اصول تغذیه در سحرهای ماه رمضان با توجه به شرایط کرونایی
کد خبر: 3964544
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶

اصول تغذیه در سحرهای ماه رمضان با توجه به شرایط کرونایی

مصرف سبزی‌هایی که تشنگی و خشکی گلو را کاهش می‌دهد و غذاهای سبک به همراه استفاده نکردن از مواد غذایی شیرین مهم‌ترین توصیه‌های غذایی برای سحرهای ماه رمضان در ایام شیوع کروناست.

به گزارش ایکنا، دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اصول تغذیه در ماه مبارک رمضان در شرایط کرونا را منتشر و توصیه‌های مهمی در این خصوص ارائه کرده است.

این دفتر با تأکید بر اینکه وعده سحری و دو وعده افطار و شام وعده‌های اصلی غذا در ماه مبارک رمضان هستند، در خصوص تغذیه در سحرهای ماه رمضان توصیه‌های زیر را ارائه کرده است:

نکات تغذیه‌ای مهم وعده سحر:

از غذاهای كم حجم و غنی از مواد مغذی که کم نمک، کم چرب و کم شیرین هستند استفاده شود. اصولا مصرف زیاد قند، نمک و چربی موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

مقدار مناسبی از سبزی‌های مختلف (سبزی خوردن و سالاد) مصرف شود. سبزی‌ها با دارا بودن مواد مغذی مختلف و آب، علاوه بر تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن، از تشنگی و خشکی گلو که می‌تواند فرد را مستعد ابتلا به بیماری کووید 19 کند، جلوگیری می‌كنند.

عدم مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری

مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری توصیه نمی‌شود. مواد غذایی شیرین با تحریک انسولین و ورود سریع قند خون به داخل سلول‌ها و در نتیجه افت قند خون موجب گرسنگی زودرس می‌شود.

با توجه به اینکه کم آب شدن بدن و خشکی گلو می‌تواند زمینه را برای ابتلا به کووید 19 فراهم کند، در وعده سحر سبزی‌هایی که آب بیشتری دارند و در طول روز از تشنگی و کم آبی بدن جلوگیری می‌کنند مثل کاهو، خیار و گوجه فرنگی مصرف شود. نوشیدنی‌های خیلی شیرین مثل نوشابه‌های گازدار، شربت‌ها و چای خیلی شیرین و چای پررنگ هم موجب تشنگی، خشکی دهان و گلو در طول روز می‌شوند و توصیه می‌شود در وعده سحر مصرف نشوند. چای پررنگ به این دلیل که مدر است می‌تواند موجب دفع آب بدن و کم آبی در طول روزه‌داری شود.

غذاهای پر پروتئین مثل انواع کباب، جوجه کباب، ماهی و غذاهای خشک و پر روغن مثل کتلت و کوکو، سوسیس و کالباس، پیتزا، کله پاچه و هم چنین غذاهای چرب و سرخ شده و پر ادویه موجب احساس تشنگی و خشکی دهان در طول روز می‌شوند. به ویژه در شرایط فعلی که با شیوع بیماری کووید 19 مواجه هستیم بهتر است در وعده سحر مصرف نشوند.

به طور کلی غذاهای ساده و سبک مثل انواع پلو و خورش در حجم کم (برای افرادی که فعالیت بدنی بیشتری در طول روز دارند) و یا غذاهای سبک‌تر شبیه وعده صبحانه (برای افرادی که در طول روز فعالیت کمی دارند) برای وعده سحر می‌تواند مناسب باشد.

انتهای پیام
captcha