حمایت خیریه امدادگران عاشورایی از 70 هزار بیمار سرطانی
کد خبر: 3950276
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷
فتحیان بیان کرد:

حمایت خیریه امدادگران عاشورایی از 70 هزار بیمار سرطانی

رئیس هیئت مدیره امدادگران عاشورایی با اشاره به فعالیت این خیریه برای حمایت و درمان بیماران سرطانی و صعب‌العلاج، هزینه‌های جاری خیریه‌های حوزه سلامت را یکی از ضعف‌های موجود در این حوزه برشمرد.

حمایت از 70 هزار نفر بیمار سرطانی / لزوم کاهش هزینه‌های جاری در خیریه‌های سلامتبه گزارش خبرنگار ایکنا، سردار نصرالله فتحیان، رئیس هیئت مدیره خیریه امدادگران عاشورایی، در نشست خبری این خیریه که امروز هشتم بهمن‌ماه برگزار شد، با اشاره به سوابق این خیریه اظهار کرد: این افتخار را داشتیم که در زمان دفاع مقدس بتوانیم با تشکیل تیم‌های امداد اضطراری نزدیک به یک میلیون مجروح را مداوا کنیم. پس از دوران دفاع مقدس نیز به دنبال عاقبت به خیری بودیم و تصمیم گرفتیم از تخصص و مال و اموال خود زیر سایه حضرت زهرا(س) برای کمک به بیماران نیازمند استفاده کنیم.

وی افزود: ۱۸ سال از تأسیس این خیریه که از دل هیئت امدادگران عاشورایی تأسیس شد، می‌گذرد. در حال حاضر جمعیت زیادی از پزشکان، و پرستاران و دیگر نیرو‌های سلامت عضو این خیریه هستند و یا با آن همکاری می‌کنند و بخشی از وقت خود را برای بیماران قرار می‌دهند.

مشاور وزیر بهداشت گفت: اگر ظرفیت‌سازی خوبی کرده بودیم تا امروز  تمام جامعه پزشکی کشور عضو این بنیاد خیریه می‌شدند. متأسفانه ظرفیت ورودی این بنیاد بسیار کم بوده است.

وی با تأکید بر اینکه تا کنون خیریه‌ای با این ظرفیت وجود نداشته است، اظهار کرد: در حال حاضر ۴۸ شعبه امدادگران عاشورایی در سراسر کشور فعال است که در آن‌ها امدادگران دوران دفاع مقدس به همراه همسرانشان حضور دارند.

فتحیان تأکید کرد: اولین ویژگی این بنیاد خیریه پایداری آن است. در حال حاضر بیش صد نفر از نیروهای انسانی دوره جنگ از زمان تأسیس تا کنون در این بنیاد عضو هستند. بیش از ۲۰ هزار نفر از نیرو‌های پزشک و غیر پزشک نیز عضو بنیاد هستند و به صورت مداوم با ما همکاری می‌کنند.

وی با بیان اینکه این خیریه از ابتدای شیوع بیماری کرونا با اعلام آمادگی برای کمک‌رسانی در این حوزه وارد میدان مبارزه با کرونا شده است، گفت: وزارت بهداشت از حضور ما استقبال کرد و در همان ماه نخست بیش از ۲۰ هزار تخت بیمارستانی برای بیماران فراهم کردیم. ضمن اینکه دو نفر از امدادگران عضو این خیریه نیز در جریان مبارزه با کرونا به شهادت رسیدند.

رئیس هیئت مدیره خیریه امدادگران عاشورایی با بیان اینکه دومین ویژگی این خیریه شفافیت است، اظهار کرد: ورودی مالی و هزینه‌کرد‌های هر نهاد و مرکزی باید مشخص باشد، در این راستا از همان آغاز فعالیت، شفافیت را سرلوحه خود قرار داده‌ایم. اکنون نیز در حال راه‌اندازی سامانه مددکاری برای بیماران هستیم که تمامی مسائل مربوط به درخواست‌های مددجویان و کار انجام شده و هزینه‌ها برای آن‌ها به صورت شفاف در این سامانه تعریف و ثبت می‌شود.

وی ادامه داد: سومین ویژگی این خیریه خلاقیت و ابتکار است؛ در این راستا نیز اقدامات متعددی مانند راه‌اندازی پزشکی هسته‌ای، درمانگاه و ...... برای بیماران صعب‌العلاج و سرطانی انجام شده است.

فتحیان با بیان اینکه خیریه امدادگران عاشورایی به صورت مداوم خود را به روز می‌کند، گفت: در روز‌های سیل خوزستان و لرستان امدادگران عاشورایی، اولین گروهی بودند که موکب‌های خود را راه‌اندازی کردند و در کنار مردم این استان قرار گرفتند.

این پزشک پیشکسوت دفاع مقدس با بیان اینکه ۵۰ درصد خدمات امدادگران عاشورایی حمایتی است، گفت:‌ این خیریه علاوه بر خدمات پزشکی، پرستاری و سلامت، در حوزه کمک‌رسانی به افراد نیازمند نیز فعالیت می‌کند و در همین دوران کرونا امدادگران عضو این خیریه در حوزه کمک‌های مؤمنانه فعالیت‌های مختلفی انجام دادند.

وی یادآور شد: در کنار خیریه، هیئت امدادگران عاشورایی را داریم. این خیریه از دل همین هیئت تشکیل شد. افتخار ما این است که یک خیریه سلامت محور کاملاً مذهبی هستیم و هر سال در آستانه ولادت حضرت زهرا(س) مجمع عمومی خود را برگزار می‌کنیم.

فرمانده تیم‌های امداد اضطراری دفاع مقدس بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۷۰ هزار بیمار صعب‌العلاج و سرطانی به عنوان مددجو از خدمات این خیریه برخوردار هستند. یکی از اقدامات خیریه امدادگران عاشورایی اجرای برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت است. در حال حاضر برنامه پنج ساله تدوین کرده‌ایم و می‌خواهیم میزان مددجویان خود را از ۷۰ هزار نفر به ۱۰۰ هزار نفر برسانیم. ضمن اینکه افراد عضو را نیز از ۲۰ هزار نفر به ۳۰ هزار نفر برسانیم.

سردار سلیمانی؛ مؤسس امدادگران عاشورایی در کرمان


فتحیان در ادامه با اشاره به فعالیت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در این گروه خیریه اظهار کرد: سردار سلیمانی از اعضای هیئت امنای امدادگران عاشورایی بود و ایشان شعبه این بنیاد را در استان کرمان تأسیس کرد.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش ایکنا در مورد ضعف شبکه‌سازی بین گروه‌های خیریه حوزه سلامت اظهار کرد: در خیریه امدادگران عاشورایی شبکه‌سازی برای سرطان انجام دادیم و شبکه ملی خیریه‌های سرطان را تشکیل داده‌ایم. ۴۵ خیریه را با مرکزیت امدادگران عاشورایی ساختارمند کرده‌ایم. اگرچه شبکه‌سازی خیریه‌ها به صورت کلی یک کار حاکمیتی است که در دوره‌ای با تشکیل معاونت اجتماعی وزارت بهداشت آغاز و پس از مدتی متوقف شد، اما به هر صورت باید هماهنگی بین این خیریه‌ها وجود داشته باشد.

فتحیان بیان کرد: یکی از اشکالات کار خیریه‌ها هزینه‌های جاری است و باید تلاش کنیم این هزینه‌ها را کاهش دهیم و این مهم است که خیریه‌ها با نیرو‌های داوطلب کار خود را پیش ببرند.

وی با تأکید بر لزوم ورود خیریه‌های حوزه سلامت به مباحث پیشگیری اظهار کرد: یکی از اهداف شاخص ما ورود به سمت پیشگیری از سرطان به وسیله غربالگری است. در این راستا مرکز خود را به ماموگرافی تجهیز کرده‌ایم.
انتهای پیام
captcha