فضل معنوی «سیدمرتضی» در برابر فضل علمی‌‌اش نادیده گرفته شد
کد خبر: 3956230
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸
آیت‌الله ری‌شهری:

فضل معنوی «سیدمرتضی» در برابر فضل علمی‌‌اش نادیده گرفته شد

آیت‌الله محمدی ری‌شهری گفت: به تعبیر یکی از بزرگان، امامزادگی سیدمرتضی فدای علم او شده است زیرا با امام معصوم چهار نسل فاصله دارد.

فضل معنوی سیدمرتضی فدای فضل علمی او شده استبه گزارش ایکنا، مراسم رونمایی از آثار کنگره بین‌المللی سیدمرتضی امروز، هفتم اسفندماه در مؤسسه دارالحدیث با پیام رهبر معظم انقلاب که از سوی رئیس دفتر ایشان قرائت شد همچنین پیام آیت‌الله العظمی جوادی آملی، با حضور آیت‌الله محمدی ری‌شهری، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع)، آیت‌الله استادی، استاد حوزه علمیه، حجت‌الاسلام مروی، تولیت آستان قدس رضوی و سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

آیت‌الله محمد محمدی‌ری‌شهری طی سخنانی گفت: پیامبر(ص) بعد از ذکر آن همه فضائل درباره امام علی(ع) همچنان می‌فرماید: یا علی، قسم به کسی که جانم در ید قدرت اوست، اگر از خطر غلو نمی‌ترسیدم، امروز درباره تو سخنی می‌گفتم که مسلمانان خاک زیر پای تو را توتیای چشم کنند.

وی افزود: این سؤال خیلی مهمی است که بعد از آن همه ذکر فضیلت از سوی پیامبر درباره امام که زبانزد روایات عام و خاص است، باز می‌گوید اگر از خطر غلو نمی‌ترسیدم، مطلبی می‌گفتم؛ یعنی پیامبر چه می‌خواسته در شأن و مقام امام(ع) بگوید؟ پیامبر همچنین درباره آن امام فرموده‌اند که یا علی، ما عرف الله الا انا و انت و ما عرفنی الا الله و انت و ما عرفک الا الله و انا؛ حالا ما می‌خواهیم درباره علی(ع) چه بگوییم؟

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) با تمجید از شخصیت سیدمرتضی که طبق گفته ابن حجر عسقلانی، در ماه رجب به دنیا آمده است، گفت: چه بسا وی در روز ولادت امام علی(ع) به دنیا آمده باشد؛ ابن حجر در مورد وی گفته است که او اولین کسی است که خانه خود را خانه علم قرار داد و در آن به مباحثه و مناظره با عالمان مذاهب پرداخت.  

این مفسر قرآن با بیان اینکه حتی این عالم سنی ماجرای دیدن حضرت زهرا(س) در خواب را از سوی والده سیدرضی و سیدمرتضی که بین شیعیان معروف است، بازگو کرده است، افزود: به تعبیر یکی از بزرگان، امامزادگی سیدمرتضی، فدای علم او شده است، زیرا با امام معصوم، چهار نسل فاصله دارد.

وی با اشاره به فرایند برپایی این همایش افزود: تعدادی از نهادها قصد داشتند مجموعه آثار این سید بزرگوار را احیاء و تنظیم کنند، ما در سال 1394 خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم فرمودند که شما این کار را بر عهده بگیرید به شرطی که آیت‌الله استادی ناظر علمی آن باشد.  

ری‌شهری ادامه داد: بنابر این این کار از سال 94 آغاز شد تا در سال گذشته به مرحله نهایی رسید، ابتدا با عتبه حسینیه تفاهم کردیم که کتاب را چاپ کنند، ولی چون هزینه زیادی داشت، امکان‌پذیر نشد، ولی به ذهن بنده روایت امام رضا(ع) «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا» به ذهنم خطور کرد و خدمت تولیت آستان قدس رسیدیم و ایشان هم پذیرفتند.

وی افزود: بنا بود این جلسه امروز در مشهد برگزار شود، ولی به علت کسالت بنده و آیت‌الله استادی و دیگر دوستان در اینجا برگزار می‌شود. کنترل نهایی آثار قبل از انتشار، چاپ وزین و عالی، برگزاری نشست‌های متعدد شامل 40 نشست از زحمات اصلی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در این همایش است. 

آیت‌الله ری‌شهری از رهبر معظم انقلاب به خاطر صدور پیام به کنگره همچنین از آیت‌الله جوادی آملی و افراد دخیل در برپایی آن تقدیر و تشکر کرد. 

انتهای پیام
captcha