مطالعه درباره سایر ادیان منجر به خوب زیستن می‌شود
کد خبر: 3951394
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۱
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب:

مطالعه درباره سایر ادیان منجر به خوب زیستن می‌شود

حجت‌الاسلام نواب اظهار کرد: همگان را به بازآموزی سایر ادیان توصیه می‌کنم؛ مخصوصاً مسئولان و تصمیم‌گیرندگان ادیان مختلف را دعوت می‌دهم که مطالعات خود در زمینه سایر ادیان را گسترش دهند، چراکه هر چه سطح معلومات گسترده‌تر باشد، به هم‌زیستی، بردباری و زیستن خوب و زیبا با سایر ادیان کمک خواهد کرد. 

ابوالحسن نواب

به گزارش خبرنگار ایکنا، گردهمایی وبیناری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با پیروان ادیان توحیدی و رونمایی از کتاب «شهدای پیروان ادیان توحیدی» امروز دوشنبه 13 بهمن‌ماه با حضور سیدعباس صالحی، وزیر ارشاد، محسن جوادی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شارلی انویه تکیه، نماینده آشوریان در مجلس، همایون سامه‌یح نجف‌آبادی، نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی، توماس میرم، اسقف اعظم کلیسای آشوریان کلدانی ارومیه، موبد فریبرز شهزادی، رئیس انجمن زرتشتیان یزد، اردشیر خورشیدیان، رئیس انجمن موبدان زرتشتی کشور و حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت و ضمن تبریک سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، گفت: من به عنوان رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، بین پیروان ادیان توحیدی و غیرتوحیدی و بین آحاد بشر هیچ تفاوتی نمی‌بینم و رساله فقهی بنده این است که همه انسان‌ها در همه ظواهر مشترک هستند و هیچ حکم فقهی متفاوتی ندارند.
 
وی ادامه داد: متأسفانه کج‌فهمی و بد‌فهمی از مفهوم ادیان، انسان‌ها را در قرون گذشته به جنگ و اختلاف واداشته و در حقیقت این انسان‌ها بوده‌اند که جنگ را بر دین تحمیل کرده‌اند و گرنه هیچ دینی جنگ را در ذات خود قبول یا تأیید نمی‌کند. ان‌شاءالله بشریت دیگر جنگ دینی و غیردینی را تجربه نکند، اما در دهه اخیر با جنگ‌های مذهبی مواجه شدیم که مرتبه‌ای دیگر از جنگ‌های دینی است و ان‌شاء‌الله برای همیشه پایان یابد و نام سردار بزرگ ما یعنی شهید سلیمانی که در پایان‌بخشی به جنگ‌های مذهبی تلاش کردند را گرامی می‌داریم.
 
حجت‌الاسلام نواب تأکید کرد: طی یک سال گذشته، با توجه به اینکه هیچ دستاورد بشری نتوانست کاری برای بشر در راستای مقابله با کرونا انجام دهد، لذا با وجود این همه دستاوردها،  انسان خسته و ناتوان با میلیون‌ها مبتلا و صدها هزار کشته همچنان با این بلا دست و پنجه نرم می‌کند، ولی انسان به این نتیجه رسید که دین و آرامشی که از آن به وجود می‌آید، می‌تواند بر بسیاری از مشکلات فائق آید.
 
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب تأکید کرد: انسان فهمید راهی برای ایجاد آرامش به غیر از بازگشت به درگاه قادر متعال ندارد. اینجانب ضمن تبریک مجدد و تأکید بر نکته‌ای که موبد بزرگوار جناب آقای خورشیدی گفتند، معتقدم نیازی شدید به بالا بردن دانش خود درباره ادیان داریم لذا همگان را به بازآموزی همه ادیان توصیه می‌کنم؛ مخصوصاً مسئولان و تصمیم گیرندگان ادیان مختلف را دعوت می‌دهم که مطالعات خود در زمینه سایر ادیان را گسترش دهند چراکه هر چه سطح معلومات گسترده‌تر باشد به هم‌زیستی، بردباری و زیستن خوب و زیبا با سایر ادیان کمک خواهد کرد. 
 
حجت‌الاسلام نواب تأکید کرد: ما در ایران اسلامی موفقیت‌های خوبی در این زمینه داشته‌ایم، اما مطمئن هستم اگر دانش افراد بالا برود، نگاه همه مردم همانند نگاه رهبر معظم انقلاب خواهد شد که وقتی برخی خواستند مانع حضور یک زرتشتی در شورای شهر یزد شوند، اما ایشان نهیب زدند و مانع اینکار شدند. هرچه دانش انسان نسبت به ادیان دیگر بالا برود، تحمل و بردباری و و درک درست وی از بقیه ادیان الهی نیز بالاتر خواهد رفت.
 
علی یونسی، دستیار رئیس جمهور در امور اقوام و مذاهب، سخنران بعدی این نشست بود که ضمن تبریک ایام الله دهه فجر اظهار کرد: حجت‌الاسلام نواب با تشکیل دانشگاه ادیان و مذاهب گامی بلند برداشتند و لازم است از ایشان تقدیر کنیم. همچنین جناب آقای ارزان در این زمینه اقدامات ارزنده‌ای انجام داده‌اند و از ایشان هم سپاسگزاری می‌کنیم. همچنین جناب آقای دکتر زارع، معاون بنده تلاش‌های بسیاری در زمینه برگزاری این مراسم و رونمایی کتاب انجام دادند.
 
یونسی تأکید کرد: هرچه ما به هم نزدیک‌تر باشیم و همدیگر را ببینیم و با هم صحبت کنیم، پرده‌های ابهام کنار زده می‌شود. بسیاری از ابهامات، تردیدها و شک‌ و دشمنی‌ها به این دلیل است که کمتر همدیگر را می‌بینیم و در واقع همدیگر را به خوبی نمی‌شناسیم؛ در حالی‌که اگر این شناخت از سنخ دانش و معرفت وجود داشت، حتماً همدیگر را می‌پذیرفتیم.
 
وی ادامه داد: خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ؛ ای مردم، ما همه شما را نخست از مرد و زنی آفریدیم و آن‌گاه شعبه‌های بسیار و فرق مختلف گردانیدیم تا یکدیگر را بشناسید، همانا بزرگوار و با افتخارترین شما نزد خدا با تقواترین شمایند، همانا خدا کاملاً دانا و آگاه است» (حجرات / 13) خداوند تنوع دینی و مذهبی ایجاد کرده و در آیات الهی به رسمیت شناخته و حتی فرموده است که ما این تفاوت‌های دینی را ایجاد کردیم تا همدیگر را بشناسید. لازمه این شناختن نیز ارتباط نزدیک افراد و ادیان است تا پرده‌های جهل و دشمنی کنار برود.
انتهای پیام
captcha