استخدام؛ به اسم پرستار به کام سایر گروه‌ها
کد خبر: 3949686
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
دبیرکل خانه پرستار مطرح کرد؛

استخدام؛ به اسم پرستار به کام سایر گروه‌ها

دبیرکل خانه پرستار با اشاره به تأخیر در اجرای دغدغه‌های رهبری در مورد مسائل پرستاری به تبیین ریشه‌های نارضایتی این گروه از مدافعان سلامت به ویژه در روزهای اخیر پرداخت و گفت: مجوز استخدام ۴۰ هزار پرستار اخذ شده است اما براساس اطلاعاتی که در این رابطه داریم فقط ۴۰ درصد این ظرفیت به استخدام پرستاران اختصاص داده شده است.

ریشه‌های نارضایتی جامعه پرستاری کشورمحمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به وضعیت نامناسب خانواده شهدای مدافع سلامت در گروه پرستاری اظهار کرد: از ابتدای شیوع این بیماری کمیته‌ای مشترک با حضور سازمان بنیاد شهید، وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی برای تعیین مصداق شهید خدمت بودن پرستاران جان‌باخته تشکیل شد. بسیاری از این پرستاران سرپرست خانوار بودند و از زمانی که شهید شده‌اند، حقوق آنان قطع شده است.

وی افزود: تا‌کنون هیچ اقدام عملی برای خانواده شهدای مدافع سلامت شکل نگرفته است و عملاً هر یک از ارگان‌ها، خانواده‌های جان‌باختگان را به یکدیگر ارجاع داده و هیچ گام عملی برای بهبود وضعیت آنان برداشته نشده است.

شریفی‌مقدم در ادامه با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد اجرایی شدن تعرفه خدمات پرستاری نیز اظهار کرد: این قانون در سال ۱۳۸۶ تصویب و تمامی مراحل فنی و کارشناسی آن انجام شده است اما در تمامی این مدت و در دولت‌های مختلف، وزارت بهداشت همواره مخالف اجرایی کردن قانون تعرفه‌گذاری بوده است.

وی تأکید کرد: بیش از یک ماه از بیانات مقام معظم رهبری در این مورد گذشته است و هنوز هیچ اقدام عملی در این راستا شکل نگرفته است. از سوی دیگر این تأخیر جامعه پرستاری را نگران این موضوع کرده است که اگر این قانون اجرا شود، شکل اجرای آن به گونه‌ای باشد که اجرا نکردن آن بهتر باشد و در واقع جامعه پرستاری از اجرای آن پشیمان شوند.

دبیرکل خانه پرستار ادامه داد: در ماده ۷۴، قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف به اجرای این قانون شده و محل تأمین اعتبار آن را از بودجه عمومی و تحلیل کارانه‌ها مشخص کرده است. در زمان مسئولیت در سازمان نظام پرستاری هر سال به استناد سرانه سلامت، تحلیل کارانه‌ها و بودجه عمومی رقمی را پیشنهاد می‌دادیم. این پیشنهادات در حال حاضر از طریق سازمان نظام پرستاری ارائه نشده است.

شریفی‌مقدم در ادامه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مورد استخدام پرستاران اظهار کرد: مجوز استخدام ۴۰ هزار پرستار اخذ شده است اما براساس اطلاعاتی که در این رابطه داریم فقط ۴۰ درصد این ظرفیت به استخدام پرستاران اختصاص داده شده است لذا در این رابطه نیز به نام پرستار به کام دیگران عمل می‌کنند.

وی در رابطه با تجمعات اعتراض‌آمیز اخیر جامعه پرستاری کشور در شهر‌های مختلف اظهار کرد: عمده این تجمعات از سوی پرستاران شرکتی رخ داده است که تفاوت حقوقی بسیاری با گروه‌های پزشکی و حتی گروه پرستاری که استخدام دولتی هستند، دارند. پرستاران شرکتی حداقل حقوق را بر‌اساس قانون کار دریافت می‌کنند و قرارداد‌های آن‌ها نیز یک ساله است؛ این در حالیست که گروه‌های پزشکی که هیئت علمی هستند حدود 30 میلیون تومان و این افراد فقط بین سه تا چهار میلیون تومان دریافت می‌کنند.

دبیرکل خانه پرستار کشور اظهار کرد: یکی از مهمترین مشکلات پرستاران کشور تعارض منافع نظام سلامت است. کسانی در نظام سلامت برای پرستاران تصمیم می‌گیرند که خود از این تصمیمات منتفع می‌شوند، در حالی که نباید چنین باشد. تا زمانی که این تعارض منافع وجود داشته باشد، مشکلات پرستاران همچنان پابرجا است.
انتهای پیام
captcha