ابتهالی دلنشین از استاد محمد الطوخی؛ مبتهل برجسته مصری + فیلم
کد خبر: 3958173
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲

ابتهالی دلنشین از استاد محمد الطوخی؛ مبتهل برجسته مصری + فیلم

به بهانه سالروز وفات استاد محمد الطوخی؛ مبتهل برجسته مصری گزیده‌ای از زندگی قرآنی او به همراه ابتهالی دلنشین از این استاد برجسته مصری ارائه می‌شود.

به گزارش ایکنا به نقل از بوابه فیتو، استاد محمد الطوخی در سال 1922 میلادی در روستای سنتریس واقع در استان المنوفیه مصر چشم به جهان گشود. او در سنین کودکی قرآن را حفظ کرد و در سال 1932 میلادی برای ادامه تحصیل به الازهر رفت. پس از آن اجازه‌نامه علم قرائات را از الازهر دریافت کرد.
 
الطوخی قواعد زبان عربی را به خوبی فرا گرفت و اشعار و قصاید بسیاری می‌سرود. او هم در اجرای ابتهال، هم سرودهای دینی، و هم قرائت قرآن تبحر پیدا کرده بود.
 
رادیوی مصر بسیاری از آثار و قرائات او از جمله سیره پیامبر(ص) و مجموعه‌ای از ادعیه را ضبط کرده و در سال 1946 میلادی پس از ضبط چندین تواشیح از استاد الطوخی، لقب «منشد» (سرودخوان)  را برای او برگزید.
 
شیخ محمد الطوخی به بسیاری از کشورها از جمله اردن، عراق، سوریه، مالزی، پاکستان، ایران، قطر، اوگاندا و نیجریه سفر کرد و مجموعه‌ای از آثار صوتی خود را برای آنها ضبط کرد.
 
الطوخی در سال 1943 میلادی به عنوان قاری برای مسجد سلطان ابوالعلا تعیین شد و در طول زندگی خود مدال‌ها و نشان‌های بسیاری از کشورهای مصر، اردن، مراکش، قطر، عمان و ... دریافت کرد.
 
او در کمیته داوری مسابقات قرآن کریم بسیاری از کشورها نیز شرکت می‌کرد و در سال 1985 میلادی پس از قرائت قرآن در مراسم میلاد پیامبر اسلام(ص) در مسجدی در منطقه عین شمس مصر از سوی گروهی از شیوخ الازهر مورد تجلیل قرار گرفت.
 
او جمعه 6 مارس 2009 میلادی در سن 87 سالگی دار فانی را وداع گفت و پیکر او در روز شنبه 7 مارس 2009 به خاک سپرده شد.
 
در ادامه ابتهالی زیبا از این استاد برجسته مصری را مشاهده فرمایید:
 
انتهای پیام
captcha