«آزادی سیاسی از منظر قرآن کریم» در ایکنا نقد و بررسی می‌شود
کد خبر: 3949968
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸

«آزادی سیاسی از منظر قرآن کریم» در ایکنا نقد و بررسی می‌شود

نشست معرفی و نقد کتاب «آزادی سیاسی از منظر قرآن کریم» به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و خبرگزاری ایکنا به صورت مجازی برگزار می‌شود.

«آزادی سیاسی از منظر قرآن کریم» نقد و بررسی می‌شود

به گزارش ایکنا، نشست معرفی و نقد کتاب «آزادی سیاسی از منظر قرآن کریم»، به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و خبرگزاری ایکنا، پنجشنبه،‌ ۹ بهمن‌ماه، ساعت 15 به صورت مجازی برگزار و از طریق نشانی اینترنتی yun.ir/qw9yka پخش خواهد شد.

در این نشست علاوه بر حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم سیدباقری، نویسنده کتاب؛ حجج‌ اسلام سیدمهدی ساداتی‌نژاد،‌ مهدی ملک‌زاده و سیدسجاد ایزدهی به عنوان ناقد به ایراد سخن می‌پردازند.

یادآور می‌شود، این کتاب در جستجوی آن است تا به چیستی نظریه آزادی سیاسی از دیدگاه قرآن کریم بپردازد و با بررسی مفهوم آزادی و کاوش معنایی عناصر سازندۀ آن، اهداف، مبانی، ضوابط، عناصر سازنده، موانع و راهبرد‌های آن را بررسی کند. هدف از تحقیق حاضر عبارت است از تبیین، فهم و تحلیل نظریۀ آزادی سیاسی از منظر قرآن، تمایزبخشی نظریۀ آزادی قرآن از نظریه‌‌‌های رقیب به ویژه لیبرالیسم، بسترسازی و طرح بن‌‌‌مایه‌‌‌های نظری برای رسیدن به طرح الگوی ایرانی ـ اسلامی پیشرفت، استخراج معیار‌های عام و اصول راهبردی آزادی سیاسی با نگرش و روش بومی و اتکا بر قرآن کریم و پاسخ گویی به پرسش‌‌‌های مهم و کاربردی این حوزه.

این اثر بر اساس رویکرد تفسیر موضوعی و روش تفسیر اجتهادی سامان یافته است. با توجه به نگاه هنجاری قرآن کریم و مبانی هستی‌شناختی و انسان‌شناختی آن، آزادی سیاسی ارزشی بنیادین است که با وجود آن، شهروندان می‌‌‌توانند با در نظر داشتن معیار‌ها و موازین شرعی، بدون تحمیل و فشار ظالمانۀ قدرت حاکم، آزادانه، رفتار سیاسی ـ اجتماعی انجام دهند و به حقوق سیاسی خود دست یابند. در منطق و اندیشۀ قرآنی، آزادی سیاسی، دربردارندۀ اموری بسیار از جمله حق نقد در چارچوب قانون و شرع، حق انتخاب و گزینش سیاسی، حق انتخاب شدن، حق مشارکت و تعیین سرنوشت و حق بیان واقعیت‌های سیاسی و دیدگاه‌‌‌های خود را دارند، آنان از حق نظارت بر فرایند اعمال قدرت سیاسی و حق تشکیل اجتماعات و جلسه‌‌‌های سیاسی برخوردارند و کسی حق محدودسازی آن را ندارد. در نظام سیاسی اسلامی، آزادی، در سمت و سوی کمال و سعادت انسان به کار گرفته می‌‌‌شود.

تبیین مفهوم جدیدی از سامانۀ آزادی سیاسی در نظام سیاسی اسلام و تبیین ویژگی‌‌‌ها، جایگاه و روش آن، تبیین چیستی آزادی سیاسی از منظر قرآن کریم و برجسته‌‌‌سازی مرز‌های آن در تمایز با مکاتب رقیب و نقد آنها، بررسی و کاوش نقش تاثیرگذار مبانی اندیشۀ سیاسی اسلام در اهداف و اصول راهبردی آزادی سیاسی، تحلیل و کنکاش آزادی سیاسی با روش بومی تفسیر اجتهادی از دیگر نوآوری‌های این کتاب است.

«آزادی سیاسی از منظر قرآن کریم» نقد و بررسی می‌شود

انتهای پیام
captcha