نقش لندن در جنگ‌افروزی علیه یمن
کد خبر: 3957354
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
در گزارش Middle East Eye بررسی شد؛

نقش لندن در جنگ‌افروزی علیه یمن

محسن صدیقی، مدیر آکسفام در یمن تصریح کرد: در زمانی که به نظر می‌رسد ایالات متحده روابط خود را با عربستان ارزیابی می‌کند، از دولت انگلیس می‌خواهیم که همین کار را انجام دهد و فروش سلاح خود را به ریاض که درگیری در یمن را دامن می‌زند، متوقف کند.

به گزارش ایکنا، با وجود تلاش‌ها از سوی دولت جدید آمریکا برای خاتمه بحران یمن، به نظر می‌رسد که برخی دیگر از کشورهای حامی عربستان به دلیل منافع اقتصادی حاضر به اتمام این جنگ حداقل در کوتاه‌مدت نیستند.

پایگاه خبری Middle East Eye در گزارشی در مورد عملکرد دولت بریتانیا در رابطه با جنگ یمن نوشت: بریتانیا در اقدامی که توسط سیاستمداران و سازمان‌های غیردولتی به شدت محکوم شد، کمک‌های خارجی خود به یمن را در 2021 به نصف کاهش خواهد داد. جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا اخیراً در جریان کنفرانس تعهد سازمان ملل برای یمن اعلام کرد که بریتانیا در سال 2021، به کمک 87 میلیون پوندی (121 میلیون دلار) به این کشور جنگ‌زده متعهد است. این رقم به میزان قابل توجهی از 160 میلیون پوند (223 میلیون دلار) وعده داده شده در کنفرانس سال گذشته و کل 214 میلیون پوند (2978 میلیون دلار) کمک‌های مالی بریتانیا به یمن در سال‌های 2020-2021 کمتر بود.

کلورلی در این کنفرانس گفت: برای پاسخگویی به بحران یمن، بریتانیا حداقل 87 میلیون پوند در طول سال مالی آینده به یمن کمک خواهد کرد، تا کمک بریتانیا از زمان آغاز این درگیری به بیش از 1 میلیارد پوند برسد.

سازمان ملل متحد امیدوار بود که 3.85 میلیارد دلار در این اجلاس مجازی که بیش از 100 دولت و اهدا کننده در آن شرکت داشتند، کمک شود، اما تنها 1.7 میلیارد دلار از مقدار تعهد شده جمع‌آوری شد. سال گذشته، آژانس‌های امدادی حدود 1.9 میلیارد دلار دریافت کردند که تقریباً نیمی از مقدار مورد نیاز بود. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در این باره گفت: میلیون‌ها کودک، زن و مرد یمنی به شدت به کمک نیاز دارند. قطع کمک‌ها به نوعی مانند حکم اعدام است.

کاهش کمک‌های بریتانیا ضربه مهمی برای رسیدن به هدف 2021 خواهد بود. این کاهش بخشی از اعلامیه بحث برانگیز دولت بریتانیا در ماه نوامبر است که بودجه کمک‌های خارجی سالانه خود را از 0.7 درصد تولید ناخالص داخلی به 0.5 درصد کاهش داد.

 پس از اینکه سازمان ملل متحد هفته گذشته هشدار داد که یمن با بدترین قحطی در دهه‌های گذشته روبه‌رو است، جرمی هانت، وزیر خارجه اسبق بریتانیا با انتقاد از تصمیم دولت این کشور در مورد کاهش کمک به یمن گفت که این تصمیم عمیقاً ناامیدکننده و در بدترین زمان ممکن است.

هانت که رقیب بوریس جانسون، نخست‌وزیر برای رهبری حزب محافظه‌کار در سال 2019 بود، گفت: این به عنوان نتیجه تصمیمی اشتباه برای کنارگذاشتن تعهد 0.7 درصدی تلقی می‌شود. نادیده گرفتن یک کشور فراموش شده و مردم آن با ارزش‌های ما ناسازگار است، اقتدار اخلاقی ما را تضعیف می‌کند و از نفوذ ما می‌کاهد. ما باید در برابر چنین رنج‌هایی میزان حمایت خود را افزایش دهیم. قطع کمک به یمن در این زمان که خطر  بسیار زیاد است، قابل درک نیست.

لندن و سیاست طولانی‌تر کردن جنگ یمن با هدف فروش تسلیهات به ریاض

دیوید میلیبند، وزیر خارجه اسبق بریتانیا که اکنون مدیرعامل خیریه بشردوستانه جهانی کمیته نجات بین‌المللی است، دولت را به «افزایش خسارات شش سال جنگ بی‌نتیجه» متهم کرد.

ملیبند گفت: بریتانیا از تعهد 0.7 درصدی صرف نظر و به طور هم‌زمان اعتبار جهانی خود را تضعیف می‌کند.

در همین حال، اندرو میچل، نماینده محافظه‌کار و دبیر سابق توسعه بین‌الملل گفت که این تصمیم هزاران کودک را به گرسنگی محکوم خواهد کرد. این اصلاً سیاست خارجی منطقی نیست. در عوض، این نتیجه شکستن پیمانی است که در مانیفست حزب محافظه‌کار داده شده است.

لیزا ناندی، وزیر خارجه دولت سایه بریتانیا(اپوزسیون دولت)، این اقدام را اظهار نظری عمیقاً ناامیدکننده از سوی دولت خواند و گفت: علی‌رغم تمام حرف‌ها در مورد بریتانیای جهانی، این ما هستیم که تعهدات اخلاقی خود را کنار می‌گذاریم، از متحدان خود فاصله گرفته و درست همانطور که ایالات متحده آمریکا گام برداشته، گام برمی‌داریم.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان این کنفرانس متعهد شد که واشنگتن امسال 191 میلیون دلار به یمن کمک خواهد کرد که 35 میلیون دلار کمتر از مبلغ اعلام شده در سال گذشته است.

در ماه ژانویه، جو بایدن اعلام کرد که به عنوان بخشی از تلاش برای پایان دادن به جنگ در یمن، توقف موقت فروش اسلحه به عربستان و امارات را انجام خواهد داد.

بریتانیا با وجود تصمیم متحد خود(آمریکا)، تأیید کرده است که به تسلیح ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن ادامه خواهد داد.

 آخرین آمارهای دولتی ماه گذشته، نشان داد که لندن فروش اسلحه به ارزش 1.88 میلیارد دلار به ریاض ـ از جمله موشک و بمب ـ بین دوره جولای تا سپتامبر 2020 را مجاز دانسته است.

سارا والدرون، از ستاد مبارزه با تجارت اسلحه، گفت: این امر کمکی مخرب است و با توجه به بحرانی که بریتانیا به وجود آورده این کار فجیع‌تری است. بریتانیا مسئولیت مستقیم این فاجعه آشکار را از طریق تجهیزات تسلیحاتی و پشتیبانی بی‌چون و چرا از ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی بر عهده دارد که بسیاری از زیرساخت‌های یمن را نابود کرده است.

لندن و سیاست طولانی‌تر کردن جنگ یمن با هدف فروش تسلیهات به ریاض

هفته گذشته، مؤسسه خیریه جهانی آکسفام(Oxfam) که اقدامات حمایتی بشردوستانه در یمن انجام می‌دهد، دولت بریتانیا را به طولانی کردن جنگ داخلی با مسلح کردن عربستان سعودی متهم کرد.

محسن صدیقی، مدیر آکسفام در یمن به Middle East Eye اعلام کرد: در زمانی که به نظر می‌رسد ایالات متحده روابط خود با عربستان سعودی را ارزیابی می‌کند، ما از دولت انگلیس می‌خواهیم که همین کار را انجام دهد و فروش سلاح خود را که به درگیری در یمن دامن می‌زند به عربستان سعودی متوقف کند.

سخنگوی دفتر وزارت امور خارجه بریتانیا در پاسخ به نصف شدن بودجه گفت: بریتانیا در حمایت از مردم یمن به عنوان یکی از بزرگترین اهداکنندگان کمک‌های حیاتی و از طریق تلاش‌های دیپلماتیک برای برقراری صلح ثابت‌قدم است. از زمان آغاز درگیری، ما از میلیون‌ها یمنی آسیب‌پذیر با غذا، آب سالم و مراقبت‌های بهداشتی حمایت کرده‌ایم و این کار را ادامه خواهیم داد. ما از کرسی شورای امنیت سازمان ملل متحد استفاده و از طریق متحدان خود تلاش می‌کنیم تا برای حل دائمی منازعات تلاش کنیم. رهبران یمن برای توافق در مورد آتش‌بس باید به طور جدی با سازمان ملل همکاری کنند.

انتهای پیام
captcha