راه‌های بهره‌مندی از رحمت واسعه الهی
کد خبر: 3966420
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰
شرح دعای روز نهم رمضان المبارک /

راه‌های بهره‌مندی از رحمت واسعه الهی

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر استان یزد در شرح دعای روز نهم ماه رمضان به براهین ساطعه و راه‌های رسیدن به رحمت واسعه الهی اشاره کرده است.

ثبحجت‌الاسلام مجتبی شعشعی، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر استان یزد در گفت‌وگو با ایکنا از یزد، با اشاره به مفاهیم دعای روز نهم ماه رمضان اظهار کرد: در این روز از خداوند می‌خواهیم: «اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ نصیباً من رَحْمَتِکَ الواسِعَةِ خدایا! مرا امروز از رحمت گسترده خویش نصیبی قرار بده.»

وی با اشاره به اینکه همه عالم منطقه حکمرانی خدا است گفت: مردى خدمت امام حسين(ع) آمد و عرض كرد: من مردى گنهكارم و قدرت ترک گناه ندارم. مرا موعظه‌اى كن. سيدالشهدا فرمود: «پنج كار انجام بده و هر چه مى‌خواهى گناه كن» که یکی از این اقدامات که امام فرمودند این بود «از ولايت و قلمرو حكومت خدا بيرون برو، هر چه مى‌خواهى گناه كن.» این در حالی است که م در هر موقعیت جغرافیایی که واقع شویم، حکومت خدا است، همان طور که منطقه حکومت الهی وسیع و گسترده است، رحمت او نیز وسیع است. در دعای کمیل آمده: «اللّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِرَحْمَتِكَ الَّتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ» پس در این روز از خدا می‌خواهیم بواسطه رحمتش که همه را در برگرفته، به من نگاه و رحم و بخشش داشته باشد و در این روز نیز نصیبی از رحمت واسعه برای ما مقدر کند.

شعشعی با اشاره به استجابت دعا گفت: برای اینکه رحمت واسعه الهی نصیب ما شود باید بنده خوب خدا باشیم و کار نیک انجام دهیم و نسبت به زیردستان عطوفت و مهربانی داشته باشیم، اگر این چنین عمل کردیم در مسیر صراط مستقیم الهی قرار و رحمت واسعه الهی شامل حال ما می‌شود. 

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر استان یزد بیان کرد: در فراز دوم این دعا می‌خوانیم: «واهْدِنی فیهِ لِبراهِینِکَ السّاطِعَةِ، خدایا، به ادله روشن و تابناک خویش، هدایتم کن.» در این فراز براهینک ساطعه بدین معنا اس که بتوانیم بواسطه ادله و براهین روشن و متقن خداپرست و موحّد شویم و این میسر نمی‌شود مگر به در خانه اهل بیت عصمت و طهارت برویم، همان گونه که پیامبر گرامی اسلام فرمودند: ««إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا- كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ؛ میان شما دو چیز سنگین و گران‏بها مى‌‏گذارم، اگر بدان چنگ زنید هرگز پس از من گمراه نشوید: قرآن و عترت من أهل بیتم، و این دو از هم جدا نشوند تا در كنار حوض بر من درآیند» پس منظور از براهین الساطعة، ائمه و اهل بیت عمصت و طهارت و آیات قرآن هستند و باید به این دو چنگ زنیم تا در آخرت هم نشین و همراه قرآن و عترت باشیم .

وی ادامه داد: در فراز سوم آمده: «وخُذْ بناصیتی الى مَرْضاتِکَ الجامِعَةِ بمَحَبّتِکَ یا أمَلَ المُشْتاقین، خداوندا با قدرت و تسلط خود، مرا به سوی رضایت کامل خود بکشان، به حق دوستی و محبّت ای آرزوی مشتاقان» اصولاً نعمتی از این بالاتر نیست که معبود و مولا و خالق انسان از او راضی و خشنود باشد، یکی از بهترین راهکارهایی که می‌توان به خدا نزدیک شد این است که به درگاه الهی به حالت سجده خشوع داشته باشیم چون نزدک ترین حالت بنده نسبت به خداوند حالت سجده است.

انتهای پیام
captcha