همکاری ضعیف مسئولان گستره فعالیت گروه‌های جهادی را محدود می‌کند + فیلم
کد خبر: 3959501
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹
مدیر گروه جهادی شهدای نخلستان:

همکاری ضعیف مسئولان گستره فعالیت گروه‌های جهادی را محدود می‌کند + فیلم

مدیر گروه جهادی شهدای نخلستان استان کرمان با تأکید بر اینکه همکاری ضعیف مسئولان گستره فعالیت‌های گروه‌های جهادی را محدود می‌کند، تصریح کرد: توقعی که از مسئولان وجود دارد، حمایت و پشتیبانی بدون محدودیت از برنامه‌های گروه‌های جهادی است.

به گزارش ایکنا، گروه‌‌های جهادی یکی از پایه‌های خدمت‌رسانی به نقاط محروم کشور و نیازمندان و مستضعفان هستند و بدون داشتن هیچ‌ چشم‌داشتی به عرصه خدمت‌رسانی و رفع محرومیت پرداخته و خدمات شایانی را به نیازمندان ارائه کرده‌اند. با شیوع بیماری کرونا در کشور، فعالیت اغلب این گروه‌ها به سمت خدمات بهداشتی و کمک به کادر درمان بیمارستان‌های مختلف درگیر با بیماران کرونایی معطوف شده است.

بسیاری از این گروه‌ها علی‌رغم پیگیری خدمات جهادی گذشته خود، طبق فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی، قدم در عرصه کمک مؤمنانه و مواسات نهاده و طی نزدیک به یک سال گذشته خدمات فراوانی را به محرومان و خانواده‌های بیماران کرونایی ارائه کرده‌اند. اجرای برنامه‌های مختلفی همچون توزیع بسته‌های معیشتی، ضد عفونی اماکن عمومی و ... از جمله اقدامات مهم گروه‌های جهادی در این ایام است.

گروه جهادی شهدای نخلستان شهرستان کهنوج استان کرمان یکی از گروه‌هایی است که سابقه بیش از پنج سال فعالیت در حوزه خدمت‌رسانی به محرومان را در کارنامه خود دارد. این گروه جهادی در مواقع بحرانی به ویژه در زمان وقوع سیل در مناطق مختلف استان کرمان، به سرعت وارد میدان شده و نسبت به خدمت‌رسانی به مردم آسیب‌دیده اقدام کرده است.

همکاری ضعیف مسئولان گستره فعالیت گروه‌های جهادی را محدود می‌کند + فیلم

جلال مطهری، مدیر گروه شهدای نخلستان شهرستان کهنوج در گفت‌و‌گو با ایکنا، در رابطه با چگونگی راه‌اندازی و فعالیت‌های مختلف این گروه جهادی اظهار کرد: گروه جهادی شهدای پایگاه مقاومت جوادالائمه(ع) نخلستان از حوزه پیامبراعظم(ص) ناحیه سپاه شهرستان کهنوج سپاه ثارالله استان کرمان در سال ۱۳۹۵ و با نیت خدمت‌رسانی به مناطق محروم و نیازمندان تأسیس شد.

وی ادامه داد: این گروه جهادی با تعداد ۱۰ نفر نیروی مؤمن و بسیجی و با هدف کمک به افراد نیازمند و بی‌بضاعت و بدون سرپرست تشکیل شد تا واسطه‌ای بین افراد نیازمند و خیران باشد. به توفیق الهی فعالیت‌های جهادی خود را از حوزه تحت پوشش پایگاه آغاز کردیم که با استقبال خوب خیران توانستیم تا گوشه‌ای از مایحتاج فقرا و نیازمندان از جمله ارزاق این قشر ضعیف جامعه را در سطح شهرستان تأمین کنیم.

مطهری در ادامه افزود: در حال حاضر و با گذشت پنج سال از آغاز فعالیت‌های گروه، تعداد نیروهای ما به بیش از ۳۰ نفر رسیده است که با توجه به فعالیت گسترده گروه و مشاهده عملکرد آن از طریق گزارشات مختلفی که منتشر شده است و نیز کلیپ‌های تولید شده در فضای مجازی، گروه کوهنوردان شوباد کهنوج نیز که اکثریت ایشان از طایفه لورگ هستند، به جمع ما پیوستند و در حال حاضر نیز همکاری خوبی با ما دارند که تلاش‌های بی‌وقفه ایشان در رفع نیاز محرومان جای تقدیر و تشکر دارد.

مدیر گروه شهدای نخلستان شهرستان کهنوج بیان کرد: برنامه‌های کمک معیشتی از جمله کمک به ساخت سرویس بهداشتی در مناطق و روستاهای محروم سطح شهرستان کهنوج و دیگر شهرستان‌های استان کرمان، برق‌کشی و لوله‌کشی منازل نیازمندان، تعمیر و بازسازی منازل فرسوده مانند سیمان‌کاری داخل و پشت بام خانه‌ها همراه با شیب‌بندی و ایزوگام، همکاری با مرکز بهداشت در محلول‌پاشی و ضدعفونی مراکز آسیب‌پذیر و ... از جمله اقدامات این گروه جهادی در ایام مختلف سال بوده است.

مطهری با اشاره به فعالیت‌های مختلف گروه جهادی شهدای نخلستان در ایام شیوع کرونا اظهار کرد: با شیوع این بیماری در کشور، اقدامات گروه جهادی ما نیز علیرغم پیگیری‌ برنامه‌های گذشته، به سمت و سوی اجرای برنامه‌هایی در حوزه کمک مؤمنانه و مواسات سوق داده شد تا بتوانیم گامی هر چند کوچک در مسیر تحقق منویات مقام معظم رهبری در این زمینه برداشته باشیم. تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی و ارزاق در میان نیازمندان، تهیه و توزیع مواد بهداشتی همچون ماسک و ...، ضد عفونی کردن معابر و اماکن مختلف و ... از جمله برنامه‌های گروه جهادی ما طی یک سال اخیر بوده است.

وی در ادامه با اشاره به همکاری طایفه لورگ شهرستان کهنوج با گروه جهادی شهدای نخلستان تصریح کرد: یکی از نکات قابل توجه در زمینه توسعه فعالیت‌های گروه جهادی شهدای نخلستان، همکاری صمیمانه و بدون چشم‌داشت طایفه لورگ با ماست. در شهرستان کهنوج نیز مانند استان سیستان و بلوچستان، فرقه و طایفه‌ای زندگی می‌کنند که در سطح تمامی مناطق شهرستان و روستاهای مختلف آن زندگی کرده و با هم رابطه خویشاوندی و نسبی دارند. نام این طایفه در منطقه کهنوج، طایفه لورگ است و اغلب کمک‌هایی که گروه جهادی شهدای نخلستان به نیازمندان داشته نیز از سوی همین طایفه صورت گرفته است. در حقیقت اکثر اعضای گروه جهادی ما نیز از این طایفه هستند.

همکاری ضعیف مسئولان گستره فعالیت گروه‌های جهادی را محدود می‌کند + فیلم

مطهری در رابطه با میزان همکاری مسئولان با گروه جهادی شهدای نخلستان نیز بیان کرد: متأسفانه مسئولان همکاری چندانی با گروه‌های جهادی ندارند. ادارات مختلف خیلی به دنبال راه انداختن کار گروه‌های جهادی نیستند. برخی مسئولان اصلاً اعتقاد و باوری به گروه‌های جهادی نداشته و هیچ‌گونه همکاری و تعاملی با این گروه‌ها ندارند.

مدیر گروه شهدای نخلستان شهرستان کهنوج با تأکید بر اینکه همکاری ضعیف مسئولان گستره فعالیت‌های گروه‌های جهادی را محدود می‌کند، تصریح کرد: توقعی که از مسئولان می‌رود، حمایت و پشتیبانی از برنامه‌های گروه‌های جهادی است. مسئولان نهادهای مختلف می‌توانند از طریق کمک‌های مادی و در اختیار قرار دادن امکانات خود و یا حداقل از طریق حمایت‌ها و کمک‌های معنوی، از برنامه‌ها و فعالیت‌های گروه‌های جهادی حمایت کنند.

وی ادامه داد: برخی مواقع متأسفانه مسئولان دیرتر از گروه‌های جهادی در مناطق بحران‌زده و مصیبت دیده حاضر می‌شوند. برای مثال در هنگام سیل منطقه زهکلوت زمانی که گروه‌های جهادی در ابتدای بحران وارد کار شدند و نسبت به تخلیه گل و لای از منازل و مغازه‌های مردم بحران‌زده اقدام کردند، خبری از مسئولان نبود. متأسفانه تمامی نانوایی‌های منطقه در گل و لای فرو رفته بود و مردم حتی نان خشک نیز برای خوردن نداشتند. این گروه‌های جهادی بودند که از شهرستان‌های هم‌جوار وارد منطقه شده و طی روزهای اول تا سوم بحران، نان مردم را تأمین کردند.

همکاری ضعیف مسئولان گستره فعالیت گروه‌های جهادی را محدود می‌کند + فیلم

مطهری افزود: نیروهای جهادی در بعضی از روستاها و به دلیل آب گرفتگی و صعب‌العبور بودن منطقه، بعضا مسافت پنج تا 10 کیلومتری را برای تحویل نان طی می‌کردند. در این‌گونه موارد توقع و انتظار این است که مسئولان حداقل خودروهای سازمانی که توانایی حرکت در بخش‌های صعب‌العبور دارند را در اختیار گروه‌های جهادی قرار دهند.

مدیر گروه شهدای نخلستان شهرستان کهنوج تصریح کرد: ما برای ارسال مصالح ساختمانی به مناطق آسیب‌دیده نیاز به کمپرسی و شن فراوان داشتیم؛ چراکه در این مناطق هیچ‌گونه مصالح ساختمانی اعم از ماسه و بلوک و سیمان وجود نداشت و ما مجبور شدیم مصالح ساختمانی (بلوک و سیمان) را با خودروهای کرایه‌ای تأمین کنیم. مسئولان می‌توانستند حداقل کامیون‌های سازمانی خود را در اختیار گروه‌های جهادی قرار دهند. البته گروه‌های جهادی زیادی به منطقه اعزام شده بودند و شاید یکی از دلایل عدم همکاری مسئولان نیز عمق فاجعه و کمبود امکانات بود.

انتهای پیام
captcha