راهکارهای مقابله با انتشار اخبار جعلی در جامعه
کد خبر: 3950264
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴
محمدصادق افراسیابی تبیین کرد؛

راهکارهای مقابله با انتشار اخبار جعلی در جامعه

معاون امور محتوایی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی به راهکارهای مقابله با انتشار اخبار جعلی اشاره کرد و گفت: گاهی اخباری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود با واقعیتی که رسانه‌های رسمی و معتبر نقل کرده‌اند متفاوت است و یا در جستجوی اولیه تیتر خبر متوجه می‌شویم خبر مربوطه صحیح است اما برای ۱۰ سال پیش است و به عنوان خبر امروز در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.

راه‌کارهای مقابله با انتشار اخبار جعلی در جامعه

به گزارش خبرنگار ایکنا، محمدصادق افراسیابی، معاون امور محتوایی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، با حضور در برنامه «هاشور» که از شبکه افق سیما پخش می‌شود، در سخنانی درباره اخبار جعلی و تعریف آن‌ها و راهکار‌های مقابله با آن اظهار کرد: فیک نیوز ناظر به رویداد‌هایی است که اتفاق نیفتاده و یا خبر ناصحیحی است و نیز شامل اخباری می‌شود که گاهاً هم اتفاق افتاده ولی با خبر صحیح مخلوط و نقل می‌شود و باور‌های اشتباه را به مخاطب منتقل می‌کند.

افراسیابی در ادامه درباره راهکار‌های جلوگیری از انتشار اخبار جعلی، افزود: خبر جعلی از ابتدای آفرینش حضرت آدم(ع) وجود داشته است و وسوسه‌های شیطان نیز در روایات آمده است. بنا بر سخنی از امیرالمؤمنین(ع) که می‌فرمایند: «انْظُر اِلی ما قالَ و لا تنظُرْ الی مَنْ قال»، یک بخشی از اخبار جعلی ناشی از این است که افراد مورد اعتماد مردم، اخبار جعلی را منتشر می‌کنند. باید حواسمان باشد که خود را با افراد نشردهنده این‌گونه اخبار پیوند نزنیم.

وی ادامه داد: یک راه این است که روایت‌ها و اخباری که می‌بینیم و می‌شنویم را با سایر دانسته‌هایمان تطبیق دهیم. وقتی برداشت‌های صحیحی در حوزه‌های مختلف داشته باشیم، در مواجهه با سخن و نقل سایرین، می‌توانیم آن را با برداشت‌های صحیح و دانسته‌های دقیق خود تطبیق دهیم.

افراسیابی با تأکید بر اینکه مردم باید نگاه نقادانه خود را تقویت کنند، گفت: صرف هنرمند بودن دلیل بر تخصص داشتن برای اظهار نظر در هر موضوعی نیست. اگر شخص هنرمند، در سایر مقوله‌های غیر تخصصی خود وارد شود، مردم چند پرسش را وجهه خود قرار دهند. نخست اینکه آیا این فرد متخصص است و دیگر اینکه آیا گفته این شخص با دانسته‌های ما تطبیق دارد یا خیر؟ در واقع درباره هر آنچه دیدیدم و شنیدم یک علامت سؤال قرار دهیم.

وی ادامه داد: گاهی اوقات اخباری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود با واقعیتی که رسانه‌های رسمی و معتبر نقل کرده‌اند متفاوت است.

به گفته معاون امور محتوایی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی؛ ۹۰ درصد اخبار هیجانی در شبکه‌های اجتماعی ریزش می‌کنند و بعدتر درمی‌یابیم این‌ها جعلی است و یا در جستجوی اولیه تیتر خبر متوجه می‌شویم، خبر مربوطه صحیح است و برای ۱۰ سال پیش است و به عنوان خبر امروز در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.
انتهای پیام
captcha