اراده‌ای در مسئولان برای توقف بی‌اخلاقی‌های سیاسی دیده نمی‌شود
کد خبر: 3949498
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
حجت‌الاسلام اکرمی:

اراده‌ای در مسئولان برای توقف بی‌اخلاقی‌های سیاسی دیده نمی‌شود

عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به دعواها و تنش‌های فزاینده میان دولت و مجلس در مسائل مختلف، بر ضرورت توجه نهادهای دینی و تبلیغی، ائمه جمعه، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها به اصلاح ساختارهای اخلاقی جامعه تأکید کرد و گفت: ادامه این روند بداخلاقی سیاسی در سطح مسئولان افت اخلاقی جامعه را نیز به دنبال دارد که این نشان از عدم اراده عمومی مسئولان برای حل این معضل است.

حجت‌الاسلام و المسلمین اکرمی

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی، رئیس سابق شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری، در گفت‌وگو با ایکنا، ‌درباره افزایش گاه و بی‌گاه تنش و بداخلاقی میان قوای کشور به ویژه مجلس و دولت، به ویژه نحوه صحبت‌های یک نماینده با وزیر امور خارجه و اظهارات رئیس‌جمهور، اعضای هیئت دولت، رئیس مجلس و نمایندگان علیه همدیگر در موضوع لایحه بودجه 1400، با وجود تأکید رهبر معظم انقلاب بر حفظ انسجام و یکپارچگی میان مردم گفت: عبارت معروفی است که می‌گوید از هر که طلب داری اگر مطالبه نکنی بدهکار خواهی شد. ما امروز شاهد آن هستیم به خاطر وضعیت کرونا، تحریم‌های اقتصادی، گرانی و وضعیت بد معیشتی مردم، مسئولان به جای اینکه برای حل این مشکلات دست به دست هم بدهند، از شناخت وضعیت اطراف کشور و وضعیت مردم، غافل مانده‌اند. امروز در کشور مشکلات زیاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی وجود دارد و هر فرد ایرانی از جمله مسئولان ارشد کشور باید به میدان بیایند و براساس صداقت، امانت‌داری، دیانت و تدبیر عمل کنند.

زیربناهای اخلاقی جامعه نیازمند اصلاح است

وی افزود: وقتی اینگونه عمل نمی‌شود، به تبع آن مسئولان علیه همدیگر حرف می‌زنند و افراد به جای اینکه عالمانه و آگاهانه نقد کنند و راه حل ارائه کنند، مانند «مگس» بر روی زخم‌ها می‌پرند و چون در جامعه تنبیه وجود ندارد، به نام آزادی بیان و آزادی انتقاد هر که هر چه دلش می‌خواهد، فارغ از راست و دروغ بودن، علیه دیگران بیان می‌کند.

حجت‌الاسلام اکرمی اظهار کرد: تا زمانی که این زیربناهای اخلاقی اصلاح نشود و ائمه جمعه، نهادهای دینی و تبلیغی، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها در جهت اصلاح زیرساخت‌های اخلاقی جامعه به ویژه در سطح مسئولان، اقدام مؤثری نکنند شاهد توهین‌ها و تهمت‌های مسئولان علیه یکدیگر هستیم.

عضو جامعه روحانیت مبارز ابراز کرد: ادامه این روند بداخلاقی سیاسی در سطح مسئولان افت اخلاقی جامعه را نیز به دنبال دارد و لازم است نهادهای فرهنگی برای ارتقای سطح اخلاقی مسئولان اقدام مؤثری کنند.

فراموشی اصل خودنظارتی و توسعه بی‌اخلاقی سیاسی

حجت‌الاسلام و المسلمین اکرمی درباره افزایش سطح بداخلاقی‌های سیاسی مسئولان با وجود تعدد نهادهای فرهنگی، دینی تربیتی و تبلیغی گفت: من خودم سابقه نمایندگی مجلس و عضویت در کمیسیون فرهنگی را دارم. در پاسخ به این سؤال می‌خواهم به موضوعی اشاره کنم که شاید در نگاه اول ارتباط چندانی به سؤال نداشته باشد اما نشان از یک مشکل دارد که اگر برطرف شود می‌توان بداخلاقی‌ها را به حداقل رساند. در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی لایحه «عفاف و حجاب» بررسی شد و بنا شد 24 دستگاه دولتی نسبت به کارمندان خودشان این قانون را اجرا کنند اما همین دستگاه‌ها این قانون را در حوزه خودشان اجرا نکردند. وقتی قانون توسط مسئولان نسبت به مجموعه زیرنظرشان اجرا نمی‌شود و سیستم تشویق و تنبیه در مجموعه کوچکی عملی نمی‌شود به طور طبیعی نمی‌تواند نسبت به دیگران اعتراض و انتقاد کرد.

وی تصریح کرد: مسئله امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه عمومی است و قرآن کریم می‌فرماید: «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّه» (شما بهترين امتى هستيد كه براى مردم پديدار شده‌ايد: به كار پسنديده فرمان مى‌دهيد، و از كار ناپسند بازمى‌داريد و به خدا ايمان داريد.)؛ اگر هر خانواده، وزارتخانه، اداره، مسجد، امام جمعه، رسانه و هر صنف و قشری زیرمجموعه خود را امر به معروف و نهی از منکر نکند و به وظیفه نظارتی خودش عمل نکند خودبخود بی‌اخلاقی توسعه پیدا می‌کند.

رئیس سابق شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری اظهار کرد: لذا اول باید یک اراده عمومی برای اجرای قانون و نظارت بر آن شکل بگیرد تا این که به تدریج به فرهنگ عمومی جامعه تبدیل شود و دیگر هیچکس، از جمله مسئولان، رو به فرافکنی و اتهام‌زنی نیاورند. اگر هر مسئولی بخواهد تقصیرها را گردن آمریکا، اسرائیل، فلان مسئول و نماینده و وزیر بیندازد و به عملکرد خودش نگاه نکند این بداخلاقی‌های سیاسی و بگومگوهای دولت و مجلس همچنان پابرجا می‌ماند.

الزامات یک انتخابات با مشارکت بالا

حجت‌الاسلام اکرمی درباره نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری 1400 و تأثیر تداوم این فضای غیراخلاقی و اتهام‌زنی در میان مسئولان بر کاهش مشارکت مردم در انتخابات گفت: درباره انتخابات ریاست جمهوری 1400 به عنوان یک مسئله خاص ابتدا باید دید شورای نگهبان چه نظری نسبت به مصوبه مجلس در خصوص اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، ارائه می‌دهد که این خود بر سطح مشارکت مردم اثرگذار است.

وی اضافه کرد: دوم اینکه باید به مردم صریح و صادقانه گفت مشکلات و نارضایتی‌ها را بر سر انتخابات نکوبند و اینها را به هم ربط ندهند و تجربه مشارکت پایین در انتخابات مجلس یازدهم را دوباره رقم نزنند لذا باید مردم را تشویق به مشارکت در انتخابات کرد. همچنین همه نامزدهای تأیید شده ریاست جمهوری باید بدون هیچ ملاحظه‌کاری، خط اصلی که رهبری در قالب شعارهای رونق تولید، جهش تولید، اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید ملی و مصرف بهینه را بیان می‌فرمایند پیگیری کنند و از این خط منحرف نشوند. اگر اینگونه شود می‌توان به برگزاری یک انتخابات خوب و با مشارکت بالا امیدوار بود.

انتهای پیام
captcha