مسیر صراط مستقیم
کد خبر: 3965576
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۸
شرح دعای روز ششم ماه مبارک رمضان؛

مسیر صراط مستقیم

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر استان یزد در ادامه شرح دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان به جزئیات دعای روز ششم این ماه پرداخت.

مسیر صراط مستقیمحجت‌الاسلام مجتبی شعشعی، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر استان یزد در ادامه شرح دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان با اشاره به دعای روز ششم این ماه، اظهار کرد: در فراز اول دعای امروز می‌خوانیم: «اللَّهُمَّ لاَ تَخْذُلْنِی فِیهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیَتِکَ؛ خدایا من را بخاطر تعرض به گناهان خوار نکن».

وی ادامه داد: گناه انسان را خوار و ذلیل می‌کند، هرچند شخصی تحصیلات عالیه و دارای مال و مکنت آنچنانی باشد ولی اگر گناه خدا را مرتکب شود و نور ایمان در وجو او کمرنگ شود و تقوای الهی را رعایت نکند، خداوند او را خوار و ذلیل می‌کند.

شعشعی افزود: در مناجات ابوحمزه ثمالی آمده: «أَنْتَ إِلَهِی أَوْسَعُ فَضْلا وَ أَعْظَمُ حِلْما مِنْ أَنْ تُقَایِسَنِی بِفِعْلِی وَ خَطِیئَتِی فَالْعَفْوَ الْعَفْوَ الْعَفْوَ سَیِّدِی سَیِّدِی سَیِّدِی؛ خدایا، فضلت ‏گسترده‌‏تر و بردباری‌‏ات بزرگ‏تر از آن است که مرا به کردار ناپسند و خطاکاری‏‌ام بسنجی، پس گذشت نما، گذشت نما، گذشت نما، آقای من، آقای من، آقای من». همان گونه که گناه انسان را زمین می‌زند و نافرمانی خدا او را خوار و ذلیل می‌کند مثل بنده‌ای که گوش به فرمان مولای خود نیست و عبدی که پای گریز دارد و از مولای و صاحب خود فرار می‌کند.

وی ادامه داد: گوش به فرمان خداوند تبارک و تعالی برای انسان عزت می‌آورد، در سوره مریم آمده است: «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا، همانا آنان که به خدا ایمان آوردند و نیکوکار شدند خدای رحمان آنها را (در نظر خلق و حق) محبوب می‌گرداند». همان گونه که امام خمینی(ره) در دل آحاد مردم ایران و بلکه جهانیان جایگاه دارد، چون او بنده و عبد خدا بود و فقط فقط برای رضایت خدا فعالیت می‌کرد و از خدا خشیت داشت نه از خلق خدا، در کنار ایمان، عمل صالح مدنظر داشت و توانست این انقلاب را به همراه ملت ایران به پیروزی برساند و مهرش را در دل همه افراد قرار داد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر استان یزد یادآور شد: ما نیز باید در این ماه مبارک عمل صالح انجام داده و به دنبال مادیات دنیوی و گناه نرویم و از خداوند بخواهیم مسیر صراط مستقیم را به ما نشان دهد همان گونه که در نمازهای یومیه حداقل ده بار واجب شده که از خداوند بخواهیم «اهدنا الصراط المستقیم».

وی بیان کرد: در ادامه دعای روز ششم می‌خوانیم: «وَ لاَ تَضْرِبْنِی بِسِیَاطِ نَقِمَتِکَ خدایا! مرا به ضرب تازیانه انتقامت کیفر مکن، وَ زَحْزِحْنِی فِیهِ مِنْ مُوجِبَاتِ سَخَطِکَ بِمَنِّکَ وَ أَیَادِیکَ، خدایا از موجبات سخط و خشمت مرا دور بدار به فضل و عطاهایت؛ یَا مُنْتَهَی رَغْبَةِ الرَّاغِبِین، ای خدایی که منتهای رغبت مشتاقان هستی»، در روایت وارد شده است که بعضی گناهان خدا را به غضب می‌آورد، آنگاه خدا قسم می‌خورد که به عزت و جلال خودم هرگز تو را نمی‌بخشم با اینکه خدا ارحم الراحمین است.

انتهای پیام
captcha