نیازمند نهادی ویژه برای حمایت از گروه‌های جهادی هستیم + فیلم
کد خبر: 3962117
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵
نگاهی به مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانشجویان؛

نیازمند نهادی ویژه برای حمایت از گروه‌های جهادی هستیم + فیلم

مدیر گروه جهادی شهید بارنامه کردستان با بیان اینکه کم‌کاری مسئولان نهادهای دولتی یکی از مهم‌ترین موانع و چالش‌های فعالیت گروه‌های جهادی است، گفت: نیازمند نهادی ویژه برای حمایت از گروه‌های جهادی هستیم تا در مواقع لزوم وارد میدان شده و گره از مشکلات این گروه‌ها باز کند.

به گزارش ایکنا، بدون شک یکی از اقشار تأثیرگذار در حوزه‌های مختلف اجتماعی کشور، دانشجویان هستند و احساس مسئولیت این قشر از جامعه در پديده‌های اجتماعی بسيار مثبت و مفيد بوده و به توسعه کشور در ابعاد مختلف می‌انجامد. حضور دانشجویان در مسائل مختلف اجتماعی می‌تواند زمینه لازم برای رسیدن یک جامعه به اهداف عالیه خود را فراهم کند.

حضور دانشجویان در رأس مسائل مختلف اجتماعی با توجه به انگیزه و دانش این قشر فرهیخته، آن‌چنان ضروری است که می‌توانند به عنوان پشتوانه تمامی آحاد مردم در مسائل مختلف باشند. دانشجویان باید به نقش و جایگاه خود در سطح جامعه آگاه بوده و مسئولیت‌های اجتماعی خود در قبال کشور را بپذیرند تا بتوانند متضمن آینده جامعه باشند.

بخشی از دانشجویان ایران اسلامی امروز به سطحی از دانش و آگاهی رسیده‌اند که علاوه بر تحصیل علم و دانش، به عرصه مسئولیت‌های اجتماعی نیز ورود پیدا کرده و گام‌های مهمی در این زمینه برمی‌دارند. دانشجویان توانسته‌اند ضمن ورود به عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، گام‌های مؤثری در حوزه توسعه کشور در ابعاد گوناگون بردارند و تأثیر ایشان در این حوزه‌ بسیار محسوس است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز همواره در فرمایشات خود بر لزوم حضور دانشجویان در عرصه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی کشور تأکید داشته‌اند. رهبر انقلاب در دیدار خود با دانشجویان، آن‌ها را به تلاش جدی و همه‌جانبه برای غلبه دادن گفتمان انقلاب در دانشگاه توصیه کردند. ایشان در ضمن این بحث فرمودند: «من به همه آن هسته‌های فکری و عملی جهادی، فکری، فرهنگی در سرتاسر کشور مرتباً می‌گویم که هر کدام کار کنید؛ مستقل و به‌قول میدان جنگ، آتش‌به‌اختیار».

این روزها یکی از میدان‌های حضور آتش‌به‌اختیار دانشجویان، حضور در میدان محرومیت‌زدایی و رفع فقر و مشکلات اقتصادی مردم است. البته بسیاری از دانشجویان انقلابی از مدت‌ها قبل و با لبیک به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با لزوم انجام حرکت‌های جهادی در کشور، وارد میدان شده و به خدمت‌رسانی در اقصی‌نقاط کشور می‌پردازند.

ورود دانشجویان به عرصه خدمت‌رسانی به مردم در قالب گروه‌‎های جهادی یکی از عرصه‌هایی است که باعث شده تا ایشان علاوه بر پیمودن مدارج علمی، به مراتب معنوی نیز دست پیدا کنند. دانشجویان این مرز و بوم بدون داشتن هیچ‌گونه چشم‌داشتی به گروه‌های جهادی پیوسته و نسبت به خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی در نقاط مختلف اقدام می‌کنند.

گروه جهادی شهید جلال بارنامه استان کردستان یکی از گروه‌های جهادی فعال دانشجویی است که طی بیش از 10 سال فعالیت خستگی‌ناپذیر خود توانسته است تا برنامه‌ها و اردوهای جهادی فراوانی را جهت رفع محرومیت از مناطق محروم و نیازمند استان کردستان اجرا کند.

نیازمند نهادی ویژه برای حمایت از گروه‌های جهادی هستیم

آراس صادقی، مدیر گروه جهادی شهید بارنامه استان کردستان در گفت‌و‌گو با ایکنا، در رابطه با چگونگی راه‌اندازی و فعالیت‌های مختلف این گروه جهادی اظهار کرد: گروه جهادی شهید جلال بارنامه که یکی از گروه‌های جهادی دانشجویی استان نیز است، در سال 1389 راه‌اندازی شده و طی 10 سال فعالیت خود دانشجویان زیادی را جذب برنامه‌ها و اردوهای جهادی کرده است.

صادقی با بیان اینکه این گروه جهادی زیر نظر دفتر بسیج دانشجویی حوزه شهید شهسواری استان کردستان فعالیت می‌کند، افزود: تعداد اعضای ثابت گروه بین 18 تا 25 نفر از دانشجویان در رشته‌های مختلف علمی است که هر کدام در تخصص‌های ویژه خود نسبت به خدمت‌رسانی به محرومان و نیازمندان اقدام می‌کنند.

مدیر گروه جهادی شهید بارنامه کردستان ادامه داد: با توجه به اینکه گروه جهادی ما یکی از گروه‌های دانشجویی فعال در سطح استان است، به ازای هر سال تحصیلی جدید، تعدادی از دانشجویان جدیدالورود به دانشگاه به گروه اضافه شده و تعدادی از دانشجویان عضو گروه نیز که در رشته‌های مختلف فارغ‌التحصیل می‌شوند، از فهرست اعضا خارج می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه فعالیت‌های گروه جهادی شهید بارنامه در حوزه‌های مختلف عمرانی، ساخت و ساز، آموزشی، دامپزشکی و پزشکی قرار دارد، تصریح کرد: یکی از نکات قابل توجه در حوزه فعالیت‌های جهادی، علاقه وافر دانشجویان به حضور در برنامه‌ها و اردوهای جهادی است و شاهد این موضوع هستیم که طی هر سال تحصیلی جدید، دانشجویان بیشتری جهت حضور در برنامه‌های جهادی ابراز تمایل دارند.

صادقی با اشاره به اینکه با وجود چنین دانشجویان علاقه‌مند به فعالیت‌های جهادی، آینده خوبی برای خدمت‌رسانی به مناطق محروم کشور ترسیم می‌شود، گفت: دانشجویان جوان کشور که هر کدام در رشته‌های مختلف علمی تخصص پیدا می‌کنند، می‌توانند با حضور در اردوهای جهادی و خدمت‌رسانی به محرومان، زمینه را برای محرومیت‌زدایی از نیازمندان و حرکت به سمت توسعه و پیشرفت فراهم کنند.

مدیر گروه جهادی شهید بارنامه استان کردستان در ادامه با اشاره به موانع موجود بر سر راه فعالیت گروه‌های جهادی نیز تصریح کرد: کم‌کاری مسئولان نهادهای دولتی یکی از مهمترین موانع و چالش‌های موجود است که باعث می‌شود تا گروه‌های جهادی نتوانند آن‌طور که باید و شاید به خدمت‌رسانی بپردازند.

نیازمند نهادی ویژه برای حمایت از گروه‌های جهادی هستیم

وی ادامه داد: البته برخی از مسئولان در نهادهای مختلف همکاری خوبی با گروه‌های جهادی دارند اما همین همکاری ضعیف و دست و پا شکسته نیز با فشار و سختی فراوان انجام می‌شود. در این زمینه نیازمند نهادی حامی برای گروه‌های جهادی هستیم که در مواقع لزوم و زمان‌هایی که گره در کار گروه‌های جهادی می‌افتد، وارد میدان شده و از گروه‌های جهادی حمایت کنند.

صادقی با اشاره به فعالیت‌های گروه جهادی شهید بارنامه و برگزاری اردوهای جهادی از سوی این گروه، اظهار کرد: طی سال گذشته برنامه‌های جهادی مختلفی را در قالب احداث پل در روستای سیاناو، توزیع یک هزار بسته بهداشتی در سطح شهر سنندج، توزیع ۴۵۰ بسته معیشتی از طرف ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، راه‌اندازی کارگاه تولید ماسک خانگی، بسته‌بندی ماسک همراه با پدالکلی، یک جفت دستکش و یک عدد ضدعفونی کننده، درخت‌کاری در اطراف کوه‌ها، ضدعفونی سطح شهر و ... انجام دادیم.

مدیر گروه جهادی شهید بارنامه استان کردستان ادامه داد: در حال حاضر در حال برنامه‌ریزی و اجرای پنجمین دوره از اردوهای جهادی هستیم اما هنوز هیچ مبلغی به حساب ما واریز نشده است که از دوستان سپاه ناحیه شهرستان سنندج که تاکنون از هیچ کمک و حمایتی نسبت به برنامه‌های گروه‌های دریغ نکرده‌اند، انتظار داریم تا این مسئله را نیز پیگیری کرده و ما را یاری کنند.

نیازمند نهادی ویژه برای حمایت از گروه‌های جهادی هستیم

وی افزود: تا پیش از این، برای هزینه‌های گروه جهادی خود از دسته چک استفاده می‌کردیم تا بتوانیم پس از اجرای برنامه‌های جهادی، هزینه‌های ایجاد شده را پرداخت کنیم، اما با اتمام برگه‌های چک، هنگامی که برای تعویض دست چک اقدام کردیم، بنا شد تا به جای آن، کارت اعتباری در اختیار ما قرار دهند که تاکنون خبری از کارت اعتباری نیز نشده است. امیدوار هستیم تا مسئولان نهادهای مربوط با درک شرایط، مشکلات موجود در این زمینه را مرتفع کنند تا بتوانیم هرچه بهتر و بیشتر نسبت به خدمت‌رسانی به محرومان اقدام کنیم.

صادقی در ادامه با ذکر مثالی در مورد مشکلات گروه‌های جهادی تصریح کرد: برای اردوی جهادی سال گذشته در روستای سیاناو، با فرمانداری قول و قرار گذاشتیم تا پول کرایه ماشین رفت‌وآمد اعضای گروه را تأمین کند، اما نه تنها هیچ مبلغی از سوی فرمانداری تأمین نشد، بلکه تمامی هزینه رفت‌و آمد را نیز خود اعضای گروه پرداخت کردند. متأسفانه هنوز هیچ خبری از پرداخت پول از سوی فرمانداری نیست.

مدیر گروه جهادی شهید بارنامه استان کردستان بیان کرد: همچنین، طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ نیز نسبت به اجرای اردوهای جهادی اقدام کردیم و اعضای گروه را طی هر روز از مریوان به سنندج می‌بردیم که تمامی هزینه‌های رفت‌وآمد، و خوراک اعضای گروه را با هزینه شخصی پرداخت کردیم. متأسفانه طی دو سال گذشته و با پیگیری‌های فراوانی که در این زمینه انجام دادیم، هیچ اعتباری از سوی نهادهای مسئول دریافت نکرده‌ایم.

وی در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد تا مسئولان نهادهای مختلف به ویژه نهادهای دولتی ضمن حمایت بیشتر از فعالیت‌های مختلف گروه‌های جهادی، زمینه را طوری فراهم کنند تا این گروه‌ها بتوانند بدون داشتن دغدغه‌های مالی و ...، نسبت به خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی از نقاط محروم کشور اقدام کنند.

انتهای پیام
captcha