صدور قرار بازداشت 9 ماهه برای یک مداح شیعی عربستان
کد خبر: 3950105
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۳

صدور قرار بازداشت 9 ماهه برای یک مداح شیعی عربستان

دادگاهی در عربستان سعودی برای یک مداح شیعی این کشور و هشت نفر دیگر از همراهان او، حکم بازداشت صادر کرد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از مرآة الجزیره، دادگاه کیفری شهر «الدمام» عربستان، «محمد بوجباره» مداح سعودی را به 9 ماه حبس محکوم کرد.

دادگاه مزبور برای همراهان وی نیز چهار ماه زندانی تعیین کرده است و این مدت زمانی است که از موعد دستگیری آنها در چهارم اکتبر 2020 گذشته است.

محمد بوجباره در چهارم اکتبر گذشته به همراه 8 جوان شیعی دیگر به نام‌های «علی العبد المحسن، محمد عبد الرسول، محمود السلطان، هانی القاضی، حیدر آل صالح، أحمد القرشی، أحمد بن علی الحجی، عون الحجی» بازداشت شدند.

کارشناسان حقوقی عربستان معتقدند که این احکام صادره دادگاه کیفری الدمام مغایر با وعده‌هایی است که محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی در نشست مجمع سرمایه‌گذاری آینده در ریاض در تاریخ 25 اکتبر سال 2017 داده بود. بن سلمان در این نشست گفته بود که عربستان به اسلام معتدل و رها از افکاری افراطی بازخواهد گشت.

این در حالی است که سیاست امنیتی عربستان سعودی در بازداشت شهروندان شیعی این کشور خلاف وعده‌های داده شده، ولیعهد سعودی را نشان می‌دهد. عربستان اخیراً چند تن از رجال دینی از جمله علامه سید‌هاشم الشخص، شیخ عباس السعید و سید‌حضر العوامی را بازداشت کرده است.

مقامات امنیتی عربستان با ادامه تعقیب و دستگیری همه فعالان سیاسی، سیستم تدابیر کیفری را که در ماده دوم قانون اساسی این کشور آمده است، نقض می‌کنند. در ماه دوم قانون اساسی عربستان آمده است که آسیب رساندن به فرد بازداشت شده از لحاظ جسمی، روحی، روانی و قرار دادن وی در معرض شکنجه و رفتار تحقیرآمیز ممنوع است.

فعالان حقوق بشر معتقدند آنچه قوه قضائیه انجام می‌دهد ناشی از تفسیرهای مذهبی افراطی است که حقوق مذهبی را برای فرقه دیگر نفی نمی‌کند که این مسئله باعث می‌شود بن سلمان به دلیل تداوم افراط‌گرایی مذهبی در دستگاه قضایی، با مسئولیت قانونی روبرو شود.

انتهای پیام
captcha