کرونای انگلیسی جان 8 ایرانی را گرفت / امکان بازگشت محدودیت‌ها در روزهای پایانی سال
کد خبر: 3956001
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
لاری بیان کرد:

کرونای انگلیسی جان 8 ایرانی را گرفت / امکان بازگشت محدودیت‌ها در روزهای پایانی سال

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه کرونای انگلیسی جان هشت ایرانی را گرفته است، در مورد محدودیت‌های روزهای پایانی سال گفت: محدودیت‌های شب عید براساس میزان ابتلا و شدت بیماری تعیین می‌شود.

افزایش تعداد مبتلایان کرونای انگلیسی به 113 نفر/ محدودیت‌های شب عید به میزان شدت بیماری بستگی داردبه گزارش خبرنگار ایکنا، سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، امروز ششم اسفندماه، در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در رابطه با احتمال برقراری محدودیت قبل از عید اظهار کرد: محدودیت‌های وزارت بهداشت هوشمند بوده و براساس رنگ‌بندی‌هاست. اگر جایی همچنان زرد و آبی باشد در عید نیز همان محدودیت‌ها جاری است و اگر این رنگ‌بندی‌ها تغییر کند محدودیت‌ها نیز تغییر پیدا می‌کند.

لاری افزود: هرچه سیر بیماری افزایش پیدا کند محدودیت‌ها افزایش می‌یابد و این برای همه مردم و از جمله اصنافی که به دنبال کسب درآمد هستند و ... گران تمام می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه شیوع بیماری در خوزستان مجدداً آمار فوتی‌ها را افزایش داده است، گفت: روند ابتلا به بیماری در کل کشور افزایشی شده است. در بسیاری از استان‌ها روند ابتلا و در بسیاری از استان‌ها به صورت فاحشی روند بستری‌ها افزایش پیدا کرده است. باید این مسئله را در نظر گرفت که اگر در پیک قبلی خوزستان سه هفته طول می‌کشید تا آمار بستری افزایش پیدا کند امروز تنها یک هفته برای افزایش میزان بستری کافی است.

وی در ادامه با بیان اینکه یک امیدی به نام واکسن وجود دارد که در کشور ما نیز موفقیت‌هایی به دست آمده است، گفت: واکسن‌های ایرانی پیشرفت‌های خوبی داشته و برخی واکسن‌های خارجی نیز مجوز مصرف ضروری گرفته‌اند. اگر مسیر دسترسی به واکسن به خوبی پیش برود تا پاییز سال آینده حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد جامعه واکسینه می‌شوند.

لاری گفت: علی‌رغم این واکسیناسیون، همچنان باید رعایت کنیم تا درصد قابل قبولی از جمعیت واکسینه شوند و خدایی نکرده با سهل‌انگاری و ایجاد موج احتمالی در اسفندماه، تعداد دیگری از شهروندان را از دست ندهیم.

وی در مورد محدودیت‌ها نیز گفت: اگر میزان ابتلا و بیماری افزایش یابد، محدودیت‌های پیشنهادی به ستاد ملی کرونا اعلام و در صورت تصویب اجرا می‌شوند. این ویروس جهش‌های مختلفی داشته و متأسفانه جهش‌های آن به سمت قوی شدن رفته و قدرت و سرایت بیماری افزایش پیدا کرده است. نمونه‌های جهش انگلیسی در کشور ما شناسایی شده است که سرایت آن بسیار زیاد بوده و شدت بیماری در آن افزایش پیدا کرده است و افراد زیر 20 سال را نیز بیشتر درگیر می‌کند.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: تا روز گذشته ۱۱۳ مورد فرد مبتلا به کرونای انگلیسی در کشور شناسایی شده‌ است که متأسفانه ۸ نفر از این افراد فوت شده‌اند. ضمن اینکه ۱۳ نفر مبتلا به ویروس جهش یافته نیز روز گذشته شناسایی شده‌اند.

وی ادامه داد: مبتلا‌یان به این ویروس نیز در خوزستان، تهران، ایلام، هرمزگان، بیرجند، لارستان شناسایی شده‌اند. برخی از افراد مبتلا به این ویروس سابقه سفر نداشته‌اند و این نشان می‌دهد که ویروس در کشور پخش شده و این نگران کننده است.

معاون وزیر بهداشت تأکید کرد: اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود می‌توان از ابتلا به این ویروس پیشگیری کرد؛ اما وقتی پروتکل رعایت نشود این ویروس به راحتی در کشور چرخش پیدا می‌کند.
انتهای پیام
captcha