تلاش‌های ایکنا برای احیای سند راهبردی توسعه فعالیت قرآنی چهارمحال و بختیاری به نتیجه رسید
کد خبر: 3951326
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۵:۵۰
سند راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی / ۶

تلاش‌های ایکنا برای احیای سند راهبردی توسعه فعالیت قرآنی چهارمحال و بختیاری به نتیجه رسید

این روزها مهجور بودن قرآن کریم در جامعه عامل بسیاری از مشکلات کنونی است، اگر جامعه بتواند یک برنامه متناسب برای ارتباط با قرآن در زندگی همه افراد جامعه ایجاد کند، می‌توان با جرئت گفت بخش اعظمی از مشکلات حل می‌شود، اما شاهدیم این روزها کمبود اعتبار بهانه‌ای برای کم‌کاری در حوزه فرهنگ و امورات مرتبط با فعالیت‌های قرآنی است.

شورای هماهنگی توسعه فعالیت‌های قرآنی در چهارمحال و بختیاری از سال 1393 با حضور جمعی از فرهیختگان و قرآن پژوهان در استان تشکیل شد، شاید تصویب «سند راهبردی توسعه فعالیت قرآنی چهارمحال و بختیاری» را بتوان مهم‌ترین خروجی این شورا در طول چند سال فعالیت محدود عنوان کرد، این سند پس از تصویب در مهرماه سال 96 به‌صورت رسمی رونمایی شد و قرار بود اهداف این سند تا پایان سال 1404 با همکاری 25 دستگاه و نهاد فرهنگی محقق شود.

ارتقای سطح کمی و کیفی مراکز قرآنی چهارمحال و بختیاری، تأسیس مدارس قرآنی، توانمندسازی معلمان قرآن، توسعه فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی، تولید محتوای قرآنی در رسانه‌ها، تشکیل بانک جامع چهره‌های قرآنی چهارمحال و بختیاری، برگزاری دوره کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث در دانشگاه شهرکرد و حمایت از فعالیت‌های قرآنی بخش مهمی از اهداف سند راهبردی توسعه فعالیت‌های قرآنی چهارمحال و بختیاری بود که متأسفانه پس از گذشت نزدیک به چهارسال از رونمایی از این سند مورد بی‌مهری مسئولان فرهنگی استان قرار گرفته است.

در طول دهه‌های گذشته سندهای مختلفی در چهارمحال و بختیاری با موضوعات قرآنی، فرهنگی و ... تدوین شده است، اما معمولاً اجرایی شدن این اسناد توسعه‌ای در طول سالیان به‌علت کمبود اعتبارات، نبود عزم جدی از سوی دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی برای اجرایی شدن آن‌ها و ارجح بودن سایر موضوعات مانند مسائل اقتصادی، اشتغال و معیشت به مسائل فرهنگی متوقف و یا در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

رونمایی سند راهبردی توسعه فعالیت‌های قرآنی چهارمحال و بختیاری

مهدی پرتویی، فعال با سابقه قرآنی در چهارمحال و بختیاری و سرگروه تیم تدوینگر سند راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی استان، پیش از این در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، از پیش‌بینی اجرا نشدن این سند خبر داده و گفته بود: این سند حاصل کار و تلاش بیش از یک ساله یک مجموعه آکادمیک و صاحب‌نظر قرآنی بود.

پرتویی خاطرنشان کرده بود: در بدو رونمایی و ابلاغ سند بارها تذکر داديم بیم آن می‌رود که این سند نیز مانند بسیاری دیگر از طرح‌ها و برنامه‌ها تنها تشریفات رونمایی را طی کند و در عمل اجرایی نشود که متأسفانه همین اتفاق نیز افتاد و سند روی اجرا به خود ندید.

وی بیان کرد: در نشست‌های شورای هماهنگی و توسعه فعالیت‌های قرآنی با حضور مسئولان ارشد استان این تذکرات، هشدارها و نگرانی‌ها در راستای لزوم پیگیری مصوبات و اقدامات تعریف شده ارائه شد و در عمل‌، شاهد هستیم که این سند جامع و کامل به مرحله اجرا نرسید و جای این پرسش وجود دارد که چرا بندهای اجرایی این سند معطل مانده‌اند، البته با روندی که در تخصیص اعتبارات قرآنی در سطح کلان شاهد هستیم نباید منتظر اتفاقات خوبی در این خصوص باشیم.

شاید بتوان یکی از دلایل عمده محقق نشدن سند راهبردی توسعه فعالیت‌های قرآنی چهارمحال و بختیاری، منحل شدن شورای هماهنگی توسعه فعالیت‌های قرآنی استان و ادغام شدن آن با شورای فرهنگ عمومی دانست، قطعاً توجه به موضوعات قرآنی در شورای فرهنگ عمومی در این سال‌ها مورد غفلت واقع شده است.

کمبود اعتبارات فرهنگی و قرآنی که در سال‌های اخیر با شتاب به سمت صفر شدن پیش می‌رود و بلکه تخصیص نیافتن همین اعتبار اندک در سطح کلان و یا چگونگى هزينه كردن اعتبارات تخصیص یافته فرهنگی برای امور فرهنگی و قرآنی از سوی دستگاه‌ها، قصه پر غصه‌ای است که همچنان در این یا آن طرح قرآنی نقل می‌شود و گویی سر دراز دارد. نهادهایی که به‌عنوان سرمایه‌های مالی در سند راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی دیده شده‌اند خودشان با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند و در اين شرايط، هم‌افزایی و همدلی همه دستگاه‌ها و بسیج امکانات درون‌استانی می‌تواند تنها راه نجات سند راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی استان از بایگانی شدن دائمی باشد.

کلیت سند راهبردی بسیار ارزشمند است

ابراهیم شریفی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری و دبیر شورای فرهنگ عمومی استان نیز پیش از این در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، با اشاره به اینکه سند راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی استان بر اساس شرایط روز و ظرفیت‌هایی که استان داشت تهیه شد، اظهار کرد: این سند باید تا افق ۱۴۰۴ به اهداف تعیین شده دست می‌یافت و حیطه‌های گوناگونی از آموزش عمومی قرآن تا پژوهش و فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن را در بر می‌گرفت و اقدامات و اعتباراتی در این راستا پیش‌بینی شده بود.

وی با بیان اینکه کلیت سند راهبردی بسیار ارزشمند است، ادامه داد: توجه به سرمایه‌ها و پتانسیل قرآنی استان در این سند بسیار مهم است، حتی اگر بخش‌هایی از آن اجرایی شده باشد یا در فرصت باقیمانده اجرا شود، جای امیدواری دارد. اگر چه اعتبارات قرآنی و با نگاه کلی‌تر اعتبارات فرهنگی با کمیت و سرعت کمتری تخصیص می‌یابد اما نمی‌توان دست روی دست گذاشت تا این سند راهبردی و مهم که یک افتخار در سطح ملی و استانی است، روی زمین بماند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان تصریح کرد: شکی نیست که مشکل اعتبارات خیز اجرایی سند راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی را تحت تأثیر قرار داده و بهترین راهکار و تنها اقدامی که در شرایط فعلی می‌تواند اثرگذار باشد و به اجرای سند کمک کند هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی و قرآنی است که می‌توانند در شرایط کمبود اعتبارات، با بسیج تمامی امکانات و تجمیع ظرفیت‌های خود در راستای تحقق سند همکاری کنند.

شریفی تأکید کرد: نوع برنامه‌ها باید به سمتی پیش برود که بتوان با داشته‌ها و امکانات موجود دستگاه‌ها را به هم نزدیک کرد و هم‌پوشانی اتفاق بیفتد و با احصای مشکلات، در جهت تقویت کمبودها و کاستی‌ها با در نظر داشتن اهداف و افق سند راهبردی قرآنی، تلاش کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با ذکر اینکه این نهاد باوجود کمبود اعتبارات وظیفه ذاتی خود در حمایت از مؤسسات قرآنی را رها نکرده است، افزود: حمایت از مؤسسات، انجام آزمون‌ها و سایر برنامه‌های قرآنی اداره‌ ارشاد با قوت ادامه دارد اگرچه انتظارات بسیار بیش از این است. بسیاری از برنامه‌های قرآنی مخاطب‌محور هستند که شیوع ویروس منحوس کرونا تمامی این فعالیت‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده و این فضا از ما سلب شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری در مکتوبه‌ای خطاب به سازمان تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری اعلام کرد: «مناسب است اکنون که شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی با نظر وزارت ارشاد به سمت تعطیلی رفت و علی‌رغم کارهای خوبی از جمله سند راهبردی که تدوین شد، متأسفانه تداوم پیدا نکرد سازمان تبلیغات اسلامی استان پای به میدان گذاشته و با استفاده از ظرفیت دارالقرآن و ظرفیت‌های دیگر زمینه اجرایی شدن این سند را فراهم آورد و آن شورای تعطیل شده که مستمر در دفتر نماینده ولی‌فقیه برقرار و آثار خوبی داشت، احیا کند».

خبرگزاری قرآنی ایکنا در چهارمحال و بختیاری به‌عنوان یکی از دغدغه‌مندان در حوزه فعالیت‌های قرآنی در چندین گزارش خبری مفصل به موانع محقق نشدن «سند توسعه فرهنگ قرآنی استان» پرداخته است، این دغدغه‌مندی به همین جا ختم نشد و مسئول این خبرگزاری در نامه‌ای به نماینده ولی‌فقیه در استان اهمیت اجرایی شدن این سند را باوجود انحلال شورای هماهنگی و توسعه فعالیت‌های قرآنی و ادغام آن با شورای فرهنگ عمومی یادآور شد و خواستار پیگیری ایشان برای اجرایی شدن این سند شد.

تا سال 1404 شاید از نظر تقویمی زمان زیادی باقی‌مانده باشد، اما قطعاً این چهارسال همانند چهارسال گذشته از زمان رونمایی این سند به سرعت برق و باد می‌گذرد، اجرایی شدن «سند توسعه فرهنگ قرآنی استان» علاوه بر تخصیص اعتبار نیازمند همت از سوی نهادها و دستگاه‌های فرهنگی در استان است.

 

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
اکبری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۶ - ۱۷:۵۰
0
0
سلام. ولی هنوز که سند احیا نشده، جواب حاج آقا که احیا و نتیجه نیست!!! از تبلیغات پیگیر باشید.
captcha