وقتی هنر با معنویت تلفیق می‌شود / نیازمند روش‌های نو برای جذب به مساجد هستیم
کد خبر: 3958277
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰

وقتی هنر با معنویت تلفیق می‌شود / نیازمند روش‌های نو برای جذب به مساجد هستیم

ایکنا یزد به‌مناسبت 18 اسفند، سالروز تأسیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با مدیر مسئول کانون برتر کشوری به گفت‌وگو نشست و از علت برتری این کانون و وضعیت کنونی آن جویا شد.

وقتی هنر با معنویت تلفیق می‌شود / نیازمند روش‌های نو برای جذب به مساجد هستیمکانون‌های فرهنگی و هنری مساجد یکی از مجموعه‌های فرهنگی هنری کشور است که به برکت نظام جمهوری اسلامی از سال 1371 راه‌اندازی شد. در حال حاضر و پس از گذشت 28 سال، بیش از 25 هزار کانون فرهنگی و هنری در مساجد سراسر کشور فعال هستند که فرصتی برای حرکت‌های عظیم فرهنگی، هنری و دینی در مساجد است.

در واقع کانون‌های مساجد، پایگاه‌های جذب و تربیت جوانان هستند و به‌عنوان یکی از متولیان فرهنگی و هنری در مساجد امروز باید بیشتر به این امر توجه کنند تا بتوانند جذب را در مساجد دنبال کنند، زیرا که در شرایط کنونی جامعه، نوجوانان با شبهات بسیاری روبرو هستند و به نوعی باید پاسخی بر این شبهات داشته باشند. لذا، وظیفه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد بیشتر از پیش سنگین شده است. البته هر قدر به کانون‌های مساجد بها و ارزش داده شود، می‌توانند نسبت به جذب جوانان از طرق مختلف به مساجد تلاش و همت بیشتری داشته باشند.

در این زمینه زبان هنر را که بهترین ابزار برای ایجاد، بهبود و تقویت رفتارهای مثبت در جوانان و نوجوانان است را نباید نادیده گرفت، زیرا که یکی از مکان‌هایی که می‌تواند هم از نظر محتوایی و هم از نظر شکلی پیوندی را در این راستا ایجاد کند، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد هستند، در کنار حمایت‌هایی که باید صورت گیرد، کانون‌ها نیز باید برای حضور نوجوانان برنامه‌ریزی جامعی داشته باشند و از طریق تلفیق هنر با معنویت مسجد، در جذب نسل جوان به این نهاد دینی موفق‌تر‌ عمل کنند.

اکنون در استان یزد بیش از 800 کانون فرهنگی و هنری مساجد در حال فعالیت هستند که در این میان، کانون غدیر مسجد بلوری‌زاده، یکی از این کانون‌هاست که توانسته با تلفیق هنر و معنویت نسبت به جذب نوجوانان موفق باشد و در سطح کشور رتبه برتر را در بین 25 هزار کانون به دست آورد. 

محسن منشی‌زاده، مدیرمسئول کانون فرهنگی و هنری غدیر یزد در گفت‌وگو با ایکنا از یزد، با اشاره به آغاز فعالیت این کانون از سال 1389 در مسجد بلوری‌زاده، گفت: مساجد پایگاه اصلی جذب نوجوانان و جوانان هستند و البته باید برای جذب این قشر برنامه‌ریزی جامعی وجود داشته باشد.

وقتی هنر با معنویت تلفیق می‌شود / نیازمند روش‌های نو برای جذب به مساجد هستیم

وی ادامه داد: با توجه به نقشی که کانون‌های فرهنگی و هنری در این زمینه دارند، سعی شد با بهره‌مندی از ابزار هنر بتوانیم نقش اصلی را ایفا کنیم. لذا، برای تشویق و ترغیب نوجوانان به حضور فعال در مسجد و با توجه به علاقه‌مندی آنان به سرود و آواهای انقلابی، گروه سرود را راه‌اندازی کردیم.

منشی‌زاده افزود: امسال با توجه به استقبال نوجوانان محله برای عضویت در این گروه، نسبت به ثبت‌ نام و استعدادیابی نوجوانان اقدام شد که اکنون 60 نفر از نوجوانان محله در این زمینه در کانون فرهنگی و هنری مسجد بلوری‌زاده فعال هستند.

مدیرمسئول کانون غدیر یزد با اشاره به کسب رتبه‌های برتر گروه سرود این کانون، گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر و با همت نوجوانان این کانون توانستیم رتبه‌های برتر در سطح کشور و استان را کسب کنیم به نحوی که سرود «شلیک» کانون غدیر یزد به یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار راه یافت.

وی افزود: این نماهنگ به‌مناسبت شهادت شهید فخری‌زاده به مدت 48 ساعت پس از شهادت دانشمند هسته‌ای کشورمان تهیه و تولید شده بود که با حضور در جشنواره فیلم «عمار» به عنوان آثار منتخب اکران معرفی شد و این در حالی است که این اثر در بین 220 نماهنگ ارسالی به دبیرخانه جشنواره مورد توجه قرار گرفت.

مدیرمسئول کانون فرهنگی و هنری غدیر یزد با اشاره به علت برتری این کانون‌ در طرح ملی فهما و در بین 25 هزار کانون کشوری، اظهار کرد: انگیزه، توان بالا و استعداد زیاد بچه‌های مسجد در کسب رتبه‌های برتر نقش مؤثری داشت و البته اعضای کانون با عشق و علاقه به اهل بیت(ع) و نیت خالص بدون هیچ چشمداشتی در حال فعالیت هستند که امیدواریم مسئولان استان از کانون‌های مساجد حمایت داشته باشند و برای آنها بها و ارزش قائل شده تا بچه‌های مسجد با انگیزه بیشتری در راستای ترویج فرهنگ ناب اسلامی تلاش کنند.

شیوه‌های سنتی برای جذب به مساجد پاسخگو نیست

حجت‌الاسلام مظفر سالاری، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان یزد نیز به ایکنا گفت: تمام هدفی که این نهاد دنبال می‌کند، جذب نوجوانان و جوانان به مساجد است. بنابراین، شیوه‌های گذشته شاید اکنون با توجه به نیازمندی‌های مخاطبان جوابگو نباشد، لذا باید به شیوه‌های جدید و نو در زمینه فرهنگی و هنری روی آورد.

وقتی هنر با معنویت تلفیق می‌شود / نیازمند روش‌های نو برای جذب به مساجد هستیم

وی ادامه داد: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با خلاقیت و ابتکار زمینه‌های اجرای فعالیت‌هایی را فراهم می‌کنند که کودکان و نوجوانان در برنامه‌هایی که مدنظر و مطلوب آنهاست و نسبت به آن ابراز علاقه دارند، حضور فعال داشته باشند.

سالاری افزود: البته شیوه‌های سنتی فعالیت‌ها اعم از قرائت قرآن، اجرای تواشیح و برپایی جشن‌ها در مساجد همچنان پابرجاست، اما اجرای برنامه‌های هنری اعم از نمایش، ساخت فیلم، داستان‌نویسی، شعر و ... و همچنین برنامه‌هایی به انضمام اردوهای تفریحی در شرایطی که فراهم باشد و همچنین مهارت‌افزایی و اشتغالزایی برای اقشار مختلف به‌ویژه نوجوانان در دستور کار کانون‌ها قرار دارد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان یزد، گفت: اکنون سه هزار مسجد در سطح استان وجود دارد و 850 کانون در سطح استان که از این تعداد 330 کانون در شهرستان یزد قرار دارد، فعال هستند، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، گسترده در تمامی نقاط استان است و این کانون‌ها منحصر در شهر نیستند، بلکه در تشکیل کانون‌های فرهنگی و هنری توجه عمیقی به روستاها و مناطق محروم شده است.

نقش پررنگ کانون‌ها در کرونا

وی با اشاره به شرایط کنونی جامعه ناشی از شیوع کرونا، گفت: شاید از ابتدای شیوع ویروس کرونا نقش عبادی مساجد و برگزاری نماز جماعات تعطیل شد، اما کارکردهای اجتماعی و فرهنگی مساجد قوت بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرد و در قالب‌های مختلف نسبت به رسیدگی و حمایت از نیازمندان اقداماتی انجام شد که با همت خیران و برخی نهادها توزیع بسته‌های گوشت به سیل‌زدگان ابرکوه و بسته‌های معیشتی به نیازمندان محلات از جمله این اقدامات است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان یزد با اشاره به وجود 330 کتابخانه مسجدی در این استان، گفت: این کتابخانه‌ها باید بروزرسانی شود و نیازمند شکلی در خور شأن کودکان و نوجوانان است که ان‌شاءالله با همت کتابخانه‌های عمومی استان، کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان و همچنین اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نسبت به بروزرسانی و مناسب‌سازی فضاها در وضعیت مطلوب‌تری برای جذب کودکان و نوجوانان قرار گیرد.

وی با اشاره به درخشش کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد این استان از برتری کانون‌های استان در طرح ملی فهما خبر داد و بیان کرد: کانون‌های مساجد به‌عنوان بزرگترین ظرفیت‌های مردمی هستند که توانسته‌اند فعالیت‌های فرهنگی و هنری در بستر مساجد پیگیری و اجرا کنند.

درخشش یزدی‌ها در جذب جوانان به مسجد

سالاری افزود: خوشبختانه کانون‌های فرهنگی و هنری در سطح مساجد استان یزد به‌خوبی توانسته‌اند برنامه‌های فرهنگی و هنری را دنبال کنند و در این قالب بستر را برای جذب جوانان و نوجوانان به مساجد آماده و تقویت کنند.

سالاری بیان کرد: در سال گذشته در نخستین رویداد ملی فهما شاهد حضور پررنگ کانون‌های مساجد استان یزد در این طرح بودیم که سه کانون در جمع 10 کانون برتر کشور قرار گرفتند و تعدادی از کانون‌ها نیز در بخش‌های مختلف شایسته تقدیر شدند.

وی ادامه داد: خوشبختانه امسال نیز در طرح ملی «ایران قوی» بار دیگر حضور کانون‌های مساجد استان به‌خوبی صورت گرفت که در ارزیابی‌های اولیه و بر اساس امتیازات دو کانون غدیر یزد و آیت‌الله حائری میبد توانستند در بین پنج کانون برتر کشور قرار گیرند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان یزد بیان کرد: همچنین در این راستا تعداد 18 کانون استان نیز در رواق‌های مختلف حضوری پررنگ داشته‌اند که داوران در حال ارزیابی آنها هستند و امیدواریم در رواق‌های مختلف نیز شاهد این درخشش کانون‌ها باشیم.

انتهای پیام
captcha