یزد، پایتخت صحیفه سجادیه ایران شد
کد خبر: 3949852
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۸

یزد، پایتخت صحیفه سجادیه ایران شد

در مراسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان استانی، استان یزد به عنوان «پایتخت صحیفه سجادیه ایران» معرفی شد.

یزد پایتخت صحیفه سجادیه ایران شدبه گزارش ایکنا از یزد، در مراسمی که امروز، 6 بهمن در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور سیدعباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان استانی برگزار شد، استان یزد به عنوان پایتخت صحیفه سجادیه ایران معرفی شد.

عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم اظهار کرد: صحیفه سجادیه گنجینه معرفت و معنویت و سرچشمه بخش بزرگی از فرهنگ ناب دینی در قرائت ائمه هدی(ع) از اسلام راستین و رحمانی است و در آن اخلاق، تهذیب نفس، تربیت جان و عشق به خداوندگار عالم و همنوعان جایگاه والایی دارد و دریغ است که این کتاب پرگوهر و سراسر نور همچنان ناشناخته بماند و معارف آن مستور باشد.

وی ادامه داد: معاون قرآن و عترت با توجه به مهجوریت صحیفه سجادیه و ضرورت و اشتیاق گروه‌هایی از شیفتگان به طراحی طرح ملی پایتخت صیحفه سجادیه ایران اقدام کرد و اجرای آن را به دارالمومنین یزد سپرد.

مجید جوادیان‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در این مراسم گفت: خوشبختانه در سالیان اخیر استان کوشیده با سیاست گذاری‌ها و همدلی مسئولان و مدیران مختلف و سازمان‌های مردم نهاد دینی به سوی توسعه فرهنگی اجتماعی حرکت کند که از جمله آنها می‌توان به «یزد، پایتخت کتب ایران»، «پایتخت هنرهای جدید ایران» و «ثبت جهانی یزد» اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه انتخاب یزد به پایتختی صحیفه سجادیه، افتخاری دیگر برای مردم یزد است گفت: این کتاب پیوند عمیق با عرصه‌های تولید فرهنگ و آفرینش‌های هنری به عنوان یکی از اهداف ما در این طرح ملی است که آن را دنبال می‌کنیم.

محمدعلی طالبی، استاندار یزد نیز در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه یزد با داشته‌های غنی خود نیازمند برندسازی در حوزه فرهنگی است اظهار کرد: ما قرن‌ها به عنوان دارالعباده معروف و مشهور بودیم ولی در طی دهه‌های گذشته با رشد شهرنشینی و صنعتی شدن استان در معرض برخی آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی قرار گرفتیم.

وی ادامه داد: امروز این نیاز در تمام استان احساس می‌شود که باید به داشته‌های فرهنگی خودمان بازگردیم و با تأسی به همان داشته‌ها و برندهایی که برای یزد وجود دارد، جامعه را راهبری کرده و در کنار ابعاد مختلف توسعه به مسائل اجتماعی و فرهنگی و مذهبی نگاه کنیم.

طالبی افزود: در طول سال‌های اخیر هم اقدامات بسیار خوبی در این حوزه صورت گرفته که شاخص‌ترین آن پایتختی کتاب ایران بود و استان یزد آن را تجربه کرد و به عینه دیدیم، این برند چگونه می‌تواند به گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی و رفتن کتاب در عمق جامعه کمک کند. اطمینان داریم برند‌های فرهنگی و مذهبی همچون پایتخت صحیفه سجادیه به رشد هرچه بهتر و بیشتر مذهبی استان و الگو شدن یزد در بسیاری از مسائل برای تمام کشور کمک می‌کند.

یزد پایتخت صحیفه سجادیه ایران شد

محمدصالح جوکار، نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم اظهار کرد: بستر تاریخی که استان یزد از آن برخوردار است و مردمان این استان با سخت‌کوشی و روح عبادی خود آن را ایجاد کردند، زمینه ایجاد تمدنی اسلامی و ایرانی را در دل کویر فراهم کرد.

وی با اشاره به ثبت جهانی یزد گفت: این اقدام پیام فرهنگی یزد و مردم آن را به تمام جهانیان اعلام می‌کند؛ مردمی که نقش مهمی در فرهنگ ناب ایرانی اسلامی داشتند و بزرگان دینی این استان از تاثیرگذارترین افراد در ترویج دین مبین اسلام بوده‌اند.

جوکار علمای استان را پرچمداران و نماد دارالعباده دانست و گفت: امروز که ما به خدمت کردن برای این مردم افتخار می‌کنیم، کتابی را در میان مردم می‌بریم و به دنبال وارد کردن آن در تمام عرصه‌های زندگی هستیم که تاکنون مهجور مانده است.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد: پایتختی صحیفه سجادیه بتواند این کتاب ارزشمند را به ویژه در بین جوانان و در دوره گام دوم انقلاب به خوبی روشن و معرفی کند.

جوکار با بیان اینکه صحیفه سجادیه در حوزه‌های مختلف زندگی فردی و اجتماعی دارای مفاهیم بلند و ارزشمندی است افزود: مفاهیم صحیفه سجادیه می‌تواند زمینه عبور از بسیاری از مشکلات را فراهم کند و قطعا این عنوان رسالتی سنگین و بزرگ بر دوش همه ما قرار می‌دهد و باید تلاش کنیم که در این مسیر بهترین اقدامات را انجام دهیم.

آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد نیز در این مراسم بر ضرورت ترویج معانی و مفاهیم فرازهای صحیفه سجادیه در جامعه تاکید کرد و گفت: چگونه اندیشیدن در مسیر زندگی و قرارگرفتن در مسیر کمال یکی از مهمترین مسائلی است که ما با تدبر در صحیفه سجادیه به دست می‌آوریم.

امام جمعه یزد با بیان اینکه انسان‌ها ممکن است کمال‌گرا باشند ولی راهنمای در این مسیر نداشته باشند بیان کرد: امام سجاد(ع) بهترین راهنمایی در این زمینه را به وسیله صحیفه سجادیه برای ما به ارمغان آورده‌اند.

نماینده ولی‌فقیه در استان یزد ادامه داد: ما باید در مسیر بهره‌گیری از این کتاب نورانی در سبک زندگی خود بیشترین تلاش را داشته باشیم و سیره و روش زندگی خود را بر این اساس پایه‌گذاری کنیم.

ناصری یزدی با تاکید بر اینکه استکبار جهانی دقیقه در حال ترویج عکس این موضوع است گفت: دشمنان تلاش دارند که ما را از معنویات دور کرده و به مادیات نزدیک کنند تا به این طریق انسان‌ها را از هستی اصلی خود که ماهیت الهی است جدا کند و به اوج حقارت برسانند. نمونه این موضوع سبک آموزشی در ایران است که یکصد سال قبل توسط انگلیسی‌ها رقم خورد و دقیقا در مسیر خلاف سیره اسلامی و قرآنی است. به این طریق انگلیسی‌ها با گرفتن مکاتب قرآنی و وارد کردن آموزش‌های غربی به ایران، تدین را از فرزندان ما گرفتند و جلوی تدین، تفکر و تعقل را در وجود دانش آموزان ما گرفتند.

ناصری با بیان اینکه این سه اصل اساسی در قرآن کریم به صورت ویژه مورد توجه است گفت: وقتی ما تفکر و تعقل نداشته باشیم نمی‌توانیم به درستی فکر کنیم و بفهمیم و پس از آن راه مناسب و درست را انتخاب کنیم. این موضوع سبب می‌شود که فرزندان ما پس از 12 سال درس خواندن و مجددا چند سال تحصیل در دانشگاه بیکار فارغ‌التحصیل شوند و با یک سطحی نگری زیادی روبرو شود.

امام جمعه یزد گفت: در برنامه‌های مرتبط با پایتخت صحیفه سجادیه ایران باید حتما به این سه اصل اساسی توجه ویژه داشته باشیم و در راستای ترویج آن قدم برداریم.

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم اظهار کرد: صحیفه سجادیه صرفا یک کتاب همچون دیگر کتاب‌ها نیست و از جایگاه والایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه ویژگی صحیفه سجادیه در این است که به انسان در همه ساحت‌های وجودی توجه دارد گفت: انسان چهار ساحت وجودی رابطه با خود، رابطه با انسان‎‌های دیگر، رابطه با طبیعت و رابطه با خدا دارد و اینکه اثری به همه این ویژگی‌ها توجه داشته باشد، بسیار ارزشمند است که در صحیفه سجادیه مشاهده می‌کنیم.

یزد، پایتخت صحیفه سجادیه ایران شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صحیفه سجادیه را یک مجموعه وحیانی با زبان انسانی دانست و افزود: مفاهیم صحیفه سجادیه برگرفته از مفاهیم وحیانی دارد ولی تفاوت آن با کتب انبیا زبان انسانی آن است. صحیفه سجادیه یک کتاب کامل دعا است که به همه احوال زندگی انسان توجه دارد و هر چیزی که در جامعه انسانی مشاهده می‌کنیم در آن وجود دارد.

وی ادامه داد: ویژگی سوم صحیفه سجادیه این است که این مجموعه ارزشمند به سه حوزه پاسخ می‌دهد که حوزه اول آن معرفتی و چه می‌دانم‌ها است؛ انسان در هر چهار ساحتی که از آن سخن گفتیم با سه مشکل ندانستن، کم دانستن و بد دانستن روبرو است و صحیفه سجادیه در هر چهار ساحت، انسان را از این سه فضای نقص معرفتی دور می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: محور دومی که صحیفه سجادیه به ما کمک می‌کند این است که چه بخواهیم، زیرا که این موضوع هم در هر چهار نوع ارتباط انسان از اهمیت بسیار بالایی برخودار است و در این حوزه هم نمونه‌های فراوانی را می‌توان ذکر کرد.

وی چگونه خواستن را موضوع بعدی دانست که صحیفه سجادیه به ما کمک می‌کند و با اشاره به اینکه این چگونه خواستن‌ها هم دامنه بسیار وسیع و عمیقی دارد و مصادیق بسیار زیادی از آن در این مجموعه نورانی وجود دارد، بیان کرد: در طول تاریخ اسلام و تشیع کارهای مختلفی در حوزه صحیفه سجادیه صورت گرفته ولی کارهای بسیار زیادی مورد انتظار است که باید به آن توجه ویژه داشته باشیم.

صالحی تصریح کرد: معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد به دنبال طرح‌های پایتخت کتاب و پایتخت نهج البلاغه، طرح پایتخت صحیفه سجادیه را برنامه‌ریزی کرد و یزد به عنوان نخستین استان این عنوان را به خود اختصاص داده است و امیدواریم با اهتمامی که در مقامات استان یزد وجود دارد، این تجربه نخست برای اشاعه هرچه بیشتر سطح انس با صحیفه سجادیه مورد استفاده قرار گیرد.

امضای تفاهم‌نامه «یزد، پایتخت صحیفه سجادیه» توسط معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار یزد و همچنین قرائت فرازی از دعای صحیفه سجادیه از سوی مهدی شایق قاری ممتاز و بین المللی استان یزد از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

انتهای پیام
captcha