بهبودیافتگان کرونایی 15 هزار واحد پلاسما اهدا کردند
کد خبر: 3952476
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳

بهبودیافتگان کرونایی 15 هزار واحد پلاسما اهدا کردند

سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به مراجعه 18 هزار بهبود یافته کرونا برای اهدای پلاسما از اهدای 15 هزار واحد پلاسما از سوی این افراد به منظور نجات جان بیماران کرونایی خبر داد.

اهدای 15 هزار واحد پلاسمای بهبودیافتگان کرونابشیر حاجی‌بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به مراجعه یک میلیون و ۹۹۸ هزار و ۸۹۵ نفر برای اهدای خون در 10 ماهه نخست سال جاری گفت: از این تعداد مراجعه‌کننده، یک میلیون و ۵۸۱ هزار و ۱۸۰ نفر در سراسر کشور موفق به اهدای خون شده‌اند.

وی افزود: در 10 ماهه سال جاری دو میلیون و ۷۵۵ هزار و ۷۰۸ هزار واحد خون و فرآورده‌های خونی شامل گلبول قرمز فشرده شده، پلاکت و پلاسما در مراکز درمانی و بیمارستانی کشور توزیع شده است.

حاجی‌بیگی یادآور شد: ۳۴ درصد اهداکنندگان در گروه خونی O مثبت و فقط یک درصد از آن‌ها در گروه خونی AB منفی بوده‌اند؛ بر همین اساس AB منفی کمیاب‌ترین گروه خونی کشور است.

سخنگوی سازمان انتقال خون ادامه داد: بیشترین میزان اهدای خون در استان‌های تهران با ۱۵ درصد و استان فارس با ۷.۵ درصد و استان خراسان رضوی با هفت درصد بوده است. همچنین بیشترین میزان اهدای خون در استان‌های خراسان جنوبی و قم بوده است.
 
وی با بیان اینکه شاخص اهدای خون بانوان کشور در حال حاضر ۵.۲ است، اظهار کرد: بیشترین میزان رشد شاخص اهدای خون بانوان در ۱۰ ماهه سال جاری در استان‌های چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، هرمزگان و گلستان بوده است. ضمن اینکه بالاترین شاخص اهدای خون بانوان در کشور مربوط به استان‌های لرستان، کردستان و خراسان جنوبی هر یک با ۸ درصد بوده است.
 
حاجی‌بیگی با بیان اینکه بیشترین اهدای خون مستمر نیز در استان‌های سمنان با ۷۳ درصد، لرستان با ۶۵ درصد و مازندران با ۶۴ درصد بوده است، گفت: اهداکننده مستمر فردی است که در سال حداقل دوبار موفق به اهدای خون می‌شود یعنی سالی دوبار خون اهدا می‌کند.

وی همچنین در رابطه با میزان اهدای پلاسما از سوی بهبودیافتگان کرونا نیز گفت: از اول اردیبهشت‌ماه تا پایان دی‌ماه ۱۸ هزار نفر بهبودیافته کرونا برای اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۱۵ هزار واحد پلاسما دریافت شده است.
 
حاجی‌بیگی بیان کرد: تهران با دو هزار و ۸۰۰ واحد، آذربایجان غربی با هزار و ۴۰۳ واحد، خوزستان با هزار و ۱۳۲ و اصفهان با هزار و ۶۱ واحد بیشترین اهدای پلاسما را داشته‌اند.
انتهای پیام
captcha