به گزارش ایکنا به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۸۳۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی عصر روز گذشته هفتم بهمن ماه، به ریاست حسن روحانی و با حضور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و حجتالاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه برگزار شد.
بر اساس این گزارش، سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در انتهای این جلسه و در جمع خبرنگاران گفت: رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابتدای این جلسه ایامالله دهه فجر را گرامی داشت و بر اینکه انقلاب اسلامی ایرانی یک انقلاب فرهنگی بوده و استمرار آن نیز بر بنیان فرهنگ است تأکید کرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به مصوبه اول جلسه پیرامون هیئت تجدید نظر مصوب شورا در وزارتخانههای علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی (مصوبه ۶۳۰ شورا)، گفت: حکم عضویت دو نفر نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در هیئت تجدید نظر دانشگاه آزاد اسلامی به اتمام رسیده بود که بر اساس مصوبه جلسه، محمدرضا مخبر دزفولی و عبداله جاسبی برای سه سال بهعنوان نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی در این هیئت انتخاب شدند.
وی با اشاره به مصوبه دوم جلسه در خصوص مصوبه شورای راهبری استعدادهای درخشان (مصوبه ۵۰۲ شورا) گفت: در ترکیب اعضای این شورا به پیشنهاد وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اصلاحی صورت گرفت که بر اساس آن رئیس بنیاد ملی نخبگان با توجه به تناسب مأموریت به عضویت این شورا درآمد.
عاملی با بیان اینکه مصوبه بنیادین جلسه ۸۳۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بود، تصریح کرد: این سازمان عهدهدار امور مرتبط با تعلیم و تربیت دوران کودکی با محوریت خانواده شد، البته خانواده در همه مراحل زندگی محور تعلیم و تربیت و تقویت دانش و تواناییهای دینی و ارزشی و مهارتهای زندگی فرزندان است.
وی اضافه کرد: با توجه به عصر فوقالعاده پیچیده و چند متغیرهای که در آن زندگی میکنیم، آگاهیبخشی به خانواده در خصوص حساسیتها و مهارتهای مهم اجتماعی، تقویت دانش مجازی و سایر توانمندیها که مبتنی بر توجه به زمان و تعلیم و تربیت با تکیه بر علوم اسلامی و علوم تخصصی مرتبط با کودک است، اهمیت پیدا میکند و در واقع مبنا ارتباط و تعامل با خانوادهها خواهد بود.
عاملی اظهار کرد: در دوره مهدکودک و پیشدبستانی اولاً نیازمند معلمین متخصص امر کودک هستیم و در ثانی تقویت تواناییهای مهم مرتبط با زیر ساختهای اساسی اجتماعی شدن و فرهنگی شدن کودک هستیم.
وی افزود: مواردی مثل پرورش مهارتهای حسی- حرکتی، پرورش روحیه و رفتار عاطفی، تواناییهای مرتبط با مهارتهای ذهنی، پرورش صفات اخلاقی و رفتارهای اجتماعی مبتنی بر ارزشهای اسلامی، انس با قرآن و علاقه به یادگیری آن، تقویت ذوق هنری و زیباییشناسی، تبیین امور مهم مورد توجه دینی مثل راستگویی، صداقت در رفتار، تعهد فردی و اجتماعی و احترام به حقوق دیگران، پرورش هویت ملّی و احساس تعهد به هموطنان، پرورش مهارتهای زبان فارسی، ارتقای سطح بهداشت و ایمنی، آشنایی با محیط زیست، علاقه و انس با طبیعت و مراقبت از آن و همچنین توانایی کار گروهی و جمعی، نظم اجتماعی و احترام به قانون و مقررات مبنای توانمندسازی در این دوره سنی مهم که کودک از بالاترین سطح یادگیری برخوردار است، خواهد بود.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: از آغاز چهار سالگی تا دوران دبستان دوره یکساله مهد کودک و دو سال پیشدبستانی را پیش رو خواهیم داشت و راهبری، هدایت، نظارت، برنامهریزی و تأمین محتوای مناسب بر عهده وزارت آموزش و پرورش گذاشته شد و این سازمان ملی با مأموریت خانوادهمحوری مسئولیت نظارت و هدایت را عهدهدار خواهد بود، محور آموزشهای این دوره بر عهده بخش غیر دولتی و مردمی است و البته تمامی مدارس باید استانداردها، مقررات و ضوابط و کیفیت مورد نظر آموزش و پرورش را تأمین کنند.
وی افزود: یکپارچگی این مسئولیت در مصوبه ۸۳۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی تأمین شده بود و مجوزدهی و سایر شئون دوره کودکی از سازمان بهزیستی گرفته شد و به وزارت آموزش و پرورش بهصورت متمرکز واگذار شد.
عاملی با اشاره به پیشبینی هیئت امنا برای این سازمان در اساسنامه مصوب گفت: در این هیئت امنا بین دو تا چهار نفر از نمایندگان خانوادهها به انتخاب انجمن اولیا و مربیان و همچنین دو نماینده از رؤسای مهدکودکها عضویت خواهند داشت و اعضای حقوقی و حقیقی از جمله معاونین مرتبط آموزش و پرورش و همچنین نماینده حوزه علمیه قم و کانون پرورش فکری کودکان پیشبینی شده است و سازمان بر پایه ظرفیتهای علمی و تعلیم و تربیت دانشگاهها و سایر مراکز علمی و حوزوی کشور اداره خواهد شد.
وی افزود: در اساسنامه قانون تضاد منافع نیز پیشبینی شده است و کسانی که عهدهدار راهبری این حوزه هستند نمیتوانند به خودشان مجوز مهدکودک و پیشدبستانی خصوصی دهند و افرادی خارج از حلقه مسئولیت در آموزش و پرورش باید عهدهدار این مسئولیت باشند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: پیشبینیهای لازم در اساسنامه، به لحاظ اصول حاکم، وظایف سازمان و اهداف مشخص شده است و تدابیر لازم برای حمایتهایی که دولت باید از محل منابع عمومی برای تقویت کیفیت تعلیم و تربیت دوران کودکی در نظر بگیرد شده است که منع از تصدیگری دولتی و واگذاری امور به بخش خصوصی مورد تأکید ریاست محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر اعضای محترم شورای عالی بود.
در این جلسه، پس از بحث و گفتوگو و پیشنهاد اصلاحات در اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، اعضا به اتفاق اساسنامه را مورد تصویب قرار دادند. بر پایه این اساسنامه، راهبری یک دوره سنی جدید بر عهده آموزش و پرورش گذاشته شد و میتوان گفت یک مقطع مهم آموزشی که از تخصصیترین وجه آموزش برخوردار است به وظایف آموزش و پرورش به صورت منسجم اضافه شد.
انتهای پیام