دو کشته در حمله پلیس نیجریه به تظاهرات مسالمت‌آمیز طرفداران شیخ زکزاکی + فیلم
کد خبر: 3950129
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۷

دو کشته در حمله پلیس نیجریه به تظاهرات مسالمت‌آمیز طرفداران شیخ زکزاکی + فیلم

در حمله پلیس نیجریه به طرفداران معترض شیخ زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی این کشور، دو نفر کشته و تعدادی مجروح شدند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن اسلامی حقوق بشر، پس از تعویق مجدد دادگاه شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه، امروز طرفداران وی علیه ادامه بازداشت او و همسرش معلمه زینت در ابوجا، پایتخت نیجریه تظاهرات کردند.
 
 گزارش‌ها از منطقه میتاما در ابوجا حاکی است، در این تظاهرات پلیس نیجریه با حمله به معترضان، دو نفر از آنها را در به قتل رساند و تعداد زیادی زخمی شده‌اند. 

اعتراضات مسالمت‌آمیز دیروز در واکنش به افشای ابتلای معلمه زینت به کرونا در زندان آغاز شد. این اعتراضات امروز كه دادگاه ایالتی كادونا، محاکمه این زوج را به حدود چهل روز دیگر در ماه مارس موكول كرد، ادامه یافت.

این زوج در پرونده قتل یک مقام امنیتی در جریان قتل عام بیش از هزار نفر از طرفداران جنبش اسلامی در زاریا به دست نیروهای مسلح نیجریه در سال 2015 در آنچه به عنوان تله‌ای برای آنها خوانده شده، متهم شده‌اند.

علی رغم این واقعیت که بیش از هزار طرفدار بی‌گناه جنبش اسلامی در حملات زاریا قتل عام شدند، حتی یک مقام مسئول در مورد این قتل‌ها متهم و محاکمه نشده است. پرونده این کشتار در حال حاضر در مرحله تحقیقات مقدماتی در دادگاه کیفری بین‌المللی است.

دادگاه عالی فدرال، عالی‌ترین دادگاه نیجریه، در سال 2016 بازداشت این زوج را خلاف قانون اساسی دانست و به دولت نیجریه دستور داد تا 16 ژانویه 2017 آنها را آزاد کند و غرامت بپردازد. با این حال، این حکم هرگز اجرا نشده است. در عوض برای انحراف پرونده، مقامات ایالت کادونا تصمیم گرفتند که این زوج را در سال 2018 تحت پیگرد قانونی قرار دهند.

بازداشت طولانی آنها با تعویق مکرر دادرسی حتی در شرایط مواجهه با شیوع بیماری همه‌گیر کرونا در زندان‌های این کشور، بخشی از روند بدرفتاری مداوم علیه آنها را تشکیل می‌دهد که این دیدگاه را تقویت می‌کند که مقامات نیجریه‌ای از سیستم قضایی سوء استفاده می‌کنند تا آنها را در زندان نگه دارند، به این امید که در آنجا به صورت آرام بمیرند.

خشونت‌هایی که علیه هواداران نهضت اسلامی انجام شده است، همانند آنچه که در سال 2015 اتفاق افتاد، بخشی از همین روند تلاش برای نابود کردن این جنبش است.

مسعود شجره، رئیس انجمن اسلامی حقوق بشر در لندن گفت: بسیار مضحک است که عدالت همچنان از معلمه زینت و شیخ ابراهیم زکزاکی دریغ می‌شود، حتی پس از شش سال بازداشت که در آن مقامات نتوانسته‌اند آنها را به جرمی محکوم کنند. در این سال‌ها، تعداد زیادی به خاطر اعتراض به بی‌عدالتی در کمال خونسردی به قتل رسیده‌اند. جامعه بین‌المللی قصد دارد تا چه زمانی اجازه دهد دولت نیجریه به قتل شهروندان خود ادامه دهد؟ 
انتهای پیام
captcha