردن ملت فلسطین هستند. از همین رو سیاست‌ دولت‌های آمریکا در قبال اسرائیل بر اصل واحدی استوار است، اینکه چقدر به رژیم صهیونیستی کمک کنیم، هرچند شیوه‌های آنها با یکدیگر متفاوت است.

ایکنا ـ برخی کارشناسان و تحلیلگران سیاسی معتقدند که پیروزی بایدن فرصت جدیدی برای حل مسئله فلسطین بر اساس راه حل دودولتی است. تحلیل شما در این باره چیست؟

ما اساساً با راه حل دودولتی مخالفیم. مردم فلسطین از سرزمین مادری خود آواره شدند. فلسطین بخشی از جغرافیای عربی و اسلامی و نیز مقدسات آن اسلامی است و امکان ندارد که وجود منحوس رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسیم و این موضع مقاومت و ملت فلسطین و بخش اعظم ملت‌های عربی و اسلامی است. 86 درصد از ملت‌های عربی قاطعانه با موجودیت رژیم صهیونیستی مخالف‌اند، یعنی برخلاف دیدگاه حکومت‌های مستبد عربی، بخش اعظم ملت‌های عربی مخالف رژیم صهیونیستی هستند.

دولت اوباما به راه حل دودولتی اعتقاد داشت، اما برای تشکیل کشور فلسطینی کاری نکرد و بالعکس همواره ملت فلسطین را تحت فشار گذاشت و رژیم صهیونیستی را در موضوع کرانه باختری تحت هیچ فشاری قرار نداد. بایدن سیاست‌های خود را با اعتراض به اقدامات دولت ترامپ آغاز کرد، اما باز امکان حل مسئله فلسطین براساس راه حل ظالمانه تشکیل دودولتی در دوره بایدن وجود ندارد. راه حل دودولتی ظلم بزرگی به ملت فلسطین است، اما چنین اتفاقی هم در دولت بایدن رخ نخواهد داد.

ایکنا ـ محمود عباس فرمان ریاستی دعوت به برگزاری انتخابات سراسری در سرزمین‌های فلسطین را صادر کرد. نظر گروه‌های مقاومت فلسطین درباره انتخابات چیست؟

بر این باوریم که رهبری فلسطین باید منتخب باشد، اما این انتخابات باید واقعی و نه بازتولید یا مشروعیت‌بخشی به محمود عباس باشد که از آن به عنوان برگ برنده‌ای در برابر رئیس‌جمهور جدید آمریکا استفاده کند. متأسفانه چهار سال است که منتظریم محمود عباس اقدامی را برای ایجاد وحدت میان ملت فلسطین، آن هم یک وحدت واقعی و براساس اصولی واقعی، انجام دهد. ما به وحدت ملت فلسطین معتقدیم اما نه براساس اصولی که محمود عباس مطرح می‌کند. او می‌خواهد انتخاباتی برگزار شود که نتیجه آن تشکیل موضعی صوری و یکپارچه باشد تا دولت جدید آمریکا از آن استقبال کند.

 

 

ما در جهاد اسلامی و حتی برادرانمان در حماس و ملت فلسطین به وحدت ملتمان از طریق برگزاری انتخابات واقعی و وجود برنامه واحد ملی و برنامه مبارزاتی یکپارچه ایمان داریم و اینکه معلوم شود که چه کسی از طریق دموکراتیک، رهبری ملت فلسطین را برعهده می‌گیرد. ملت فلسطین این رهبری‌ها را تأیید نمی‌کند. این رهبران با ابزار زوری که از سمت خارجی‌ها فراهم شده و نه با حمایت داخلی فلسطین به کرسی قدرت چسبیده‌اند. ما از انتخابات واقعی در فلسطین حمایت می‌کنیم، اما انتخاباتی که زیر یوغ استکبار باشد و به شکلی که اشغالگران بخواهند برگزار شود مورد موافقت ما نیست و معتقدیم که نمی‌تواند در درازمدت به نفع مسئله فلسطین باشد.

ایکنا ـ اوضاع نوار غزه در دوره ریاست‌جمهوری بایدن در آمریکا چگونه خواهد بود؟ آیا بین حملات اخیر اسرائیل و به قدرت رسیدن بایدن رابطه‌ای وجود دارد؟

حملات اخیر هیچ رابطه‌ای با پیروزی بایدن ندارد. رژیم صهیونیستی غزه را کاملاً محاصره کرده است. قبل از سال 2005 اسرائیل در داخل شهرها و محله‌های مسکونی نوار غزه بود و هم‌اینک در مرزهای غزه حضور دارد و آنجا را از زمین و هوا محاصره کرده است و هر آنچه را به آنجا وارد و از آنجا خارج می‌شود، تحت کنترل خود گرفته است. رژیم صهیونیستی مقاومت را، به هر شکلی که باشد، هدف قرار می‌‌دهد، اما همان گونه که می‌دانید طی سال‌های اخیر مقاومت توانست موازنه‌ای را در سطح بازدارندگی با رژیم صهیونیستی ایجاد کند.

رژیم صهیونیستی در حال حاضر عملیات‌های سطحی انجام می‌دهد، اما وارد جنگ علیه نوار غزه نمی‌شود، زیرا می‌داند که با مقاومت فلسطین روبه‌رو می‌شود و حملات کنونی آنها پاسخ به موشک‌پراکنی‌ها از داخل نوار غزه است تا به ملت فلسطین ثابت کند که باقدرت است و در این کار ید طولایی دارد.

ایکنا ـ شمار مبتلایان به کرونا در میان اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم اشغالگر افزایش یافته است. گروه‌های مقاومت و تشکیلات خودگردان و نهادهای حقوقی می‌گویند که وضعیت وخیم زندانیان مبتلا به کرونا موجب گسترش این ویروس می‌شود. در این باره توضیح دهید.

بیش از پنج هزار اسیر فلسطینی در زندان‌های اسرائیل هستند که به آنها خدمات بهداشتی و درمانی ارائه نمی‌شود و این امر می‌تواند موجب گسترش کرونا شود. اصولاً هیچ بیماری در زندان‌های اسرائیل مورد توجه قرار نمی‌گیرد. اسرای بیمار فقط به انفرادی یا دیگر زندان‌ها منتقل می‌شوند، اما امکان گسترش ویروس به دلیل تعداد بالای اسرا در هر سلول، که 8 تا 10 نفر و در برخی بیش از این تعداد است، وجود دارد. در شرایط عادی رسیدگی به بیمار مبتلا به کرونا سخت است، چه برسد به اینکه فرد در زندان به این بیماری مبتلا شود و جز اینکه به سلول انفرادی و قرنطینه فرستاده می‌شود کاری برایش انجام نمی‌شود. نهادهای حقوق بشری زیادی حتی برخی نهادهای اسرائیلی از وضعیت اسرا در زندان‌های رژیم صهیونیستی انتقاد می‌کنند و مطالبات زیادی درباره استفاده از راه حل‌هایی برای اسرا به خصوص در مورد تزریق واکسن وجود دارد.

آنها می‌خواهند به کارکنان زندان‌هایشان واکسن بزنند اما این کار مشمول اسرا نمی‌شود و با وجود اینکه اسرائیل از آمریکا، روسیه، چین و غیره می‌تواند واکسن تهیه کند، هنوز تصمیمی برای واکسینه کردن اسرا نگرفته است، در حالی که شرایط آنها ایجاب می‌کند که برای واکسیناسیون در اولویت باشند، به خصوص که براساس قوانین بین‌المللی کسانی که تحت حکومت اشغالگران هستند مسئولیتشان برعهده آنهاست؛ بنابراین رژیم صهیونیستی که سرزمین فلسطین را اشغال و محاصره کرده در قبال ملت فلسطین مسئول است.

گفت‌و‌گو از جواد پارسامهر

انتهای پیام
captcha