شرایط و نتایج استغفار
کد خبر: 3965283
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶
شرح دعای روز پنجم /

شرایط و نتایج استغفار

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در هلال‌احمر استان یزد در شرح دعای روز پنجم به شرایط استغفار و نتایج آن می‌پردازد و مشکلات کنونی جامعه امروزی را غفلت از یاد خداوند و توکل به او دانست.

شرایط و نتایج استغفارحجت‌الاسلام مجتبی شعشعی، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر استان یزد در گفت‌وگو با ایکنا از یزد با اشاره به 3 نکته اساسی و کلیدی در دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان اظهار کرد: در فراز اول دعای این روز می‌خوانیم: «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِینَ؛ خدایا در این روز من را از مستغفران قرار دِه» البته لازم به ذکر است که استغفار حقیقی شرایطی دارد به عنوان مثال کسی که مال حرامی خورده باشد باید صاحبان مال را راضی کند. یا فردی که با مال حرام و رشوه و ربا رشد کرده باشد، باید سود این مال را به صاحبان آن بازگرداند و غذای کم و حلال خورده تا گوشتی که از حرام بر بدن او روییده، آب شود.

وی با اشاره به نتایج استغفار به روایتی از پيامبر اکرم (ص) که فرمودند: «مَنْ أَكْثَرَ اَلاِسْتِغْفَارَ جَعَلَ اَللَّهُ لَهُ مِنْ كُلِّ هَمٍّ فَرَجاً وَ مِنْ كُلِّ ضِيقٍ مَخْرَجاً وَ رَزَقَهُ مِنْ حَيْثُ لاَ يَحْتَسِبُ» اشاره کرد و گفت: کسی که زیاد استغفار کند، 4 چیز به دست می‌آورد: اول؛ اگر غم و غصه دارد، از این غم و غصه رهایی پیدا می‌کند. دوم؛ از هر ترس و واهمه‌ای ایمن می‌شود و ظرفیت مواجهه با آن را پیدا می‌کند. سوم؛ از هر سختی و مشقت و بن بستی یک راه برون رفت برای او در نظر گرفته و پیش روی او قرار می‌دهد و چهارم خدا از جایی که انسان گمان و فکر آن را نمی‌کند به او رزق و روزی می‌رساند.

شعشعی افزود: در زمان و روزگار کنونی مشکلاتی وجود دارد که شاید یکی از عوامل این باشد که نقش خدا و توکل به پروردگار متعال در زندگی‌ها کمرنگ شده است، خداوند در آیه 10 سوره نوح می‌فرماید: «فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُواْ رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّاراً یُرْسِلُ السَّمَآءَ عَلَیْکُم مِّدْرَاراً وَیُمْدِدْکُم بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ وَیَجْعَل لَّکُمْ جَنَّاتٍ وَ یَجْعَل لَّکُمْ أَنْهَاراً؛ پس گفتم از پروردگارتان آمرزش بخواهید که او بسیار آمرزنده است و آسمان را بر شما ریزش کنان مى‌‏فرستد و شما را با اموال و فرزندان یارى مى‌‏کند و براى شما (از همان آب باران) باغ‏‌ها قرار مى‌‏دهد و براى شما نهرها جارى مى‌‏سازد.» این فایده و ثمره استغفار است پس در این روز از خداوند می‌خواهیم خدایا ما را در این روز از جمله استغفار کنندگان قرار دِه.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر استان یزد با اشاره به فراز دوم دعای روز پنجم «وَاجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ عِبَادِکَ الصَّالِحِینَ الْقَانِتِینَ؛ و قرار دِه مرا در این روز از بندگان شایسته و فرمانبردارت» بیان کرد: هنگامی بنده در پیشگاه خداوند دارای مقام و منزلت است که واجبات الهی را انجام داده و از محرمات او بپرهیزد. آنگاه است که آن بنده به عنوان بنده صالح که مطیع پروردگار خویش است قرار خواهد گرفت که در این روز ما نیز از خداوند می‌خواهیم که ما را جزء بندگان صالح که مطیع اوامر او هستند، قرار دهد.

وی ادامه داد: «واجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ أَوْلِیائِکَ الْمُقَرَّبِینَ؛ و در این روز مرا از دوستان نزدیکت قرار ده،»، کسانی مقرب درگاه الهی قرار می‌گیرند که هیچ گاه از یاد خداوند در تمام لحظات عمر و حیات خویش غافل نشوند و بندگی خدا را فقط برای رضای خداوند انجام دهند. همان گونه که علی(ع) در مناجات با خداوند چنین فرمودند: «الهی ما عَبَدتُكَ خَوفًا مِن نارِكَ ولاطَمَعًا في جَنَّتِكَ، لكِن وَجَدتُكَ أهلًا لِلعِبادَةِ فَعَبَدتُك‌؛ بار خدایا! تو را به خاطر ترس از جهنمت و یا به جهت طمع به بهشتت عبادت نمی‌کنم، بلکه تو را شایسته عبادت یافتم، پس تو را عبادت می‌کنم» ما نیز در این روز از خداوند می‌خواهیم که به حق لطف و رحمتش ما را از دوستان و اولیاء و مقربان درگاهش قرار دهد. 

شعشعی بیان کرد: در پایان دعای روز پنجم می‌خوانیم: «بِرَأْفَتِکَ یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ، به حق مهربانی‌ات، ای مهربان‌ترین مهربانان» و از خداوند می‌خواهیم دعاهای ما را مستجاب کند.

انتهای پیام
captcha