برنامه‌های هفته «تربیت اسلامی» در یزد اعلام شد
کد خبر: 3956563
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۸

برنامه‌های هفته «تربیت اسلامی» در یزد اعلام شد

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش استان یزد در نشست خبری برنامه‌های هفته «تربیت اسلامی» در این استان را تشریح کرد.

برنامه های هفته تربیت اسلامی در یزد اعلام شدبه گزارش ایکنا از یزد، حسینعلی ملانوری، معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش استان یزد، امروز، 9 اسفند در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه از 8 الی 14 اسفندماه به عنوان هفته «تربیت اسلامی» نامگذاری شده، برنامه‌های این هفته را تشریح کرد.

وی؛ دیدار با آیت‌الله ناصری نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه یزد، دیدار با خانواده شهدای امور تربیتی، برگزاری دوره‌های آموزشی توانمندسازی مربیان و همکاران این حوزه، محافل انس با قرآن، دوره آموزشی مهدویت، تجلیل از مربیان برتر امورتربیتی، اجرای پویش‌های مختلف را از جمله برنامه‌های این هفته اعلام کرد.

ملانوری با اشاره به اینکه توانمندی‌های شهرستان‌ها و مناطق مختلف استان به صورت جامع در 4 برنامه تدارک دیده شده که در بستر شاد پخش خواهد شد گفت: یکی از فعالیت‌های مورد توجه این نهاد توانمندی دانش‌آموزان در حوزه پرورشی است لذا یکی از اقدامات در این زمینه بهره‌مندی از توانمندی‌ها و پتانسیل‌های پرورشی بویژه اماکن شامل اردوگاه‌ها، دارالقرآن‌ها و مراکز تربیتی در سطج استان است .

وی ادامه داد: برنامه‌هایی که در حوزه فعالیت‌های پرورشی به دنبال آن هستیم و در زیست بوم جدید کرونا نیاز به آن احساس شد، بحث مشاوره است که در قالب نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان از طریق سامانه نماد و همکاری نهادهای مختلف در طول این هفته به ارائه خدمات مشاوره‌ای پرداخته خواهد شد.

ملانوری با اشاره به راه‌اندازی اردوی مجازی راهیان نور در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از تهیه مستندی با همکاری صدا و سیمای مرکز یزد خبر داد و گفت: در این زمینه فرهنگ ایثار و شهادت در قالب فیلم داستانی به دانش‌آموزان عرضه می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش استان یزد گفت: در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت طرح «گنجینه خاکریز» شامل فعالیت‌های دانش آموزی در قالب ایثار و شهادت از دیگر برنامه‌های این نهاد است و همچنین برپایی نمایشگاه کتاب شامل بخشی از خاطرات فرهنگیان و همرزمانان شهدا و طرح «سرنوشت پژوهی» از دیگر اقدامات در این راستا است. 

وی،  کسب 75 رتبه برتر در سی و هشتمین مسابقات فرهنگی و هنری، کسب 9 عنوان برتر در بیستمین فراخوان پرسش مهر، 4 رتبه برتر در جشنواره عفاف و حجاب با عنوان «مهتاب در نور»، افتخار میزبانی جشتواره حمایت از کالای ایرانی و کسب 22 رتبه برتر، 7 رتبه برتر در جشنواه علوی و 5 رتبه برتر کشوری در جشنواه علمدار، افزایش 20 الی 25 درصدی حضور دانش‌آموزان در فعالیت‌های فرهنگی و هنری و مسابقات این حوزه در شرایط کرونا و اجرای  طرح لاله‌های روشن با حضور 92 هزار دانش آموز از جمله اقدامات در حوزه فرهنگی و هنری دانست.

ملانوری با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه اردوها و فضاهای پرورشی گفت: هرساله اعزام 500 تا 600 نفر زیارت اولی به مشهد مقدس انجام می‌شد اما مسال به دلیل کرونا این اقدام صورت نگرفت و در زمینه اردوهای کانون‌های فرهنگی و تربیتی در قالب اوقات فراغت طرح‌هایی اجرایی شد، هرچند اقدامات انجام شده در سال جاری به نقطه مطلوب نرسید زیرا که ایجاد یک تعادل بین حوزه آموزش و همچنین پرورش لازم و ضروری است و نگرش در حوزه تربیتی تمام ساحتی مورد توجه سند تحول بنیادین، رویکرد نصف، نصف در این زمینه را می‌طلبد لذا توجه هرچه بهتر و بیشتر خانواده‌ها به این سمت در اولویت قرار دارد تا ان‌شاءالله فعالیت‌های پرورشی در سطح مطلوب‌تری ارائه شود.

وی با اشاره به آسیب‌ها و چالش‌های حوزه پرورشی، عدم به روزرسانی فضاها و اماکن پرورشی و فرهنگی را از آن جمله دانست و گفت: مراکز مشاوره، دارالقرآن‌ها، اردوگاه‌ها و ... در سطح استان وجود دارد که به دلیل نبود امکانات و کمبود اعتبار از سطح بالایی برخوردار نیست و هنگامی که دانش‌آموزان به این مراکز مراجعه کنند، قطعاً به این سمت رغبتی نشان نمی‌دهند لذا باید از پتانسیل بین‌بخشی دستگاه‌های استان استفاده کرد و همچنین تغییر نگاهی در بین خیران مدرسه‌ساز ایجاد شود تا در کنار مدرسه‌سازی به این امر اهتمام داشته باشند، به عنوان مثال از هر 10 مدرسه یک کانون فرهنگی و تربیتی احداث یا امکانات آن به‌روزرسانی شود و این تغییر نگاه در حوزه فعالیت‌های پرورشی تحولی ایجاد خواهد کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه قرآن، عترت و نماز، استان یزد را در کشور سرآمد دانست و گفت: برای اولین بار دبیرخانه دانش‌آموزی بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز را میزبانی خواهیم کرد که ان‌شاءالله 18 اسفندماه اجلاسیه پایانی با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار خواهد شد. 

وی ارسال 18 هزار و 500 اثر به دبیرخانه دانش‌آموزی در این استان را یادآور شد و گفت: آثار در حال داوری است و استان‌های گلستان، آذربایجان شرقی و مازندران بیشترین مشارکت را در این اجلاسیه داشته‌اند.

ملانوری مشارکت 110 هزار دانش‌آموز در جشنواره بزرگ «قرآن، عترت و نماز»، کسب 27 رتبه برتر کشوری و قرارگیری استان در بین 3 استان برتر، مشارکت 2 هزار دانش آموز در نهضت حفظ جزء 30، برگزاری طرح «طنین تلاوت» که برای اولین بار دختران صاحب کرسی تلاوت شدند و مشارکت بیش از 600 دانش آموز دختر در این زمینه و ختم قرآن کریم را از دیگر اقدامات در این حوزه دانست. 

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش استان یزد، تأسیس مرکز نیکوکاری دانش آموزی، برگزاری 250 محفل قرآنی در هفته قرآن و عترت به صورت مجازی و حضوری، جشنواره هنر قرآنی دانش در 14 رشته، پویش‌های متعدد با رویکرد قرآنی از دیگر فعالیت‌ها در حوزه قرآن اعلام کرد.

وی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در حوزه عترت بیان کرد: اجرای طرح مصباح‌الهدی با محوریت امام سجاد(ع) با عنوان «اسوه نیایش»، مسابقه عطر انتظار با شرکت 22 هزار دانش آموز و یک هزار همکار فرهنگی، مشارکت 12 هزار دانش آموز در مسابقه صوتی نوای یار، ثبت‌نام بیش از 4 هزار نفر در جشنواره «بیعت در غربت» و برگزاری 160 جلسه مجازی گفتمان دینی با حضور 30 نفر از اساتید و مبلغان حوزه علمیه از اقدامات در این حوزه است.

ملانوری با اشار به اقدامات انجام شده در حوزه نماز، برگزاری برنامه‌ها با اولویت مدرسه‌محوری و دانش‌آموز محوری در میزبانی استان از اجلاس سراسری نماز را یادآور شد و از برگزاری پیش اجلاسیه‌هایی در این زمینه خبر داد و گفت: توسعه مرمت و بهسازی نمازخانه‌های مدارس در دستور کار قرار گرفت و مجمع خیران مسجدساز به نمازخانه‌ساز تغییر رویکرد داد و ان شاءالله در این زمینه اقدامات خوبی صورت خواهد گرفت.

وی بر ساماندهی نیروی انسانی تأکید کرد و گفت: در آینده‌ای نزدیک با موجی از بازنشستگی مواجه خواهیم شد و ممکن است با چالش جدی در این زمینه روبرو شویم زیرا که تأمین نیروی انسانی از دو مسیر؛ ماده 28 و نیروهای آزاد از طریق آزمون و دانشگاه فرهنگیان محقق می‌شود و از هر دو طریق نیروی انسانی که به آموزش و پرورش اختصاص داده شده، کفایت نمی‌کند و از طرفی از طریق نیروی سرباز طلبه و طرح امین نیروهایی به آموزش و پرورش تزریق می‌شوند و شاید بخشی از نیروی انسانی جبران شود ولی کمبود را جبران نخواهد کرد به نحوی که اکنون با کمبود مربی پرورشی و مشاور در مدارس استان مواجه هستیم. 

وی؛ در زیست بوم جدید کرونا نیازمندی به مشاوره را لازمه دانش آموزان دانست و گفت: تاکنون حمایت‌های خوبی از سوی مراکز مشاوره صورت گرفته است.

مباحث آسیب‌های اجتماعی و طرح یاری‌گران زندگی، توجه به مناطق حاشیه‌نشین شهر و روستاها، تشکل‌های دانش آموزی، مجلس دانش آموزی، اتحادیه‌های انجمن‌های اسلامی، بسیج و هلال احمر از دیگر مواردی بود که وی به آن اشاره کرد.

سعدی زارع‌شاهی، رئیس اداره امور تربیتی اداره‌کل آموزش و پرورش استان یزد نیز با اشاره به برگزاری ششمین جشنواره الگوهای برتر تدریس درس تفکر و سبک زندگی با هدف درونی شدن سبک زندگی ایرانی - اسلامی و تقویت قدرت تفکر در بین دانش آموزان نوجوان گفت: درس تفکر سبک زندگی ویژه پایه‌های هفتم و هشتم ارائه می‌شود و دانش آموز چگونه فکر کردن و مهارت‌های سبک زندگی و تاب‌آوری و مهارت نه گفتن را می‌آموزد و تمام دبیران این درس در جلسات مختلف آموزش داده می‌شود تا این درس به صورتی متفاوت ارائه شود.

انتهای پیام
captcha