پاپ راهی واتیکان شد / حضور پاپ در عراق محصول تلاش‌های شهید المهندس است + فیلم
کد خبر: 3958318
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
با پایان سفر؛

پاپ راهی واتیکان شد / حضور پاپ در عراق محصول تلاش‌های شهید المهندس است + فیلم

رهبر کاتولیک‌های جهان پس از سفر تاریخی سه روزه خود به عراق قبل از ظهر امروز، 18 اسفند بغداد را به مقصد رم ترک کرد. رئیس جماعت علمای عراق امروز تأکید کرد دیدار پاپ با مسیحیان عراق در موصل محصول جهاد کفایی آیت الله سیستانی در مبارزه با داعش و مبارزات شهید ابومهدی المهندس است.

به گزارش ایکنا به نقل از رسانه‌های عراقی، پاپ پس از یک سفر سه روزه به عراق امروز دوشنبه خاک این کشور را ترک کرد. هواپیمای پاپ از فرودگاه بین‌المللی بغداد برخاسته و عازم رم شد تا به این سفر تاریخی و پر سر و صدا پایان دهد.

پاپ در سفر به عراق با مقامات بلندپایه سیاسی و مذهبی این کشور از جمله آیت‌الله سیستانی در منزل ایشان در نجف اشرف دیدار و گفت‌وگو کرد.

دیدار حدوداً یک‌ساعته پاپ فرانسیس با آیت‌الله سیستانی در روز شنبه با دو بیانیه از سوی دفتر مرجعیت عالیقدر عراق و واتیکان خاتمه یافت؛ در بیانیه هر دو طرف بر هم‌زیستی بین ادیان و مذاهب و مقابله با خشونت و تروریسم تأکید شد.

پاپ پس از آن به استان ذی‌قار رفت و در شهر اور منسوب به زادگاه حضرت ابراهیم(ع) سخنرانی کرد.

پاپ همچنین روز یکشنبه سفری به اربیل داشت و در جریان آن با مقامات محلی منطقه کردستان عراق نیز به گفت‌وگو نشست و سپس به موصل مرکز استان نینوا در شمال غربی عراق رفت و در کلیسای حوش البیعه این شهر که توسط داعش تخریب شده بود، سخنرانی کرد و سپس به قره قوش در استان نینوا رفت و سخنرانی کرد.

پاپ عراق را ترک کرد / حضور پاپ در عراق محصول تلاش‌های شهید المهندس است

رهبر کاتولیک‌های جهان عصر دیروز از قرقوش به اربیل بازگشت و با حضور ۱۰ هزار نفر در ورزشگاه «فرانسوا حریری» مراسم عشای ربانی و نیایش برگزار کرد.

پاپ شب گذشته به بغداد بازگشت و صبح امروز، 18 اسفند برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق در مراسم خداحافظی با او در فرودگاه بغداد حضور داشت.

پاپ عراق را ترک کرد / حضور پاپ در عراق محصول تلاش‌های شهید المهندس است

 برهم صالح، پس از حضور در مراسم خداحافظی با پاپ در توییتر گفت: با پاپ فرانسیس وداع کردیم بعد از اینکه وی سه روز مهمان عزیزی در بغداد، نجف، اور، نینوا و اربیل بود که نشان‌دهنده پیام بزرگ انسانی برای همبستگی با کشور ما بود؛ کشوری که دهه‌ها در معرض خشونت و درگیری قرار داشت. حضور اطمینان‌بخش او نوعی صلح و عشق به وجود آورد که در قلب همه اقوام که آرزوی امنیت و صلح را دارند، جاودانه خواهد ماند.

پاپ عراق را ترک کرد / حضور پاپ در عراق محصول تلاش‌های شهید المهندس است

سفارت عراق در واتیکان نیز امروز دوشنبه تأکید کرد که سفر پاپ همکاری بین‌المللی با عراق را در سطوح مختلف افزایش می‌دهد.

در زیر ویدئویی از مراسم بدرقه پاپ را مشاهده می‌کنید.

رحمان فرهان العامری، سفیر عراق در واتیکان گفت: دیدار پاپ فرانسیس فی‌نفسه پیام برادری و همبستگی با مردم عراق از همه مذاهب، فرق و اقوام است که با جنگ‌های بیهوده و خونبار و فجایع و تمام اشکال تروریسم روبه‌رو شدند.

وی افزود: پیام همبستگی پاپ تحت عنوان «همه ما برادر هستیم» ما را وادار می‌کند تا در مورد هدف اصلی این دیدار و نتایج منطقی آن از نو بیاندیشیم و به تمام عراقی‌ها انگیزه دهیم تا به سرزمین پدران و اجداد خود و به اعتقاد راسخ  خود به انبیاء و پیامبران متعهد و پایبند باشند.

پاپ فرانسیس نیز پس از ترک عراق در پیامی توئیتری دیگر روز جهانی زنان را به زنان عراقی تبریک گفت.

پاپ عراق را ترک کرد / حضور پاپ در عراق محصول تلاش‌های شهید المهندس است

در پیام او آمده است: می‌خواهم از ته قلب از همه بانوان و به خصوص زنان عراق تشکر کنم. بانوان شجاعی که با وجود همه زخم‌هایی که خورده‌اند، همچنان زندگی بخشند. باید به زنان احترام گذاشته شود و از آنها حمایت شود تا مورد توجه قرار گیرند و به آنها فرصت داده شود.

حضور پاپ در موصل نتیجه فتوای آیت‌الله سیستانی و تلاش شهید المهندس است

شیخ خالد الملا، رئیس جماعت علمای عراق در گفت‌وگو با پایگاه خبری المعلومه گفت: آمریکا نمی‌خواهد که عراق دوباره به یک کشور تبدیل شود و باید گفت اگر فتوای جهاد کفایی آیت‌الله سیستانی و مبارزات شهید ابومهدی المهندس که آمریکا او را ترور کرد نبود، پاپ نمی‌توانست به موصل سفر کند.

شیخ الملا گفت: نگرش‌های بی‌انتهای آیت‌الله سیستانی مورد تقدیر واتیکان قرار گرفت و مهم‌ترین بخش سفر پاپ به عراق همین دیدار پاپ با آیت‌الله سیستانی بود.

وی در عین حال نارضایتی سیاسی اهل تسنن از سفر پاپ به عراق را غیرقابل توجیه خواند و گفت: این سفر با دیوان وقف سنی هم هماهنگ شده بود.

پاپ عراق را ترک کرد / حضور پاپ در عراق محصول تلاش‌های شهید المهندس است

رئیس جماعت علمای عراق با تأکید بر اینکه سفر پاپ به موصل افشاگر جنایات داعش بود، گفت: اینکه پاپ دعوت به صلح می‌کند در حالی که البغدادی دعوت به تروریسم می‌کرد یعنی ما باید در نگرش‌های خود تجدید نظری جامع داشته باشیم.

شیخ الملا درباره حضور پاپ در کلیسای حوش البیعه شهر موصل گفت که حضور پاپ در موصل ما را به یاد آزادسازی کلیساها توسط شهید المهندس انداخت.

وی بر لزوم آغاز گفت‌وگوی ادیان در عراق تأکید کرد و گفت: از پارلمان می‌خواهیم کمیته‌ای برای تقویت فرهنگ گفت‌وگو تشکیل دهد. ما نیاز به ایجاد یک زبان گفت‌وگوی دینی واقعی داریم.

شیخ الملا گفت‌وگو در سایه تداوم نقض حقوق اقلیت‌ها را بی‌فایده خواند و گفت: در عین حال دولت عراق به ایجاد گفت‌وگوی ادیان در این کشور اهتمام دارد.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق هم امروز دوشنبه در پیامی به مناسبت اتمام سفر پاپ به عراق گفت: ملت عراق با همان لطف، سخاوت و اصالت انسانی كه داشتند از پاپ اعظم خداحافظی كردند. ملت عراق از اجماعی ملی در مورد دستیابی به اهداف عالی برخوردارند. نقطه‌ای روشن که ذات مهربان، مخلص و متمدن این مردم و اعتقاد آنها به ارزش‌های عدالت و صلح را مجسم می‌کند.

وی ادامه داد: پیام پاپ به تمام نقاط جهان رسید زیرا وی با قلبی پر از امید از شهرهای محبوب عراق دیدن کرد و این اتفاق پیام مردم ما را به همه مردم زمین رساند؛ پیامی که می‌گوید: ما مردم عراق، مردم تاريخ و تمدن، جنگ‌های بسياری متحمل شدیم و خون‌های زیادی در خاک ما ریخته شد. اما جوهر ما زنگار نزد، زیرا روح زندگی، عشق به صلح و پایبندی به ارزش‌های انسانی زنگ نمی‌زد.

پاپ عراق را ترک کرد / حضور پاپ در عراق محصول تلاش‌های شهید المهندس است

نخست‌وزیر عراق در ادامه از گروه‌های مختلف سیاسی،‌ نهادهای مدنی و جوانان معترض این کشور خواست به گفت‌وگو روی آورند و منافع کشور را ارجحیت داده و از زبان و گفتمان تنش دوری گزینند و برای موفقیت انتخابات زودهنگام آماده شوند و به ملت ما فرصت امید و اعتماد به کشور و نظام دموکراتیک را دهند.

الکاظمی همچنین تأکید کرد که گفت‌وگوی راهبردی با ائتلاف بین‌المللی تحت فرماندهی آمریکا برای ایجاد زمینه و جدول زمانی خروج همه نظامیان بیگانه از خاک عراق ادامه دارد.

نخست‌وزیر عراق همچنین گفت: ما از همه برادران عراق و همسایگان و دوستان آن می‌خواهیم ارزش‌های صلح و همکاری میان کشورهای منطقه را تحکیم بخشند و شبح جنگ‌ها، اختلافات و  کشمکش‌هایی را دور کنند که به نفع ملت‌های منطقه نیست.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha