افزایش آمار ازدواج و کاهش طلاق در کشور
کد خبر: 3951856
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵
تندگویان خبر داد؛

افزایش آمار ازدواج و کاهش طلاق در کشور

معاون ساماندهی امور جوانان کشور از افزایش آمار ازدواج و کاهش طلاق طی سال جاری خبر داد و گفت: پس از ۲۵ سال شاهد افزایش نرخ ازدواج هستیم.

به گزارش ایکنا، نشست خبری محمدمهدی تندگویان، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و روز زن برگزار شد.

در این نشست، تندگویان ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این معاونت، با اشاره به برگزاری مراسم هفته جوان، گفت: در سال ۹۲، تعداد ۳۴۷ رویداد در هفته جوان برگزار شد اما سال ۹۸ حدود ۱۴ هزار و ۲۳۱ رویداد برگزار کردیم. در اردوهای گردشگری و هویتی نیز در سال ۹۲(یعنی ابتدای دولت) در کل کشور ۴۵ اردو برگزار شد در حالی که این رقم در سال ۹۸ به هزار و 61 مورد ارتقا یافت. 

وی ادامه داد: در ابتدای دولت ۱۶۶ جلسه گفت‌وگوی جوانان برگزار شد که سال ۹۸ این رقم به  پنج هزار و ۲۳۳ مورد رسید و برگزاری برنامه‌های فراغتی دهه کرامت نیز که از سال ۹۷ آغاز شده در سال ۹۸ به پنج هزار و 312  برنامه رسید. ویژه برنامه‌های فراغتی دهه ولایت نیز از سال ۹۷ آغاز شده که بیش از سه هزار برنامه را شامل می‌شود.

تندگویان در خصوص خانه‌های جوان نیز گفت: سال ۹۲ در کل کشور هیچ خانه جوانی وجود نداشت اما اکنون ۱۳۰ خانه جوان فعال در کشور داریم و احتمالاً تا پایان کار دولت، ۲۰۰ خانه جوان خواهیم‌ داشت. اجرای طرح‌ها و برنامه‌های جوانان در این خانه‌ها انجام می‌شود و سال ۹۸ بیش از دو هزار و 100 برنامه برگزار کردیم.

تدوین سند اوقات فراغت

وی از تدوین سند اوقات فراغت برای تقسیم کار دستگاهی با رویکرد اجرایی نیز سخن گفت و اظهار کرد: این سند به مراحل پایانی رسیده و در صورت تصویب در شورای عالی جوانان، از سال آینده شرح وظایف برای تمام دستگاه‌ها اجرایی خواهد بود. بحث اوقات فراغت همیشه یک عنوان کلی داشت و از سال آینده می‌توان عملکرد تک تک نهادها را بررسی کرد.

معاون ساماندهی امور جوانان وی افزود: در حوزه اشتغال و کار آفرینی نیز سیاست‌گذاری اشتغال با ماست اما از سال ۹۷ به بحث ایجاد اشتغال ورود کردیم و در مقطع و گام اول با نگرش به تشکل‌های مردم نهاد و ایجاد اشتغال و این تشکل‌ها آغاز به کار کردیم. اقدام دیگر ما نیز بحث آموزش‌های مهارتی بود که در راستای فرمان رهبری برای مهارت آموزی سربازان با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح اقدام کردیم.

معاون ساماندهی امور جوانان اضافه کرد: حمایت از برگزاری بیش از ۱۰۰ رویداد استارتاپی، حمایت از اجرای بیش از ۱۵۰ مورد طرح فناورانه، کار آفرینی، راه‌اندازی بازار مجازی تولیدات و محصولات جوانان، تولید ۱۰۰ قسمت مستند با موضوع جوانان کارآفرین، راه‌اندازی دبیرخانه گردشگری و کار آفرینی جوانان، تدوین محتوای آموزش کار آفرینی برای معلمان با محوریت استان یزد، تفاهم نامه با وزارت تعاون برای تعاونی‌های جوانان که در اکثر استان‌ها شکل گرفته است و تفاهم نامه با جهاددانشگاهی برای برگزاری رویدادهای کار آفرینی نیز از جمله اقدامات انجام شده است.

افزایش تعداد مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده

تندگویان از افزایش تعداد مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده به 500 مرکز تا پایان دولت خبر داد و اضافه کرد: یک فراخوان عمومی نیز به تمامی مشاوران داده شده تا اقدام به همکاری کنند. همچنین جشنواره فیلم ازدواج با نگرش نمایش فیلم‌های منتخب حوزه ازدواج و خانواده، برگزاری دو دوره جشنواره فیلم تدبیر زندگی، ارائه خدمات مشاوره به جوانان و زوجین که تا پایان ۹۹، بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر، آموزش‌های قبل و حین ازدواج و بیش از ۶۳ هزار کارگاه نیز برگزار شده است. ارائه خدمات مشاوره به زوجین بی‌بضاعت نیز در ۱۳ استان پر طلاق کشور و برای بیش از هزار زوج انجام شد.

وی در ادامه به ارائه خدمات مشاوره غیر حضوری و بهره‌مندی ۶۰۰ هزار نفر، تربیت پنج هزار مربی در دو سال گذشته، برگزاری ۱۷۷ کارگاه زوج درمانی، آموزش به زوجین در آستانه طلاق در ۲۲ شهر کشور، بردباری کارگاه‌های آموزشی مشاوره رایگان به خانواده‌های کشور، جنایت از ۱۸۰ طرح مردم نهاد جوانان، بحث مجمع ملی خیرین ازدواج در ۲۶ استاد فعال شده، نشست‌های تخصصی برای توسعه اجتماعی و ۵۰ کارگاه آموزشی برای اصحاب رسانه نیز اشاره و اظهار کرد: ۳۸۰ هزار خدمات مشاوره در ایام کرونا ارائه و هزار و 870  گفت‌وگوی رایگان مجازی برای ازدواج برگزار کردیم.

جوانان دیگر در صف دریافت وام هم باقی نمی‌مانند

وی در خصوص وام ازدواج نیز گفت: سال ۹۲ حدود ۲۹ هزار میلیارد ریال وام ازدواج پرداخت کردیم که سال ۹۸ و تا پایان سال ۹۹ با شیب فعلی حدود ۴۵۰ هزار میلیارد ریال پرداخت وام ازدواج را خواهیم داشت. خوشبختانه جوانان دیگر در صف دریافت وام هم باقی نمی‌مانند. طی ۹ ماه گذشته نیز ۸۰ درصد متقاضیان دریافت وام، مبلغ خود را دریافت کردند.

تندگویان از ورود به موضوع بازی‌های یارانه‌ای و تولید چندین بازی با موضع آسیب‌های اجتماعی نیز خسن گفت و اظهار کرد: ارائه وام‌های اشتغال، مسکن، تأمین جهیزیه، اعطای مسکن و کالا به زوجین جوان و ... نبا کمک خیرین و به صورت هدفمند انجام شده است.

افزایش ازدواج؛ کاهش طلاق

وی از افزایش آمار ازدواج خبر و داد و گفت: هر سال آمار ازدواج در کشور منفی بوده اما امسال در ۹ ماه سال جاری، پنج درصد رشد ثبت ازدواج و سهدرصد کاهش ثبت طلاق را داشتیم و پس از ۲۵ سال شاهد افزایش نرخ ازدواج بودیم. حذف مراسمات به دلیل شیوع کرونا و کاهش رسم و رسومات یکی از دلایل مهم افزایش ازدواج است. البته تا رسیدن به ثبت آمار دقیق در کشور فاصله داریم. علیرغم اینکه احتمال افزایش نزاع‌های خانگی به دلیل شیوع کرونا را داشتیم اما شاهد کاهش طلاق بودیم. 

تندگویان تصریح کرد: در موضوع بیانیه گام دوم نیز بحث سند جامع سیاست‌گذاری گام دوم را انجام دادیم و مطالعات خوبی را انجام دادیم و هدف ما تبدیل این سند به یک سند اجرایی با نگرش به حوزه جوانان است. طی دو ماه آینده نیز این سند جامع تدوین خواهد شد. بر روی این بیانیه چهار پژوهش خوب انجام شده و در موضوع تشکل‌ها در ابتدای دولت کم‌تر از ۱۰۰ تشکل داشتیم اما حال حدود سه هزار تشکل داریم که احتمالاً تا پایان دولت به سه هزار و 700 تشکل خواهیم رسید.

وی ادامه داد: طی تفاهم نامه با وزارت کشور صدور شناسه تشکل‌ها به صورت ملی انجام شده و تا امروز ۲۵۱ سمن موفق به دریافت شناسه شدند و امیدوارم سال آینده تشکل بدون شناسه نداشته باشیم. دو دوره انتخابات مجامع استانی نیز برگزار و دوره نهایی آن با حضور وزارت کشور برگزار شد؛ ما ۹۸ درصد آمار مشارکت در انتخابت را داشتیم و این امر نشان از اعتماد و استقبال جوانان از سمن‌ها دارد. ۵۵ کارگاه ملی برای توانمندسازی تشکل‌ها و حمایت از بیش از چهار هزار طرح نیز محقق شده است.

تندگویان در بحث اشتغال نیز گفت: با کمک دو بانک عامل سه هزار و 164 تسهیلات پرداخت شده و بیش از پنج هزار نفر نیز مشغول به کار شدند. ۶۴۰ فقره تسهیلات توسط یکی از این بانک‌ها پرداخت و بیش از هزار خروجی اشتغال در روستاها را داشتیم. در آموزش‌های مهارتی نیز تا امروز بیش از ۲۱ هزار و ۱۳۰ نفر مهارت‌های اشتغال و زندگی را طی کرده و مدارک بین‌المللی دریافت کرده‌اند. مراکز منش نیز امسال به ۱۰ مرکز رسیده است.

پیشنهاد وام تجمیعی

وی درباره پیشنهاد وام تجمیعی نیز اعلام کرد: این امر یک پیشنهاد خام است و به نظر بنده اعتبارات زیادی در کشور برای جوانان پردازند می‌شود اما خروجی آن برای جوانان مؤثر نیست. در حال حاضر وام مسکن، ازدواج و غیره پرداخت می‌شود اما پراکنده است. پیشنهاد بنده این بود که بخشی از این تسهیلات پرداختی تجمیع شود با بازپرداخت بلند مدت حدوداً ۳۰ ساله همراه باشد. این موضوع ظرف یک سال قابل انجام نیست و نیاز به عزم ملی دارد. این امر اصلاح در ساختار بودجه نیست بلکه انقلاب در بودجه است.

انتهای پیام
captcha