منجم بحرینی آغاز روزه‌داری را 24 فروردین اعلام کرد
کد خبر: 3958289
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸

منجم بحرینی آغاز روزه‌داری را 24 فروردین اعلام کرد

یک منجم بحرینی گفت که امسال شهروندان این کشور از 13 آوریل برابر با 24 فروردین 1400 روزه‌دار خواهند شد.

به گزارش ایکنا به نقل از روزنامه الوطن، علی الحجری، منجم بحرینی گفت که امسال اول ماه رمضان سال 1442 هجری قمری برای کسانی که به تقویم‌های نجومی اعتماد دارند، سه‌شنبه، سیزدهم آوریل 2021 (24 فروردین 1400) است و برای کسانی که به شیوه رؤیت هلال ماه اعتقاد دارند، روز چهارشنبه، 14 آوریل 2021 (25 فروردین 1400) اول ماه مبارک رمضان است، کما اینکه هر دو گروه روزه‌داران درباره 30 روزه بودن ماه رمضان امسال اتفاق نظر خواهند داشت.

الحجری با محاسبات نجومی که برای ماه مبارک رمضان انجام داد، اعلام کرد که طول ماه مبارک 30 روز و در واقع 720 ساعت است و کل دوره روزه‌داری در این ماه مبارک برای بحرینی‌ها با محاسبه مدت روزه‌داری از هنگام اذان صبح تا هنگام اذان مغرب و غروب آفتاب 432 ساعت و 56 دقیقه خواهد بود.

الحجری همچنین گفت که ماه مبارک رمضان هنوز در بهار نجومی است و در سال 2024، آغاز ماه مبارک در پایان زمستان و روزهای آخر ماه مبارک در بهار خواهد بود و ان‌شاءالله در سال 2026  ماه رمضان کاملاً در فصل زمستان خواهد بود.

براساس آمارهای جدید جمعیت مسلمانان جهان 1 میلیارد و 600 میلیون نفر است كه مناسك و آیین‌های دینی آنها همچون ماه رمضان با استهلال ماه صورت می‌گیرد.
استهلال(هلال‌بینی) تلاش برای رؤیت هلال ماه را گویند. این عمل دارای ارزش نجومی است، زیرا ماه قمری ممكن است ۲۹ یا ۳۰ روزه باشد و مشاهده ماه نو گاه كاری دشوار و نیازمند محاسبات نجومی است. از نظر اسلام نیز این كار مهم و مستحب محسوب می‌شود. زیرا مناسبت‌های دین اسلام بر مبنای گاه‌شمار قمری تنظیم شده‌ است.
اختلاف در آغاز و پایان ماه قمری موضوعی است كه در هر ماه قمری اتفاق می‌افتد. معمولاً اغلب كشورهای عربی ـ اسلامی در آغاز ماه‌های رمضان، شوال و ذی‌الحجه كه موسم برگزاری بزرگ‌ترین عیدها و مراسم مذهبی مسلمین است، دچار اختلاف می‌شوند و بروز اختلاف بر سر یك روز در میان كشورهای اسلامی طبیعی است.

انتهای پیام
captcha